۰ نفر

بررسی LENOVO LEGION ۵I PRO (۲۰۲۲) لپ تاپی بسیار سریع، بسیار قوی

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۱۱
کد خبر: 643638
بررسی LENOVO LEGION ۵I PRO (۲۰۲۲) لپ تاپی بسیار سریع، بسیار قوی

نسخه ۲۰۲۲ Legion ۵ Pro با رنج قیمت تا ۶۰ میلیون تومان یکی از بهترین خرید ها در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارائه می‌کند، لنوو با اضافه‌کردن پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر برای نرم‌تر جلوه‌دادن بازی‌ها، نمایشگرش را بهبود بخشیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ با پشتیبانی از آخرین پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل و پردازنده‌های سری H Ryzen 6000 AMD، همراه با پردازنده‌های گرافیکی جدید و قدرتمندتر، سریع‌تر عمل می‌کند.  Lenovo Legion 5I Pro در محدوده بازی‌های سازنده قرار دارد، اما پسوند Pro به این معنی است که این نوت‌بوک برای کار نیز طراحی شده است. وقتی مشخصات صفحه‌نمایش منحصربه‌فرد و برخی از ویژگی‌های آن را در نظر می‌گیرید تعجبی ندارد و کاملاً منطقی است، زیرا افراد زیادی از لپ‌تاپ مشابه برای کار و بازی استفاده می‌کنند.

قطعات در لپ‌تاپ لنوو برای هر دوی این کاربردها به‌خوبی قرار گرفته‌اند. Ryzen 7 5800H یک تراشه آشنا است که ارزش خود را در کارهای تولید محتوا و بازی‌ها ثابت کرده است و GeForce RTX 3070 انویدیا یک پردازنده گرافیکی توانا در موقعیت‌های اصلی است.

طراحی و ویژگی‌های LENOVO LEGION 5I PRO

صفحه‌نمایش لنوو واضح‌ترین دلیل است که انتخاب این نوت‌بوک را برای کارهای حرفه‌ای در کنار جدیدترین بازی‌ها ایده‌آل می کند. نسبت تصویر 16:10 دارد که در نوت‌بوک‌های حرفه‌ای بیشتر از دستگاه‌های بازی رایج است و برای هر دو موقعیت بسیار منطقی است. فضای عمودی اضافی به این معنی است که فضای بیشتری برای بازی‌ها دارید، اما همچنین در مقایسه با پانل‌های 16:9، گشت‌وگذار در وب‌سایت‌ها، برنامه‌های آفیس و سایر ابزارها را آسان‌تر می‌کند. رزولوشن 2560×1600 آن نسبت به نمایشگرهای Full HD و پنل‌های 1440p که در جاهای دیگر خواهید یافت، تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهد. مورب 16 اینچی نیز حرکت مناسبی است: غوطه‌وری و فضای بیشتری را نسبت به نوت‌بوک متوسط 15.6 اینچی بدون دستگاه‌های 17.3 اینچی فراهم می‌کند. لپ‌تاپ 16 اینچی Lenovo Legion 5I Pro 28 میلی‌متر ضخامت و 356 میلی‌متر عرض دارد که نیم میلی‌متر ضخامت و 7 میلی‌متر باریک‌تر از لپ‌تاپ استاندارد 15.6 اینچی لنوو است. این ارقام فوق‌العاده هستند و لنوو به لطف حاشیه‌های باریک نمایشگر می‌تواند صفحه‌نمایش را درون این شاسی نسبتاً جمع‌وجور جمع کند.

Nvidia G-Sync و نرخ تازه‌سازی 165 هرتز اعتبار بازی در Legion را تقویت می‌کند. این قابلیت به‌اندازه کافی بالاست که بتواند حرکتی روان را در هر بازی تک‌نفره اصلی ارائه دهد، و به‌اندازه کافی خوب است که بتواند ورزش‌های الکترونیکی روزمره را مدیریت کند.

طراحی و ویژگی‌های LENOVO LEGION 5I PRO

نمایش عملکرد LENOVO LEGION 5I PRO

نمایشگر Legion کیفیت خوبی دارد. سطح روشنایی 546cd/m2 بسیار زیاد است و به این معنی است که این لپ‌تاپ می‌تواند هر موقعیت داخلی و خارجی را مدیریت کند و با نقطه سیاه 0.42cd/m2 جفت می‌شود تا نسبت کنتراست 1300:1 را ارائه دهد. نسبت روشنایی و کنتراست به این معنی است که این صفحه‌نمایش سرزندگی و ظرافت چشمگیری را به‌خصوص در مناطق روشن‌تر ارائه می‌دهد. نقطه سیاه می‌تواند کمی عمیق‌تر باشد تا عمق بیشتری را در تاریک‌ترین گوشه‌های بازی ارائه کند، اما این موضوع مهمی نیست و مانعی در بازی‌های ویدئویی نمی‌شود.

دلتای E نمایشگر 1.28 و دمای رنگ 6244K عالی هستند و به این معنی است که چشم انسان هیچ انحراف رنگ جزئی را تشخیص نمی‌دهد. این پنل همچنین 95.9 درصد از طیف رنگی sRGB را با حجم 99.9 درصد ارائه می‌کند که به این معنی است که تقریباً هر رنگی را که برای بازی‌های رایج و برنامه‌های خلاقانه موردنیاز است، بدون اشباع بیش از حد تولید می‌کند.

متأسفانه، لپ‌تاپ LENOVO LEGION 5I PRO نمی‌تواند طیف های Adobe RGB یا DCI-P3 را کنترل کند، فقط 68.4٪ و 70.2٪ از این فضاهای رنگی را ایجاد خواهد کرد. این بدان معناست که لنوو برای موقعیت‌های HDR یا طراحی بارهای کاری که به فضای رنگی گسترده‌تر Adobe متکی است، به‌اندازه کافی خوب نیست. بااین‌حال، در اکثر بخش‌ها، نمایشگر لژیون شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. دقت، وضوح بالا و نسبت تصویر بلندتر آن را نسبت به اکثر پنل‌های لپ‌تاپ گسترده‌تر می‌کند. تنها در صورتی که می‌خواهید رزولوشن 4K را برای کارهای خلاقانه یا نرخ تازه‌سازی سریع‌تر برای بازی‌های سطح بالا بخواهید، ادامه دهید.

ورودی‌ها و کیفیت ساخت در LENOVO LEGION 5I PRO

بلندگوهای ارائه شده برای رسانه و بازی مناسب هستند، صدای زیادی دارند و باس مناسبی دارند. گفته می‌شود، رده میانی خیلی گل‌آلود است، بنابراین نیاز به یک هدست بهتر احساس می‌شود.

صفحه‌کلید

لنوو فقط یک صفحه‌نمایش 16 اینچی را در آن نوع شاسی که از یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی انتظار می‌رود قرار نداده است بلکه شیارهای صفحه‌کلید در کنار صفحه اعداد نیز یک افزوده خوشایند است زیرا صفحه شماره در هر لپ‌تاپ بازی تضمین شده نیست. بقیه چیدمان ثابت است: Lenovo Legion 5I Pro دارای کلیدهای مکان‌نما در اندازه کامل، کلید بازگشت با ارتفاع دوگانه، و دکمه پاور از خود صفحه‌کلید جدا شده است و بنابراین در طول یک جلسه بازی به طور تصادفی به آن ضربه نخواهید خورد.

صفحه کلید LENOVO LEGION 5I PRO

کلیدها کمی مقعر هستند که راحتی را بهبود می‌بخشد، و سریع، راحت و رضایت‌بخش هستند - آنها 1.5 میلی‌متر جابه‌جایی دارند و به یک‌پایه محکم فشار می‌آورند. این دکمه‌ها به‌مراتب ساکت‌تر از سخت‌افزار موجود در اکثر نوت‌بوک‌های بازی هستند. برای یک روز کامل تایپ یا بازی، تجهیزات خوبی است. اگرچه لنوو نور پس‌زمینه RGB برای هر کلید ندارد. برخی از مدل‌ها در مناطق خاص دارای نور پس‌زمینه چهار منطقه‌ای RGB هستند که کاربران می‌توانند آن را در Corsair iCUE سفارشی کنند.

از سوی دیگر، تاچ‌پد لنوو ناامیدکننده است. سطح خوب است، اما دکمه‌های کلیک خیلی نرم هستند و پد خیلی به سمت لبه سمت چپ دستگاه قرار می‌گیرد. در نتیجه، اگر از سمت چپ صفحه‌کلید برای بازی استفاده می‌کنید، به طور آزاردهنده‌ای به‌راحتی می‌توانید پد را بچرخانید. البته اگر می‌خواهید از بازی با لپ‌تاپ لذت ببرید، مطمئناً روی یک ماوس USB سرمایه‌گذاری خواهید کرد.

کیفیت و مواد

Lenovo Legion 5I Pro از ترکیب آلومینیوم و پلاستیک در سایه خاکستری gunmetal ساخته شده است و تنها نور RGB از لوگوی روی درب آن می آید. برخی از مردم آن را ظریف و برخی دیگر آن را خسته کننده می نامند، اما این لپ تاپ می تواند در اتاق بازی و اتاق هیئت مدیره قرار بگیرد. لنوو در سایر زمینه های کاربردی خوب است. تقریباً هیچ حرکتی در تکیه گاه مچ و صفحه نمایش وجود ندارد و قسمت زیرین آن محکم به نظر می رسد - ما هیچ نگرانی در مورد کیفیت ساخت این دستگاه نداریم. ضخامت 26.8 میلی متری و وزن 2.5 کیلوگرمی آن رقمی متوسط برای یک نوت بوک 16 اینچی است. بسته اتصال مناسب است. در سمت راست، یک پورت USB 3.2 Gen 1 و یک نوار لغزنده حریم خصوصی برای وب کم 720p پیدا خواهید کرد. در سمت چپ یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C وجود دارد که DisplayPort را کنترل می کند. بیشتر پورت ها در قسمت عقب هستند که برای مدیریت کابل مفید است و در اینجا Lenovo یک جفت پورت USB 3.2 Gen 1 را در کنار یک پورت USB 3.2 Gen 2 با اندازه کامل قرار می دهد که 5 ولت برق همیشه روشن را ارائه می دهد - ایده آل. برای شارژ گوشی ها و گیم پدها. در قسمت پشتی یک سوکت USB 3.2 Gen 2 Type-C/DisplayPort دیگر وجود دارد که می تواند لپ تاپ را شارژ کند یا خروجی برق 5 ولتی را تامین کند. همچنین یک سوکت اترنت گیگابیتی و یک سوکت HDMI 2.1 وجود دارد که می‌تواند خروجی 4K/120 هرتز را برای بازی‌های آینده دار انجام دهد.

کیفیت و مواد ساختار LENOVO LEGION 5I PRO

پردازنده گرافیکی

در قسمت داخلی، اتصال اترنت گیگابیتی در کنار بی‌سیم دو بانده 802.11ax و بلوتوث 5.2 قرار دارد. به لطف پیچ‌های معمولی فیلیپس، پایه به‌راحتی جدا می‌شود و در داخل به‌راحتی می‌توانید به جفت اسلات حافظه و کانکتورهای M.2 دسترسی پیدا کنید. این مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است، و تنها چیزهایی که از دست می‌دهند کارت‌خوان‌ها و اثر انگشت و Windows Hello در وب‌کم هستند.

Lenovo Legion 5I Pro با یک پردازنده گرافیکی RTX3070 با 5120 پردازنده استریم معمولی و 8 گیگابایت حافظه عرضه شد. در این نوت‌بوک، زمانی که حالت عملکرد لپ‌تاپ به کار گرفته می‌شود، حداکثر توان آن 140 وات است  تا جایی که این تراشه می‌تواند بالا برود. سطح توان آن در حالت متعادل پیش‌فرض به 117 وات می‌رسد.

بقیه مشخصات Legion مناسب است. رایزن 7 5800H 8 هسته‌ای AMD با حداکثر توان 45 وات کار می‌کند که دقیقاً در وسط محدوده خود قرار دارد. 16 گیگابایت حافظه دوکاناله با کلاک 3200 مگاهرتز وجود دارد و SSD 512 گیگابایتی سرعت خواندن و نوشتن 3569 مگابایت بر ثانیه و 2802 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. این سرعت‌ها برای کارهای روزمره و بازی‌ها سرعت بالایی دارند و دستگاه را تند نگه می‌دارند، اما بهترین درایوها دوبرابر سریع‌تر هستند و یک درایو 1 ترابایتی برای مجموعه‌های بزرگ بازی بهتر بود. حداقل یک مسیر ارتقا آسان در آینده وجود دارد.

  RTX 3070 سرعت بازی مناسبی را ارائه می‌دهد. بازی در 1080p ما شش بازی را با میانگین سرعت بین 82 فریم در ثانیه و 140 فریم در ثانیه آزمایش کردیم و هر عنوان را مدیریت می‌کردیم. در بنچمارک سخت Assassin's Creed Valhalla، حداقل نرخ فریم 42.8 فریم بر ثانیه لنوو همچنان برای تضمین گیم پلی تک‌نفره مناسب کافی است. RTX 3070 در رزولوشن اصلی 2560 در 1600 لنوو و با بازی‌هایی که هنوز در حداکثر سطح کیفی خود اجرا می‌شوند به عملکرد خوب خود ادامه داد. در Valhalla، Red Dead Redemption 2 و Far Cry New Dawn، لپ‌تاپ LENOVO LEGION 5I PRO نتایجی بین 62 فریم در ثانیه تا 79 فریم در ثانیه با حداقل 38 فریم در ثانیه و بیشتر از آن را نشان داد، بنابراین نرخ فریم نرم و قابلیت بازی را در بازی‌های تک‌نفره اصلی، به‌خصوص در جایی که DLSS می‌تواند معجزه کند.

در چند موقعیت باید تنظیمات گرافیکی را به خطر بیندازید. اگر می‌خواهید چالش‌برانگیزترین بازی‌ها را با حداقل نرخ فریم به طور مداوم بیش از 60 فریم در ثانیه انجام دهید، آماده باشید تا به منوها بروید و برخی از گزینه‌ها را کاهش دهید. به طور مشابه، سخت‌ترین بازی‌های ردیابی پرتو ممکن است مشکل داشته باشند: با وضوح اصلی لپ‌تاپ و با ردیابی پرتو و DLSS فعال شده، لژیون Cyberpunk 2077 را با حداقل 32 فریم در ثانیه و میانگین 37 فریم در ثانیه بازی کرد. این قابل پخش است - تقریباً - اما در صحنه‌های شلوغ کاهش سرعت را تجربه خواهید کرد و ممکن است بخواهید تنظیمات را شماره‌گیری کنید تا به 60 فریم در ثانیه نزدیک‌تر شوید.

بررسی پردازنده گرافیکی LENOVO LEGION 5I PRO

باطری لپ‌تاپ LENOVO LEGION 5I PRO

در مورد عمر باتری، لنوو عملکرد عجیبی دارد. در هنگام بازی، بدون توجه به تنظیمات روشنایی نمایشگر که استفاده می‌کنیم، کمتر از 90 دقیقه دوام می‌آورد، و وقتی لپ‌تاپ با باتری کار می‌کند، عملکرد GPU نیز محدود می‌شود. مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازی، این دستگاه برای بازی‌های طولانی و دور از منبع تغذیه مناسب نیست. با روشنایی صفحه‌نمایش 50 درصد، لنوو به مدت 3 ساعت و 44 دقیقه دوام آورد، درحالی‌که وظایف کاری را انجام می‌دهد. با تغییر به حالت ترکیبی نوت‌بوک که بر گرافیک یکپارچه تکیه دارد، طول عمر آن به 6 ساعت افزایش می‌یابد. این برای یک نوت‌بوک بازی خوب است، اما شما فقط در کارهای کم‌فشار که نیازی به GPU ندارند، این نوع عمر طولانی را از دستگاه دریافت خواهید کرد.

در نتیجه

Lenovo تصمیمات طراحی غیرمعمولی را با Lenovo Legion 5I Pro گرفته است و ما خوشحالیم که خبر دهیم که آنها بیشتر خوب کارکرده‌اند. نمایشگر فوق‌العاده است ارتفاع اضافی را برای بازی و کار ارائه می‌دهد. رزولوشن آن به‌اندازه‌ای بالا است که گیم‌پلی واضحی را ارائه می‌کند که می‌تواند توسط پردازنده گرافیکی ارائه‌شده کنترل شود، روشنایی استثنایی و دقت رنگ خوبی ارائه می‌دهد. فقط درصورتی‌که چیز بهتری می‌خواهید برای ورزش‌های الکترونیکی سطح بالا یا کارهای خلاقانه به نمایشگر سریع‌تری نیاز داشته باشید، و هر دو هزینه بیشتری خواهند داشت. دستگاه لنوو دارای صفحه‌کلید راحت و بی‌صدا، اتصال قوی، و داخلی مناسبی است، البته پیکربندی‌های مختلفی در دسترس است که به نظر می‌رسد قیمت‌های رقابتی دارند. هسته گرافیکی تقریباً از عهده هر کار بازی بر می‌آید، و حتی اگر به پتانسیل کامل خود دست پیدا نکند، پردازنده سریع است. این تقریباً تمام چیزی است که می‌توانیم از یک لپ‌تاپ با این قیمت بخواهیم، و Lenovo Legion 5I Pro در اکثر موقعیت‌های معمولی موفق می‌شود نویز را تا سطوح معقول پایین نگه دارد.