۰ نفر

بررسی شائبه ممنوعیت یک‌ شبه؛

آیا دست‌هایی پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون است؟

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبر: 637819
آیا دست‌هایی پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون است؟

روز گذشته انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، به اقتصاد آنلاین از ممنوعیت واردات تمامی مدل‌های برند آیفون بدون آماده سازی زیرساخت‌ ها خبر داد. ساعاتی پس از آن محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در اینستاگرام نوشت: آخرین باری که تصمیم داشتند واردات آیفون را ممنوع کنند، یک شرکت حجم زیادی گوشی آیفون وارد کرده بود! سخنان مطرح شده سبب افزایش شائبه در این تصمیم شده و بر احتمال دست‌های پشت پرده ممنوعیت وارادات دامن زده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ روز گذشته امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از ممنوعیت واردات تمامی مدل‌های آیفون به کشور خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعیه سامانه تجارت، تمامی مدل‌های آیفون در دسته کالاهای گروه ۲۷ قرار گرفت که به معنی قرار گرفتن آنها در لیست کالاهای لوکس و ممنوع است.

ساعاتی پس از آن محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار عکسی از یک توئیت مربوط به زمان مسئولیتش در تلگرام نوشت: آخرین باری که تصمیم داشتند واردات آیفون را ممنوع کنند شرکتی خارج از روال همیشگی خود و سایر شرکت‌ها، حجم زیادی گوشی آیفون وارد کشور کرده بود. آنچه باعث شد، روال ممنوعیت واردات در سری قبل متوقف شود؛ارسال این مستندات به صاحبان تصمیم بود.

آذری جهرمی تاکید کرد: در حالیکه خبرهای خوبی از فروش نفت و بازگشت منابع آن از سوی دولت مطرح می‌شود و این گشایش‌ها به حدی بوده که خبر از عزم برای صدور مجوز واردات خودرو می‌دهند، ممنوعیت ثبت سفارش گوشی تلفن همراه به دلیل محدودیت منابع ارزی با اخبار قبلی در تناقض است.

یک روز پس از اعلام خبر ممنوعیت ورود تمامی مدل‌های آیفون، شاهد افزایش جهشی قیمت‌ آن‌ها هستیم و گزارش‌ها حاکی از خودداری برخی فروشندگان از عرضه است. با این شرایط می‌توان حدس زد اگر شرکتی قبل از ممنوعیت حجم زیادی گوشی آیفون وارد کرده باشد، چه سود کلانی نصیبش خواهد شد.

اما، تا چه اندازه شائبه های مطرح شده به واقعیت نزدیک است و آیا دست های پشت پرده برای این اعمال این ممنوعیت با هدف سودجویی وجود دارد؟

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش‌ها با تاکید بر اینکه امکان بررسی شائبه‌های مطرح شده وجود دارد، اظهار کرد: کلیه فرآیند واردات تا عرضه گوشی‌های تلفن همراه در سامانه جامع تجارت، از ثبت سفارش، زمان تخصیص ارز، تامین ارز ، ورود کالا تا عرضه به ثبت می‌رسد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن بر روی کالاهای وارداتی لیبل قیمت نصب می‌شود که در آن، قیمت با حداکثر سود ۱۵درصدی برای واردکننده ذکر شده است.

به گفته اسحاقی، تا مرحله‌ای که مربوط به واردکنندگان است تمام مسیر و قیمت‌ها کاملا شفاف است و بروز تخلف احتمالی در حوزه قیمت، پس از آن رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: اینکه آیا شرکتی قبل از ممنوعیت اقدام به ورود حجم زیادی گوشی آیفون کرده است یا خیر، توسط وزارت صمت، سامانه همتا و دستگاه های نظارتی به آسانی قابل پیگیری است چرا که آن‌ها کاملا بر داده‌های مربوطه اشراف دارند.

اسحاقی با تاکید بر اینکه ما در انجمن واردکنندگان باور نداشتیم که این ممنوعیت اعمال شود، افزود: هر تغییر در سیاست گذاری حوزه تجارت، نیازمند آماده‌سازی پیش‌نیاز‌های آن است اما، ممنوعیت اعمال شده در ورود تمامی مدل‌های برند آیفون بدون آماده سازی زیر ساخت‌ها و پیش‌نیازها بود.

وی معتقد است، این اتفاق نیازمند به شفاف‌سازی دارد تا هیچکس نتواند از جو به وجود آمده استفاده رانتی کند.

اسحاقی تصریح کرد: همین حالا قیمت‌های عجیبی در بازار محصولات برند آیفون وجود دارد و سفت‌بازها و دلال‌ها فعالیت خود را شروع کرده اند که مخاطراتی به دنبال دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، خواستار ورود سازمان‌ بازرسی و سازمان حمایت و دیگر سازمان نظارتی بر ماجرای این ممنوعیت شد.