۰ نفر

برای ارتقا قطعات لپ تاپ به کجا مراجعه کنم

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۷
کد خبر: 630758
برای ارتقا قطعات لپ تاپ به کجا مراجعه کنم

تصور کنید در دوران دانشجویی یک لپ تاپ خوب و باکیفیت خریده‌اید و همچنان از آن استفاده می‌کنید، ولی همین لپ تاپ خوب، برای اجرای نرم افزارهای گرافیکی و محاسباتی یا بازی‌های رایانه‌ای عملکرد قابل قبولی ندارد. حالا چاره کار چیست؟

معمولاً در این مواقع، اولین راهکاری که به ما پیشنهاد می‌شود، خرید یک سیستم قوی و بروز است. ولی با توجه افزایش قیمت دلار در چند سال اخیر، ممکن است بودجه کافی برای خرید یک لپ تاپ جدید را نداشته باشیم. در نتیجه، تنها راه حلی که باقی می‌ماند، ارتقا قطعات لپ‌تاپ است. اگر می‌خواهید با کمترین هزینه سیستم خودتان را ارتقا دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، تا علاوه بر یادگیری نحوه تشخیص قابلیت ارتقا قطعات یک لپ تاپ، با یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین قطعات لپ تاپ و کامپیوتر در ایران هم آشنا شوید.

 

برای ارتقا قطعات لپ‌تاپ به کجا مراجعه کنم

چطور بفهمیم لپ تاپ ما قابلیت ارتقا دارد؟

اولین و مهمترین قدم برای ارتقا قطعات لپ تاپ، دانستن این موضوع است که آیا مدل لپ تاپ ما قابلیت ارتقا دارد یا خیر. برای اینکه بفهمیم کدام قطعات لپ تاپ ما امکان تعویض و بهبود دارند، دو راه بیشتر نداریم:

  • بازدید و بررسی لپ تاپ توسط فرد متخصص
  • مراجعه به سایت شرکت کروشیال (Crucial) و بررسی آنلاین لپ تاپ

با توجه به اینکه مراجعه به مراکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد، ما روش دوم یا بررسی آنلاین لپ‌تاپ در سایت Crucial را پیشنهاد می‌کنیم. برای این کار ابتدا باید به نشانی https://www.crucial.com/store/advisor مراجعه کنیم. سپس:

  1. وارد پنل «Look up My Computer» شده و روی گزینه «Find my upgrades» کلیک کنیم.
  2. سپس در کادر «Enter manufacture» نام شرکت سازنده لپ تاپ (مثلاً ایسوس) و در کادر «Enter model» مدل دستگاه (مثلاً X450LD) را وارد کنیم.
  3. در پایان باید روی گزینه «Find my computer» کلیک کنیم و منتظر نمایش نتیجه باشیم.
  4. در بخش نتایج، به ما گفته می‌شود که لپ تاپ مورد نظرمان در کدام قطعات (هارد، رم یا هر دو) و تا چه حد امکان ارتقا دارد.

برای ارتقا قطعات لپ‌تاپ به کجا مراجعه کنم

 

پلازا دیجیتال؛ خرید مقرون به صرفه و آنلاین قطعات لپ تاپ

در بخش قبلی یاد گرفتیم که چطور بدون مراجعه به کارشناس، خودمان قطعات قابل ارتقا لپ تاپ را تشخیص دهیم. در ادامه می‌خواهیم فروشگاهی را به شما معرفی کنیم که از اقصی نقاط ایران می‌توانید قطعات مورد نیاز برای لپ تاپ خود را تهیه کنید؛ فروشگاه پلازا دیجیتال.

این مجموعه یکی معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین انواع لپ تاپ، کامپیوتر و قطعات لپ تاپ و کامپیوتر و نماینده رسمی محصولات ایسوس در ایران است. فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال کالاهای خود را با بهترین قیمت و خدمات پس از فروش شرکت‌های معتبری مانند سازگار ارقام، آواژنگ و حامی به‌ دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

وجه تمایز این مجموعه نسبت به سایر سایت‌های ارائه کننده قطعات لپ تاپ و کامپیوتر در فروش قطعات با قیمت منصفانه و ارائه ضمانت کیفیت کالاست. سایر ویژگی‌های این مجموعه که مشتریان در تجربه خرید خود از پلازا دیجیتال به آنها اشاره کرده‌اند، عبارتند از:

  • به روز بودن قیمت‌های درج شده در سایت
  • ارسال رایگان کالا در سریع‌ترین زمان ممکن
  • ضمانت ۱۴ روزه بازگشت بی قید و شرط سخت افزاری کالاها
  • همکاری با معتبرترین شرکت‌های توزیع کننده کالاها
  • پشتیبانی فنی به ‌صورت آنلاین، تلفنی و حضوری

با قطعات قابل ارتقا لپ تاپ‌ها آشنا شوید

اما برویم سراغ معرفی قطعاتی که در لپ تاپ‌ها امکان ارتقا آنها وجود دارد. به‌طور کلی در 90 درصد لپ تاپ‌ها، امکان ارتقا حافظه موقت RAM و هارد دیسک HDD وجود دارد، ولی به ‌دلیل ساختار یکپارچه مادربورد و پردازنده‌ها، پردازنده مرکزی و کارت گرافیک قابل تغییر نیستند.

1.ارتقا هارد دیسک HDD

هارد دیسک یک حافظه دائمی است که ظرفیت آن در لپ تاپ‌های قدیمی کمتر از لپ تاپ‌های جدید است. در مواقعی که سیستم در اجرای برنامه‌ها، انتقال اطلاعات و روشن یا خاموش شدن خیلی کُند عمل می‌کند، نیاز به ارتقا هارد داریم.

اگر لپ تاپ ما قابلیت جایگزینی هارد با درایورهای ظرفیت بالا یا هارد SSD را داشته باشد، می‌توانیم به آسانی آن را ارتقا دهیم. بعضی از لپ تاپ‌ها فضای کافی برای نصب SSD را ندارند، به همین دلیل درایو DVD آن را جدا می‌کنند تا شرایط برای نصب هارد جدید فراهم شود. با همین اقدام کوچک، تا حد زیادی عملکرد سیستم و سرعت آن بهبود پیدا می‌کند.

2.ارتقا حافظه موقت یا RAM

ارتقا حافظه موقت یا رم، یکی دیگر از راهکارهای بهبود عملکرد لپ تاپ است. رم در مقایسه با هارد، اطلاعات در با سرعت بالاتری در اختیار پردازنده اصلی قرار می‌دهد پردازش آنها سریع‌تر انجام شود. در واقع افت سرعت سیستم یکی از مهمترین نشانه‌های کافی نبودن ظرفیت رم لپ تاپ برای پردازش امور روزانه شماست.

نکته‌ای که در مورد ارتقا رم باید به آن توجه داشته باشیم، سازگاری رم با مادربورد لپ تاپ است. چون در غیر اینصورت هیچ کمکی به بهبود سرعت سیستم نخواهد کرد. برای تقویت رم، با توجه به رم اصلی و حداکثر ظرفیت لپ تاپ برای ارتقا آن، می‌توان از رم‌های 2، 4، 8، 16 و 32 گیگابایتی استفاده کرد.

3.استفاده از کارت گرافیک اکسترنال؛ بله یا خیر؟

در مورد ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ، همان‌طور که گفتیم امکان تعویض یا بهبود آن وجود ندارد. ولی در بعضی موارد، در صورت پشتیبانی لپ تاپ از کارت گرافیک اکسترنال، می‌توان از یک eGPU استفاده کرد. این کارت گرافیک‌ها تا حدی سیستم را برای اجرای بازی‌های سنگین تقویت می‌کنند.

 

برای ارتقا قطعات لپ‌تاپ به کجا مراجعه کنم

بهترین برندهای قطعات کامپیوتر برای ارتقا لپ تاپ‌ها

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در مورد لپ تاپ‌ها فقط هارد و رم قابل ارتقا هستند. با توجه به اینکه تنوع برندهای موجود در بازار برای خرید قطعات کامپیوتر و لپ تاپ کم نیست، این موضوع ممکن است شما را در انتخاب سر در گم کند. به همین دلیل در ادامه می‌خواهیم بهترین و معتبرترین برندهای تولید کننده رم و هارد لپ تاپ را به شما معرفی کنیم، تا در زمان خرید دیگر نیازی به جستجو و تحقیق نداشته باشید.

  1. Western Digital؛ شرکت وسترن دیجیتال، یکی از تولیدکنندگان مطرح هارد دیسک است. هارد دیسک‌های اینترنال وسترن دیجیتال، در ظرفیت‌های 250 گیگابایت تا 6 ترابایت، سرعت چرخش 5400 تا 7200 دور در دقیقه و فضای کشی در حدود 16 مگابایت موجود هستند.
  2. SEAGATE؛ شرکت سیگیت از تولیدکنندگان قدرتمند قطعات ذخیره‌سازی و هارد است. محصولات این شرکت در ظرفیت‌های 512 گیگابایت تا 6 ترابایت، سرعت چرخش 5400 تا 7200 دور در دقیقه و فضای کشی در حدود 64 مگابایت موجود تولید شده‌اند.
  3. Crucial؛ این شرکت که یکی از تولیدکنندگان بنام قطعات کامپیوتر و لپتاپ در دنیاست، رم های مناسب لپتاپ را در ظرفیت‌های 8، 16 و 32 گیگابایت و در انواع تک کاناله و دو کاناله ارائه کرده است.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.