۰ نفر

توافق اتحادیه اروپا بر سر «قانون خدمات دیجیتال»؛

تدوین مقررات جدید برای گوگل و متا با ‌هدف مهار محتوای غیرقانونی

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 630286
تدوین مقررات جدید برای گوگل و متا با ‌هدف مهار محتوای غیرقانونی

کشورهای اتحادیه اروپا پس از ساعت‌ها مذاکره بر سر «قانون خدمات دیجیتال» به توافق رسیدند؛ مقرراتی که غول‌های فناوری آمریکایی گوگل و متا را ملزم می‌کند برای مقابله با محتوای غیرقانونی کارهای بیشتری انجام دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، اتحادیه اروپا مقررات آنلاین جدیدی را برای «گوگل» و «متا» تعیین کرده تا محتوای غیرقانونی را مهار کند.

به گزارش رویترز، واحد گوگل از آلفابت (GOOGL.O) که گوگل بزرگترین زیرمجموعه این شرکت است، متا (FB.O) و دیگر پلتفرم‌های آنلاین بزرگ باید برای مقابله با محتوای غیرقانونی بر اساس مقررات جدید اینترنتی که روز شنبه بین کشورهای اتحادیه اروپا و قانون‌گذاران این اتحادیه بر سر آن توافق شد، کارهای بیشتری انجام دهند، در غیر این صورت با خطر جریمه‌های سنگین روبرو خواهند بود.

طبق این گزارش، این توافق پس از بیش از ۱۶ ساعت مذاکره به دست آمد و قانون خدمات دیجیتال (DSA) دومین بخش استراتژی «مارگرت وستاگر» رئیس امور ضدانحصار اتحادیه اروپا برای مهار گوگل، متا و دیگر غول‌های فناوری ایالات متحده است.

ماه گذشته، او از سوی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و قانونگذاران اروپایی برای مقررات مهمی به نام قانون بازارهای دیجیتال (DMA) مورد حمایت قرار گرفت که می‌تواند گوگل، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت را مجبور به تغییر رویه‌های تجاری اصلی خود در اروپا کند. 

وستاگر در توییتی نوشت: ما یک توافق در خصوص قانون خدمات دیجیتال داریم؛ قانون خدمات دیجیتال اطمینان حاصل می‌کند که آنچه آفلاین غیرقانونی است، در حالت آنلاین هم غیرقانونی تلقی و با آن برخورد می‌شود - نه به عنوان یک شعار، به عنوان واقعیت.

به نوشته رویترز، «دیتا چارانزووا» قانونگذار اتحادیه اروپا، که هشت سال پیش خواستار چنین مقرراتی شده بود، از این توافق استقبال کرد. او در بیانیه‌ای گفت: گوگل، متا و سایر پلتفرم‌های آنلاین بزرگ باید برای محافظت بهتر از کاربران خود اقدام کنند. اروپا به صراحت اعلام کرده که آنها نمی‌‌توانند به عنوان جزایر دیجیتال مستقل عمل کنند.

گوگل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نهایی شدن و اجرای قانون، جزئیات مهم خواهند بود. ما مشتاقانه منتظر همکاری با سیاستگذاران هستیم تا جزئیات فنی باقیمانده را به درستی دریافت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که قانون برای همه کارایی دارد.

بر اساس قانون خدمات دیجیتال که در سال ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد، شرکت‌ها به دلیل نقض مقررات با جریمه تا شش درصد از گردش مالی جهانی خود مواجه می‌شوند، در حالی که نقض مکرر، آن‌ها را از انجام تجارت در اتحادیه اروپا منع می‌کند.

مقررات جدید تبلیغات هدفمند با هدف قرار دادن کودکان یا بر اساس داده‌های حساس مانند مذهب، جنسیت، نژاد و عقاید سیاسی را ممنوع می‌کند. طبق این گزارش، الگوهای تاریک که تاکتیک‌هایی هستند که افراد را گمراه می‌کنند تا داده‌های شخصی را به صورت آنلاین به شرکت‌ها بدهند نیز ممنوع خواهد بود.

بنا بر گزارش رویترز، پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ و موتورهای جستجوی آنلاین باید اقدامات خاصی را در طول یک بحران انجام دهند که این اقدام با حمله روسیه به اوکراین و اطلاعات نادرست مرتبط با آن آغاز شد. غول‌های فناوری آمریکا همچنین ممکن است مجبور شوند داده‌های مربوط به الگوریتم‌های خود را به تنظیم‌کننده‌ها و محققان تحویل دهند.

این شرکت‌ها با هزینه سالانه تا ۰.۰۵ درصد از درآمد سالانه جهانی خود برای پوشش هزینه‌های نظارت بر تعهداتشان مواجه هستند. «مارتین شیردوان» قانونگذار اتحادیه اروپا از معافیت اعطا شده به شرکت‌های متوسط ​​انتقاد کرد. وی گفت: تحت فشار محافظه‌کاران، یک قانون استثنا برای شرکت‌های متوسط ​​گنجانده شد، این یک اشتباه است. با توجه به تعداد زیاد شرکت‌هایی که در بخش دیجیتال تحت این تعریف قرار می‌گیرند، این استثنا مانند یک خلاء است.