۰ نفر

بر خلاف وعده های انتخاباتی؛

همراهی دولت با افزایش تعرفه اینترنت؛ منطق یا مصلحت؟

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۱۲
کد خبر: 628485
همراهی دولت با افزایش تعرفه اینترنت؛ منطق یا مصلحت؟

مدت هاست شرکت‌های تامین کننده اینترنت اصرار بر افزایش تعرفه دارند. سخنان چند روز گذشته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می دهد، دولت رسما با این افزایش قیمت موافقت کرده است. اما دلیل اصرار بر افزایش تعرفه های اینترنت به رغم افت کیفیت و سرعت چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، ابراهیم رییسی، در زمان داغ بودن رقابت های انتخاباتی، وعده بسته های اینترنت رایگان برای آحاد جامعه را داد، اما نه تنها این وعده محقق نشد بلکه در هفته اخیر قیمت بسته‌های اینترنتی با ترفندهای مختلف افزایش یافته است. این افزایش که در ابتدا تکذیب می شد، در نهایت رسما توسط رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تایئد شد، اما اینبار با این وعده که، برنامه‌ای جبرانی برای اقشار کم برخوردار تهیه می‌شود.

اما چرا اصرار بر افزایش قیمت به رغم کاهش کیفیت و سرعت است؟ پاسخ به این سوال بسیار آشنا است؛ «تورم!»

شرکت‌های تامین کننده اینترنت معتقدند، تعرفه اینترنت در ایران با تورم و رشد هزینه های آن ها همخوانی ندارد و تورم بسیار بیشتر از تعرفه است.

 آن ها در اسفندماه سال گذشته اعلام کردند؛ اگر دولت تا اول فروردین سال ۱۴۰۱ تعرفه ها را اصلاح نکند، بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی درخواست خواهند داد که خود هزینه‌ها را جبران کند. استناد اپراتورهای اینترنتی بندی در اصل ۴۴ قانون اساسی که بر اساس آن، اگر دولت تعرفه ها را دستوری تعیین کند، باید مازاد هزینه‌ها را خود برای بخش خصوصی جبران کند.

شرکت‌های تامین کننده اینترنت مدعی هستند؛ در طول این سال‌ها با آینده فروشی به حیات خود ادامه داده‌اند، به عبارت دیگر با فروش سرویس یک ساله و شش ماهه، مبلغ دریافتی از آن ها را صرف هزینه حقوق و دستمزد و سرویس‌ها ‌کرده اند تا امکان ادامه حیات پیدا کنند.

به اعتقاد کارشناسان، این روند منجر به این شده است که، شرکت‌های تامین کننده اینترنت، مدام بدهکارتر شوند، بدهکارهای که به چند میلیون نفر است و می‌تواند آغازگر یک بحران جدی در صنعت اینترنت کشور باشد.

محمدعلی یوسفی‌زاده، رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران( نصر)، در روزهای پایانی سال گذشته در نشست خبری در اینباره اظهار کرد: تعرفه های اینترنت سال هاست بر اساس رشد هزینه‌ها و تورم جامعه مدیریت نشده و این تعرفه خیلی بیشتر از جریان تورم کاهشی بوده است.

او با بیان اینکه هزینه‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت، مدام در حال افزایش است بر لزوم اصلاح تعرفه ها از سوی وزارت ارتباطات تاکید کرد. یوسفی‌زاده افزایش تعرفه‌ها را تنها راهکار ادامه کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت عنوان کرد.

او در پاسخ به این پرسش که در نهایت چند درصد باید تعرفه‌ ها افزایش پیدا کند، تا مشکلات اپراتورها حل شود، گفت: این فاصله به قدری زیاد شده که اگر تعرفه‌ ها ۱۰۰ درصد افزایش پیدا نکند، باید شرکت را تعطیل کرد.

به گفته یوسفی‌زاده حفظ نیروی انسانی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت بسیار دشوار شده است. این موضوع تا جایی پیش رفته که شرکت ها برای حفظ نیروی انسانی در یک سال گذشته تا ۵ بار افزایش دستمزد داده اند تا نیروهای انسانی به شرکت‌های خارجی مهاجرت نکنند.

او در ادامه توضیحات خود افزود: عواملی مثل رشد دستمزد و نرخ ارز هزینه هایی هستند که شرکت‌های تامین کننده در چند سال گذشته هیچوقت روی تعرفه‌ها اعمال نکرده اند.

یوسفی‌زاده کاهش هزینه در مقابل افزایش مصرف برای کشور ما را منطقی نداست چرا که براین باور است؛ کاهش تعرفه در ازای افزایش مصرف در شرایطی منطقی است که تورم در طول سال ها ثابت مانده باشد یا تنها چند درصد تغییر کند.