۰ نفر

با قوت گرفتن بازگشت دوباره طرح صیانت به صحن مجلس رخ داد؛

زورآزمایی مخالفان و موافقان طرح صیانت

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۴۵
کد خبر: 626648
زورآزمایی مخالفان و موافقان طرح صیانت

در حالی که اکثریت نمایندگان مجلس خواستار بازگشت "طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی" موسوم به صیانت به صحن مجلس هستند، موافقان این طرح با احساس خطر، صدای خود را برای تصویب سریع و بی چون و چرای طرح صیانت بلندتر کرده اند، موافقانی که در برابر مخالفان، صاحب تریبون و نفوذ بیشتری هستند.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ هفته گذشته درخواست ۱۸۵ تن از نماینده مجلس، مبنی بر بازگرداندن "طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی" موسوم به صیانت از کمیسیون مشترک به صحن مجلس تقدیم هیات رئیسه شد. طبق آئین نامه، درخواست نمایندگان در جلسه بعد طبق ماده ۱۶۵ آیین نامه رسیدگی خواهد شد.

با جدی تر شدن احتمال بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس، صدای موافقان طرح بیش از گذشته بلند شده است، موافقانی که صاحب تریبون و نفوذ بیشتری نسبت به مخالفان هستند.

شاید در راس آن ها حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه و  امام جمعه مشهد، قرار داشته باشد. او در روز جمعه، مجلس را در ارتباط با طرح صیانت محکوم به افسانه سازی کرد و گفت: آخر شما چقدر معطل هستید؟ می‌خواهید تا کی صبر کنید و دشمن تا کجا برسد؟ مجلس و دولت باید بیایند و با همه قدرت مسئولین بایستند در این مساله. دشمن آمده تا حلق ما. هی شما امروز و فردا می‌کنید، چرا آنقدر مطعل هستید؟ یک روز طرح صیانت رأی آورد، یک روز رأی نیاورد. عزیزان مسئول ما هم نسبت به همه توان این مساله ولنگاری فضای مجازی را مدیریت کنند.

او تنها امام جمعه‌ای نبود که در اینباره سخن گفت. حجت الاسلام سیدمحمدباقر موسوی کراماتی، امام جمعه موقت بوشهر، گفت: از مجلس درخواست داریم که طرح صیانت از فضای مجازی را به نفع مردم تمام کند نه به نفع رسانه‌هایی که هوچی‌گری می‌کنند.

پیش از این نیز تعدادی زیادی از امامان جمعه شهرهای مختلف به دفاع از تصویب طرح صیانت پرداخته و خواستار تصویب سریع آن شده اند.

مجلسی های با نفوذی نیز وجود دارند که به صورت آشکار موافقت خود را برای تصویب طرح صیانت در کمیسیون مشترک اعلام و به شدت به مخالفان تاخته اند. از جمله، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، که گفته است: واقعیت این است که مدیریت فضای مجازی کشور ما در خارج از کشور انجام می‌شود و متأسفانه هیچ دستگاهی از حقوق مردم در فضای مجازی صیانت و حفاظت نمی‌کند.

علی بابایی کارنامی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرده است؛ ایران جزو معدود کشورهای بدون قانون فضای مجازی است. او با بیان اینکه ما در گروه کشورهایی هستیم که در خصوص مدیریت فضای مجازی قانونی نداریم، توجیه کرده است که مجلس و دولت با طرح صیانت به‌دنبال حمایت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و کسب‌وکارها هستند.

 در مقابل آن ها یعنی موافقان طرح صیانت، مخالفان شناخته شده ای نیز وجود دارند، از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی که به صراحت در مخالفت خود با طرح صیانت سخن گفتند و آن را طرحی با اشکالات زیاد دانستند.

اما در این میان از دولت که انتظار بی طرفی می رفت، آنگونه که سید علی یزدی خواه، نایب رییس اول کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفته است؛ موافقت خود با طرح را اعلام کرده است.

موضوعی که از سوی محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوزادهم، مورد انتقاد گرفت. او در کانال تلگرامی خود در واکنش به سخنان این نماینده‌ نوشت: جایگاه نظر «مردم» چیست؟. در اتفاقی کم نظیر، تنها در یک مخالفت، بیش از یک‌ونیم میلیون نفر از مردم با امضای طوماری در سایت کارزار، با تصویب این طرح اعلام مخالفت کردند.

بر اساس این گزارش؛ در یک سو اکثریت وکلای مردم و مردم به عنوان مخالفان طرح صیانت قرار دارند و در سوی دیگر اندک نمایندگان موافق، دولت و صاحبان تریبون و پر نفوذ!. حالا باید منتظر ماند و دیده در این تقابل که هر روز بر شدت آن افزوده می شود قدرت کدام گروه می چربد.