۰ نفر

سرنوشت فضای مجازی چه خواهد شد؛

عقب نشینی مجلس از تصویب بی چون و چرای طرح صیانت؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۲۷
کد خبر: 625935
عقب نشینی مجلس از تصویب بی چون و چرای طرح صیانت؟

در ماه پایانی سال گذشته برخی مسئولان به صراحت در مخالفت خود با طرح صیانت سخن گفتند و آن را طرحی با اشکالات زیاد دانستند. در مجلس نیز نشانه‌های از عقب نشینی بیشتر نمایندگان از تصویب بی چون و چرای طرح به چشم می‌خورد، عقب نشینی که می تواند امیدی برای اصلاح بیشتر طرح یا مسکوت ماندن آن باشد.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ روز گذشته غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس، اعلام کرد: "طرح صیانت به دلیل عدم هماهنگی با نیازهای جامعه قابل تصویب نیست. امضاء‌ها برای بازگشت این طرح به صحن جمع آوری و تقدیم هیات رییسه شده است و هر وقت در دستور قرار گرفت، رأی گیری برای تعیین تکلیف آن انجام می‌شود و حتی می‌تواند مسکوت هم بماند".

در پایان سال گذشته بود که، چند تن از مسئولان کشور از جمله قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، به صراحت در مخالفت خود با طرح صیانت سخن گفتند و آن را طرحی با اشکالات زیاد دانستند. 

پیش تر حمید ضیایی‌پرور، استاد دانشگاه و پژوهشگر فناوری اطلاعات، درباره چرخش آرام موضع مسئولان و نمایندگان نسبت به طرح صیانت از موافق به مخالف، به اقتصاد آنلاین گفته بود: جریانی که در مجلس دنبال پیگیری طرح صیانت است جریانی اقلیت در مجلس است؛ منتهی اقلیتی که خیلی پر زور است و می تواند بر روندهای موجود در مجلس تاثیر گذار باشد و اختیار کمیسیون های مهمی مانند: کمیسیون فرهنگی را کامل در اختیار دارد. این جریان اقلیت سر برآورده از یک طیف پر سر و صدا است که در غیاب پررنگ مردم در انتخابات، نمایندگان خود را در اکثر حوزه‌های تاثیرگذار مجلس جای داده و در حال پیاده سازی تفکر خود هستند.

ضیایی‌پرور با تاکید بر اینکه آن‌ها نه تنها نماینده افکار کل مردم جامعه نیستند، حتی در خود مجلس نیز در اقلیت قرار دارند، افزود: در واقع طیف اکثریت اصولگرای مجلس طیف عاقل و دور اندیش هستند که به نظر می‌آید پیرامون آقای قالیباف گرد آمده اند.

امروز نیز حسین امامی، استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، سخنان اخیر مسئولان و نمایندگان مجلس را عقب نشینی از تصویب بی چون و چرای طرح صیانت توصیف کرد.

وی با اشاره با شدیدتر شدن اعتراضات مردم و کسب و کارهای اینترنتی پس از تصویب عجولانه کلیات طرح در اسفندماه، اظهار کرد: بعد از تصویب کلیات طرح صیانت، آن هم به شکل غیرقانونی و عجولانه فشار افکار عمومی بر مسئولین و مجلس بیشتر و صدای اعتراض کسب و کارهای کوچک نسبت به گذشته بلندتر شد.

امامی ادامه داد: تعداد بیشتری از مردم و کسب و کارها به کمپین های اعتراضی پیوستن و همچنان آمار معترضین در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: کار به جای رسیده است که رسانه های همسو با مسئولان و مجلسی های موافق طرح صیانت نیز زبان به اعتراض گشوده و نسبت به نتایج تصویب این طرح و با محتویات کنونی‌اش هشدار داده اند.

امامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عقب نشینی تعداد بیشتری از مجلسی ها و مسئولین از تصویب طرح صیانت می تواند امید به مسکوت ماندن طرح داشت، گفت: جایگاه مجلس به عنوان مرجع قانونی گذاری مشخص است و اگر مجلسیان بخواهند احتمال مسکوت ماندن طرح وجود دارد.

وی یادآور شد: آقای قالیباف همراهان زیادی در مجلس دارد، هر چند وی تنها صاحب یک رای در تصویب قانون ها است اما، رای و نظر ایشان می تواند رای و نظر بسیاری از مجلسیان را با خود همراه کند.