۰ نفر

افزایش قیمت یا رهایی از دنیای مجازی؛

دلیل استقبال از گوشی های غیرهوشمند در ایران چیست؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۵۵
کد خبر: 625266
دلیل استقبال از گوشی های غیرهوشمند در ایران چیست؟

آمارها نشان می دهد، در برخی از کشورهای توسعه یافته تمایل مردم برای خرید گوشی‌های فیچر فون (غیر هوشمند) برای رهایی از دغدغه‌های ذهنی در حال افزایش است. جالب آنکه در کشور ما نیز این نوع گوشی ها در رتبه دوم پرتقاضاترین و پرمصرف‌ترین گوشی‌‌های عرضه شده در بازار در سال ۱۴۰۰ بود اما، به دلیل کاملا متفاوت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رسانه های خارجی از افزایش تقاضا برای گوشی‌های فیچرفون(غیر هوشمند) در کشورهای توسعه یافته خبر می‌دهند. تقاضا برای این نوع از گوشی ها از سال ۲۰۱۷ به آهستگی در حال افزایش است، به نحوی که موجب بازگشت مدل مشهور ۳۳۱۰ گوشی تلفن همراه غیر هوشمند نوکیا، از آن سال به بازار مصرف شده است.

آخرین آمارها نشان می دهد، تنها در انگلستان از هر ۱۰ مالک تلفن همراه یک نفر گوشی غیرهوشمند دارد، آماری که تا پیش از سال ۲۰۱۷ میلادی بسیار پایین ‌تر از این بود.

آنگونه که رسانه های خارجی نوشته اند؛ افزایش تقاضا برای گوشی‌های غیرهوشمند تلفن همراه در کشورهای توسعه یافته به دلیل افزایش تمایل مردم برای رهایی از دغدغه های ذهنی است که گوشی های هوشمند با اپ ها، پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی و ... مختلف برای آن ها ایجاد کرده اند.

پیش از این محمد رضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، به اقتصاد آنلاین درباره مدل‌های پرمصرف گوشی های موبایل در بازار ایران گفته بود، گوشی های فیچر فون (غیر هوشمند) در رتبه دوم گوشی های پر تقاضا و پر مصرف سال ۱۴۰۰ در کشور بوده اند.

بر اساس اعلام وی؛ سامسونگ  A۱۲ با تعداد ۲ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه به ارزش ۳۴۹ میلیون دلار پرتقاضاترین و پرمصرف‌ترین مدل گوشی در بازار موبایل ایران در سال ۱۴۰۰ بوده است و بعد از آن نوکیا ۱۰۵ قرار گرفت که یک گوشی فیچر فون است.

عالیان تصرح کرد: نوکیا ۱۰۵ با بیش از یک میلیون دستگاه به ارزش ۱۴ میلیون دلار رتبه دوم واردات گوشی به کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داد.

البته به باور کارشناسان؛ دلیل ایرانیان از استقبال گوشی های فیچر فون کاملا با کشورهای توسعه یافته متفاوت است. رهایی از دغدغه های ذهنی حاصل از استفاده گوشی هوشمند، دلیل ایرانیان برای عدم خرید گوشی های فیچر فون نیست، بلکه عدم توان مالی برای خرید گوشی های هوشمند، آن ها را به سوی خرید گوشی های فیچر فون (غیر هوشمند) سوق داده است.

البته عدم توان مالی برای انتخاب خرید گوشی هوشمند، فقط مختص ایران نیست و بیشتر کشورهای در حال توسعه که مردم آن ها شرایط مالی مساعدی ندارند خرید گوشی های فیچر فون را در اولویت قرار می دهند.

وب‌سایت bankmycell که در زمینه‌ی فروش و مقایسه قیمت گوشی‌های موبایل فعالیت می‌کند، درگزارشی در سال گذشته میلادی اعلام کرد؛ در کشورهای در حال توسعه در درجه‌ی اول هنوز بیشتر کاربران از گوشی‌های فیچرفون استفاده می‌کنند؛ مثلا در کشور هند ۴۰ درصد مردم گوشی ساده یا همان فیچرفون دارند و نه گوشی هوشمند و ۳۵ درصد جمعیت اصلا هیچ دستگاه موبایلی ندارند. 

یا نیجریه ۱۷ درصد مردم گوشی ندارند و ۴۴ درصد فیچرفون دارند و در اندونزی ۲۹ درصد بدون گوشی و ۲۸ درصد فقط گوشی ساده دارند.