۰ نفر

داستان ساخت ربات‌ هایی انسان نما؛

از ساخت عروسک‌ های خیمه‌ شب‌ بازی تا ربات انسانی

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۲۰
کد خبر: 621827
از ساخت عروسک‌ های خیمه‌ شب‌ بازی تا ربات انسانی

ربات‌ های شرکت Engineered Arts با شباهت بی‌ نظیری که به انسان‌ دارند توجه‌ ها را به خود جلب می‌ کنند اما ساخت چنین ربات‌ هایی چگونه آغاز شد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌هایی که این روزها با ربات‌های به شدت انسان‌نمای خود توجه‌ها را جلب کرده، شرکت "Engineered Arts" است. این شرکت طراح و سازنده ربات‌های انسان‌نما و سرگرم‌کننده در بریتانیا است. این ربات‌ها برای بازدیدکنندگان از مراکز علمی و تم پارک‌ها تجربه‌ای فراموش نشدنی فراهم می‌کنند.

شرکت "Engineered Arts" حیات خود را به عنوان یک ایده اولیه در ذهن بنیانگذار و مدیر خود یعنی "ویل جکسون"(Will Jackson) آغاز کرد. او شروع به گردآوری گروهی از هنرمندان و مهندسان بااستعداد محلی کرد تا دستگاه‌هایی ترکیبی برای مراکز علمی و موزه‌های بریتانیا بسازد. اما این تازه آغاز راه بود. آن‌ها ابتدا با اشکال مکانیکی ساده و کنترل‌کننده‌های صنعتی استاندارد کار می‌کردند اما قلبا به دنبال ساخت چیزی مسحور کننده بودند.

کارهای اولیه شرکت "Engineered Arts" شبیه عروسک های خیمه شب بازی بودند

در سال ۲۰۰۵ این شور و شوق جان گرفت و آن‌ها بازیگرهایی مکانیکی برای تئاتر مکانیکی پروژه ادن‌(Eden Project) طراحی کرده و ساختند. اما به جای ساختن مجموعه‌ای از شکل‌های مختلف صورت، سازندگان دست به ساخت یک چهره قابل برنامه‌ریزی زدند که می‌توان از آن برای اهداف مختلف استفاده کرد و این داستان آغاز زندگی ربات "RoboThespian Mark ۱" بود. این ربات که می‌توانست ظاهر هر شخصیتی را به خود بگیرد باعث غرور و مباهات آنها شد.

از آن زمان تا کنون این شرکت ربات‌های انسان‌نمای خود را بهبود بخشیده است تا حرکت‌های انسانی واقعی‌تری انجام دهند و تعامل بهتری با بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌ها داشته باشند.  

آن‌ها همچنین مرزهای رباتیک را با ساخت ربات‌های "مسمر"(Mesmer)، "کوین"(Quinn) و ربات‌های شخصی سازی شده جابه‌جا کرده‌اند.

شرکت "Engineered Arts" که در کورن وال(Cornwall) ، جنوب غربی انگلستان مستقر است، بیش از ۱۵ سال به ساخت و توسعه ربات‌ها پرداخته و در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ ربات در سراسر جهان دارد.

اکنون به معرفی چندین مورد از ربات‌های انسان‌نمای این شرکت می‌پردازیم که این روزها توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌اند.

62191882

چهره آینده صنعت رباتیک

آمکا یکی از پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نما در جهان است که نمایانگر خط مقدم فناوری انسان-رباتیک است. این ربات که به طور خاص به عنوان پلتفرمی برای توسعه فناوری رباتیک آینده طراحی شده است، یک پلتفرم کامل برای تعامل انسان‌ها و ربات‌ها است.

شرکت "Engineered Arts" بر فناوری‌های نوآورانه‌ای تمرکز دارد که قابل اعتماد و قابل ارتقا هستند و ساخت آنها آسان است. به گفته‌ی این شرکت هر هوش مصنوعی شبیه به انسان نیاز به یک بدن مصنوعی انسان‌نما نیز دارد.

ربات آمکا را می‌توان با هوش‌های مصنوعی و سیستم‌های یادگیری ماشینی و همچنین سیستم قدرتمند تریتیوم آزمایش کرد و توسعه داد.

به گفته‌ی "Engineered Arts"، ربات‌های منحصر به فرد نیاز به نرم‌افزار منحصربه‌فرد دارند و تمامی ربات‌های این شرکت در بستر یک چارچوب نرم‌افزاری پیشرفته به نام تریتیوم(Tritium) اجرا می‌شوند. ترتیوم طی ۱۲ سال پالایش شده است و ربات‌ها را با روش‌های خلاقانه حرکت می‌دهد. این سیستم با در نظر گرفتن انعطاف‌پذیری ساخته شده است و می‌تواند تقریبا هر جزء سخت‌افزاری را اداره کند.

62191897

از عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی تا جابجا کردن مرزهای رباتیک

سخت‌افزار آمکا بر اساس تحقیقات محققان در مورد سیستم‌های رباتیک انسان‌نما و همچنین فناوری پیشرفته "مسمر" این شرکت ساخته شده است.

ربات آمکا می‌تواند توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند و اشتیاق آن‌ها را برانگیزد. به گفته‌ی وبسایت این شرکت، قابل اطمینان بودن موضوعی اساسی است و همه‌ی ربات‌های آن‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در دنیای واقعی دوام بیاورند و تنها مناسب استفاده در آزمایشگاه نباشند.

قابلیت ارتقا ربات‌ها،  این امکان را می‌دهد که بتوان آمکا را هم از نظر نرم‌افزاری و هم فیزیکی تغییر داد تا توانایی آن بهبود یابد بدون آن که نیاز به ساخت رباتی جدید باشد.

آمکا در حال حاضر قادر به تکان دادن دست‌ها و اجزای مختلف صورتش است و به سوالات پاسخ می‌دهد. ۱۷ موتور در صورت این ربات قرار دارد که به آن امکان ایجاد همه‌ی حالات چهره را می‌دهد. این ربات از دست‌های خود نیز هنگام صحبت کردن استفاده می‌کند. شرکت سازنده این ربات، از نحوه حرکت بدن انسان برای مهندسی آمکا الهام گرفته است.

یک بلندگو در سینه این ربات قرار دارد که به آن امکان صحبت کردن با افراد را می‌دهد. آمکا هنگام صحبت کردن با افراد به سمت آن‌ها برمی‌گردد و با استفاده از دوربین‌های تعبیه شده در چشمانش، اجسام در محیط اطرافش را می‌بیند. علاوه بر آن آمکا با تشخیص حالات صورت افراد برای مثال غم، شادی و عصبانیت، پاسخ و واکنشی مناسب ارائه می‌دهد.

اگرچه این ربات به خوبی حالات صورت خود را تغییر می‌دهد و دست‌هایش را تکان می‌دهد اما هنوز قادر به راه رفتن نیست اما شرکت سازنده می‌گوید که آن‌ها در حال کار بر روی نسخه‌ای با توانایی راه رفتن هستند. اما پیش از آن که "آمکا" بتواند راه برود موانع زیادی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. راه رفتن برای یک ربات کار دشواری است. اگرچه ما در این مورد تحقیق کرده‌ایم اما ربات انسان‌نمایی که راه برود نساخته‌ایم.

62191888

با آینده ربات‌های انسان‌نما ملاقات کنید

"مسمر" سیستمی برای ساخت ربات‌های انسان‌نما، قدرتمند، زیبا و مقرون به صرفه‌ است. ربات‌های مسمر می‌توانند طیف وسیعی از احساسات انسانی را به نمایش بگذارند. هر ربات "مسمر" بر اساس اسکن سه بعدی چهره افراد واقعی که به طور معمول از کارکنان شرکت Engineered Arts هستند ساخته می‌شود. انجام این کار به سازندگان امکان شبیه‌سازی ساختار استخوانی انسان، بافت و پوست و همچنین حالات صورت را می‌دهد.

برای استفاده از مسمر نیازی نیست که نابغه فناوری باشید. در حقیقت اصلا نیازی به کدنویسی نیست. به لطف سیستم تریتیوم، مسمر می‌تواند از هر مکانی به طور شهودی برنامه‌ریزی و از راه دور کنترل شود.

برای ثبت یک تصویر سه‌بعدی از صورت افراد و ساخت ربات‌های مسمر، فرد مورد نظر در اتاقی با ۳۶ دوربین می‌نشیند. دوربین‌ها از تمام زوایای صورت تصویر برداری می‌کنند و مدلی سه‌بعدی از صورت فرد ایجاد می‌کنند. یک قالب دقیق از این مدل به وسیله چاپگر سه‌بعدی چاپ می‌شود و سپس درون این قالب سیلیکون ریخته می‌شود تا ظاهری شبیه به پوست بگیرد. جزئیات نهایی مانند موها نیز در نهایت به صورت دستی اضافه می‌شوند. پوست سیلیکونی روی یک سر رباتیک قرار می‌گیرد تا ربات تکمیل شود.

به تازگی نیز این شرکت از یک ربات "مسمر" خود به نام "آدران"(Adran) رونمایی کرده است. ربات آدران که تنها یک سر رباتیک بدون بدن است شباهت بی‌نظیری به سر یک انسان واقعی دارد و به همین دلیل کمی ترسناک به نظر می‌رسد. در فیلمی که از آدران منتشر شده این ربات به دوربین چشمک می‌زند، فک و دهانش را تکان می‌دهد و حتی پوزخند می‌زند.

62191889

سر و گردن این ربات ۲۲ عملگر مکانیکی دارد که تنها پنج مورد از آن‌ها اطراف دهان ربات قرار دارند و این تعداد برای لب زدن کافی نیست به همین دلیل ربات در این فیلم کوتاه صحبت نمی‌کند.

اگرچه ربات آدران از نظر ظاهری و رنگ پوست شباهت بیشتری به انسان‌ها دارد اما هنوز مانند آمکا قادر به صحبت با افراد نیست.

ربات دستیار مشتری

"کوین" با ادغام تعاملات هوش مصنوعی و هدایت از راه دور انسانی خدماتی جذاب، حرفه‌ای و پیشرفته به مشتریان ارائه دهد. این ربات به سوال مراجعه‌کنندگان پاسخ می‌دهد و می‌تواند مانند یک دستگاه کارتخوان سیار زنده عمل کند.

این ربات که برای خوشنود نگه داشتن کاربران طراحی شده می‌تواند با قرار گرفتن پشت میز پذیرش، اطلاعات، دفتر فروش بلیت و لابی نیازهای مشتریان را پاسخ دهد. این ربات نیازی به تنظیمات تخصصی ندارد.

"کوین" با قابلیت ردیابی چهره می‌تواند با بازدیدکنندگان تماس چشمی مداوم برقرار کند و حسگرها، نرم‌افزار و حالات چهره آن با توجه به احساسات مشتری تغییر کرده و به آن پاسخ می‌دهد.

حسگرهای پیشرفته کوین به آن امکان درک صداها را به صورت واضح حتی در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا می‌دهد و علاوه بر آن می‌تواند در اتاق‌های شلوغ حرکات افراد را ردیابی کند علاوه بر آن حسگر تشخیص فاصله این ربات به آن امکان تشخیص فرد هنگام نزدیک شدن را می‌دهد و می‌تواند همزمان با چند مشتری گفتگو کند.

این ربات می‌تواند ورود و خروج افراد را کنترل کند و با استفاده از سیستم تشخیص چهره پیشرفته خود مشتریان را به خاطر بسپارد. زمانی که مکالمات بیش از حد پیچیده می‌شود کوین قادر است سریعا به یک اپراتور متصل شود تا جایگزین ربات شود.

62191892

با ستاره نمایش آشنا شوید

"روبو دسپین" یک ربات بازیگر است. این ربات با فناوری پیشرفته خود هر نمایشی که بخواهید را اجرا می‌کند و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

این ربات محصول ۱۵ سال تلاش و نوآوری متخصصان شرکت Engineered Arts است.

"روبو دسپین" با طیف وسیعی از حرکات و بیان می‌تواند در سالن‌های نمایش و برنامه‌های تلوزیونی هنرنمایی کند.

مهندسان حرکات این ربات را به صورت بیولوژیکی و نه مکانیکی طراحی کرده‌اند. به این معنا که حرکات آن شبیه به حرکات انسان‌ها نرم و روان است. عضلات این ربات از لوله‌های الاستومری که گروهی از پلیمرها هستند به همراه الیاف آرامید تشکیل شده‌ است. عضلات آن می‌توانند منقبض و منبسط شوند. این عضلات در عین قدرتمند بودن نرم هستند. این بدان معناست که روبو دسپین برخلاف همتایان صنعتی خود بسیار حساس بوده و حضور در اطراف آن ایمن است.

تحقق رویاهای شما

طراحان و سازندگان ربات‌های شرکت "Engineered arts" زمینه‌های فناوری را برای تبدیل هر چه سریع‌تر ایده‌ها به واقعیت ایجاد کرده‌اند. این شرکت به صورت سفارسی نیز برای افراد و شرکت‌ها ربات می‌سازد. این ربات‌ها مشابه ربات‌های خود این شرکت قابلیت ارتباط با محیط را دارند و با ظاهری بسیار واقعی ساخته می‌شوند.

از جمله ربات‌های شخصی‌ساز این شرکت می‌توان به کنگ(Kong)،  جینگ بوران و ووبا(Jing Boran & Wuba) و فِرد (Fred) اشاره کرد.

کُنگ یک سر رباتیک غول پیکر است که با استفاده از حسگرهایش افراد را در سراسر اتاق با چشم دنبال می‌کند و از بینی‌اش هوای فشرده خارج می‌شود. این سر رباتیک ظاهری شبیه به یک گوریل دارد.

"جینگ بوران و ووبا" شخصیت‌های یک فیلم اکشن- فانتزی هستند که ربات واقع‌گرایانه‌ آن‌ها برای موزه مادام توسو طراحی و ساخته شده است. این ربات نیز به محیط افراد خود و بازدیدکندگان واکنش نشان می‌دهد و با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار می‌کند.

موزه مادام توسو نام موزه‌ی مشهوری است که مرکز آن در شهر لندن، انگلستان قرار دارد. در این موزه تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ‌ساز، ساخته و نگهداری می‌شود.

سومین ربات شخصی ساخته شده توسط این شرکت "فِرِد" نام دارد. فرد یک شخص تاثیرگذار است که آغاز سریال‌های تلوزیونی را تبلیغ می‌کند. این ربات که تنها در هشت هفته ساخته شد، کاملا شبیه به یک بازیگر واقعی است و درست مانند یک انسان عمل می‌کند.

هزینه ساخت ربات‌ها متفاوت است و شرکت "Engineered Arts" نیز هزینه ساخت ربات‌های خود را اعلام نکرده است زیرا به گفته‌ی این شرکت ربات‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند و نمی‌توان یک قیمت یکسان برای آن‌ها تعیین کرد با این وجود قیمت ربات آمکا برای مثال ۷۴۵ هزار دلار تخمین زده می‌شود.

ربات‌های انسان‌نما که این روزها توسط شرکت‌های مختلفی ساخته می‌شوند، با پیشرفت علم و فناوری هرچه بیشتر شبیه به انسان‌ها شده و قادرند فعالیت‌های زیادی را به انجام برساند.

شرکت "Engineered Arts" از این قاعده عقب نمانده و این روزها پیشرو بوده است و ربات‌های آن را می‌توان در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، اقیانوسیه و آمریکای جنوبی رویت کرد. شاید با این اوصاف و با پیشرفت روزافزون صنعت ربات‌سازی در آینده‌ای نه چندان دور شاهد فعالیت و خدمت‌رسانی بیشتر ربات‌ها در مراکز مختلف باشیم و تعامل و گفتگو با آن‌ها تبدیل به فعالیتی عادی در زندگی شود.