۰ نفر

سی ان بی سی بررسی کرد؛

چرا سهام فناوری سقوط کرد؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۶
کد خبر: 618683
چرا سهام فناوری سقوط کرد؟

سهام برخی از شرکت های فناوری حدود ۷۵ درصد از بالاترین سطح خود در سال گذشته کاهش یافته است به گفته تحلیل گران، این شرکت ها از بزرگترین بازندگان تحریم ها و جنگ روسیه علیه اوکراین هستند.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شرایط کلان برای شرکت‌های فناوری نگران کننده بوده است. با توجه به اینکه تورم در بالاترین حد ۴۰ سال اخیر قرار دارد و فدرال رزرو از یک سری افزایش نرخ بهره در افق پیش رو خبر می‌دهد، سرمایه گذاران سال را با فرار از سهام‌های در حال رشد آغاز کردند و شرایط نزدک را در ژانویه به بدترین ماه خود از مارس ۲۰۲۰، یعنی روزهای آغازین پاندمی، رساندند.

چشم انداز در سه هفته گذشته از بد به بدتر تبدیل شده است. تهاجم روسیه به اوکراین در ماه گذشته، بازار سهام را متزلزل کرد و ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی را در هجوم نوسانات فرو برد. قیمت نفت به بالاترین حد خود در بیش از ۱۳ سال اخیر رسیده و قیمت سایر کالاها به دلیل نگرانی‌های عرضه در حال افزایش است زیرا روسیه یکی از تولیدکنندگان کلیدی گندم، پالادیوم و آلومینیوم است.

انرژی و آب و برق تنها بخش در ایالات متحده است که سرمایه گذاران در آن احساس آرامش بیشتری دارند.

فرانک اسلوتمن، مدیرعامل اسنوفلیک Snowflake در روز چهارشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «حال و هوای بازار به دلایل متعددی در حال حاضر واقعاً ناخوشایند است. سهام فروشنده تجزیه و تحلیل داده‌های ابری با وجود اینکه درآمد از تخمین‌ها پیشی گرفته است و شرکت پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای ارائه کرد، سقوط کرد.

اسنوفلیک به بیش از ۵۰ درصد افزایش از بالاترین سطح خود در ۵۲ هفته گذشته در ماه نوامبر رسیده است. این باعث می‌شود که این شرکت در مقایسه با بخش‌های وسیع صنعت فناوری به یک پناهگاه امن نسبی برای سرمایه گذاران تبدیل شود. بسیاری از سهم‌ها از زمان اوج گرفتن در اواخر سال ۲۰۲۱ حداقل سه چهارم ارزش خود را از دست داده‌اند و برخی از نام‌های معروف ۹۰ درصد یا بیشتر کاهش یافته‌اند.

بایرون دیتر، یکی از شرکای بسمر ونچر Bessemer Venture Partners، گفت که میانگین عضویت در سبد سهام نرم افزار اشتراکی او ۵۳ درصد کاهش یافته و مضرب قیمت به فروش به طور متوسط از ۲۵ به زیر ۱۲ کاهش یافته است.

دیتر روز دوشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: "این بخش به تازگی تحت فشار قرار گرفته است و با این حال مسائل کلان دست نخورده باقی مانده است. همچنان این شرکت‌های پر نام و آوازه هستند که در سراسر جهان مورد توجه بسیاری قرار دارند."

سی‌ان‌بی‌سی فهرستی از شرکت‌های فناوری و همجوار با فناوری به ارزش ۱ میلیارد دلار یا بیشتر را منتشر کرد که حداقل ۷۵ درصد از ارزش خود را از بالاترین سطح ۵۲ هفته‌ای خود از دست داده‌اند. در اینجا ۱۰ مورد از برجسته‌ترین شرکت‌ها نام برده شده است.

ویش

ویش

برنامه تجارت تخفیف تلفن همراه ویش Wish مدت کوتاهی پس از عرضه اولیه خود در دسامبر 2020 با مشکل مواجه شد. قیمت سهام 24 دلار بود و به ۳۲.۸۵ دلار رسید. اما اکنون با قیمت ۱.۹۹ دلار معامله می‌شود و بیش از 90 درصد کمتر از بالاترین حد روزانه 52 هفته‌ای خود نسبت به یک سال گذشته است.

چالش‌های ویش از مسائل گسترده‌تر پیش روی سهام‌های فناوری جداست. درآمد سه ماهه چهارم 64 درصد کاهش یافت. داستان هر سه ماه بدتر می‌شود و مشکل اصلی این است که مردم این برنامه را رها می‌کنند.

ویجی تالوار، مدیر عامل شرکت، بخشی از سود شرکت را در روز سه‌شنبه در تلاش برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران صرف کرد.

تالوار گفت: «این اعداد به من می‌گویند که ما به تفکر تازه نیاز داریم تا ما را به رشدی که می‌دانیم امکان‌پذیر است، هدایت کند.

سهامداران به این زودی‌ها بهبود اوضاع را پیش‌بینی نمی‌کنند. سهام در هفته گذشته نیز 16 درصد سقوط کرد.

رابین هود

اپلیکیشن تجارت سهام رابین هود Robinhood برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی که خرید و فروش سهام و ارزهای رمزنگاری شده انجام می‌دهند، به ویژه پس از شیوع گسترده کووید-19، مورد توجه قرار گرفته است.

سهام رابین هود که در ماه جولای معاملاتش آغاز شد، تا حد زیادی رکود داشته است. نسبت به قیمت اولیه عرضه اولیه خود 70 درصد و نسبت به بالاترین قیمت خود در ماه آگوست 87 درصد کاهش یافته است.

تداوم چرخه تبلیغات اولیه رابین هود در بهترین زمان دشوار بود. در سوم آگوست، سرمایه گذاران سهام را با وجود کمبود اخبار، 24 درصد افزایش دادند. در چهارم آگوست، با راه‌اندازی معاملات گزینه‌ها، که یک انتخاب محبوب برای کاربران رابین هود بوده است، 50 درصد افزایش یافت. اما یک روز بعد، پس از اینکه شرکت اعلام کرد سهامداران موجود تا ۹۷.۹ میلیون سهم را خواهند فروخت، سهام تقریباً 28 درصد سقوط کرد.

در ژانویه، این شرکت پیش‌بینی سیاهی برای سه ماهه اول ارائه کرد و کاهش کاربران فعال ماهانه را نشان داد.

استیتچ فیکس

استیتچ فیکس

در سال 2020، ارزش استیتچ فیکس Stitch Fix بیش از دو برابر شد، که ناشی از افزایش گسترده سهام تجارت الکترونیک بود. از ژانویه 2021، سهام در مسیر نزولی قرار گرفته است. آنها نسبت به سال گذشته 85 درصد کاهش یافته‌اند، و بیش از 90 درصد نسبت به رکورد چند ماه قبل.

سهام استیتچ فیکس در 8 دسامبر 24 درصد سقوط کرد، زیرا این شرکت هشدار داد که رشد ضعیف‌تر از حد انتظار در مشتریان جدید بر درآمد سال 2022 تأثیر خواهد گذاشت. بیشتر کاهش سرعت به عرضه محصولی به نام فری‌استایل Freestyle نسبت داده می‌شود که برای شخصی سازی تجربه خرید طراحی شده است. دن جدا، مدیر مالی، این تحول را "تلاشی چند ساله" خواند.

جدا گفت، علاوه بر مشتریان جدید کمتر، این راهنمایی "منعکس کننده تاثیر کلان مداوم چالش‌های زنجیره تامین جهانی در صنعت است."

پلوتون

پلوتون Peloton سازنده دوچرخه تمرینی در سال 2020 بسیار مورد توجه قرار گرفت. در ماه نوامبر، سهام در یک جلسه تنها 35 درصد سقوط کرد، زیرا درآمد اشتراک، مشترکان دیجیتال و حاشیه ناخالص همگی کمتر از انتظارات بودند. در بیستم ژانویه، سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد که پلوتون به طور موقت تولید محصولات تناسب اندام ثابت خود را متوقف می‌کند و سهام را تقریبا ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

پلوتون در 8 فوریه گفت که جان فولی مدیر عامل شرکت از سمت خود کناره گیری می‌کند و شرکت 20 درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهد. این سهم نسبت به بالاترین حد خود در 52 هفته در ماه جولای 83 درصد کاهش یافته است.

افرم

افرم Affirm در طول همه‌گیری دچار تغییرات شدید شد زیرا پیشنهاد «اکنون بخرید، بعداً بپردازید» آن به طور گسترده توسط خرده‌فروشان آنلاین پذیرفته شد. سهام آمازون حتی در ماه اوت جهش کرد و به افزایش 71 درصدی سهام در آن ماه کمک کرد.

از زمان رسیدن به ارزش بازار بالای حدود 47 میلیارد دلار در نوامبر، سهام افرم 81 درصد سقوط کرده و ارزش شرکت اکنون ۹.۵ میلیارد دلار است.

سهام این شرکت در روزهای متوالی در ماه فوریه 20 درصد یا بیشتر سقوط کرد، حتی پس از اینکه درآمد و پیش‌بینی آن از برآوردها فراتر رفت. تحلیل‌گران دی‌ای‌ دیویدسون DA Davidson می‌گویند که راهنمای کل سال ناامیدکننده بود زیرا به معنای عملکرد ضعف نیمه دوم بود. با این حال، آنها خرید سهام را توصیه می‌کنند.

تحلیل‌گران نوشتند: «با گسترش پذیرش مصرف‌کننده در میان گسترش ردپای افرم در خرده‌فروشی، رشد حجم سهام این شرکت شتاب می‌گیرد در حالی که رشد اکثر همتایان همچون BNPL کند می‌شوند.

اوپن دور

اوپن دور

اوپن دور Opendoor با استفاده از فناوری برای خرید خانه به تعداد زیاد و سپس فروش آن‌ها، در بازار iBuying، یا خرید فوری، پیشگام شد. هنگامی که رقیب این شرکت یعنی زیلو Zillow در اوایل نوامبر اعلام کرد که در حال خروج از بازار است، سرمایه گذاران آن را نشانه مثبتی برای اوپن دور دیدند که باعث شد سهام در یک روز 16 درصد رشد کند.

با این حال، چهار ماه پس از آن، اوپن دور بیش از 70 درصد کاهش یافته و ارزش سهام آن هم نسبت به بالاترین سطح خود در ۵۲ هفته گذشته 78 درصد کاهش یافته است.

شدیدترین سقوط اوپن دور در 25 فوریه رخ داد، زمانی که سهام این شرکت 23 درصد از ارزش خود را از دست داد. مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های فناوری نامطلوب، ارزش اوپن دور از تخمین‌ها بالاتر بود و چشم‌انداز خود را شکست داد، اما به هر حال سرمایه‌گذاران تصمیم به خروج از آن گرفتند. یکی از معیارهای کلیدی سه ماهه چهارم که ناامیدکننده بود، حاشیه مشارکت یا درآمد باقی مانده از فروش خانه پس از هزینه‌ها بود. این رقم در مقایسه با ۱۲.۶ درصد در سال گذشته، 4 درصد بوده است.

روکو

در 18 فوریه، سهام روکو 22 درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش یک روزه از زمان عرضه عمومی شرکت پخش در سال 2017 بود. درآمد سه ماهه چهارم و راهنمایی‌های سه ماهه اول روکو هر دو انتظارات را از دست دادند و گروه تحقیقاتی Pivotal را بر آن داشت تا سهام را ارائه دهد.

فروش دستگاه تلویزیون در ایالات متحده کاهش یافته زیرا تولیدکنندگان با کمبود قطعات مواجه شده‌اند. روکو به جای اینکه آنها را به مشتریان منتقل کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

جفری ولودارچاک از Pivotal در یادداشتی نوشت: «در اصل، روکو درآمد را با سرعت کمتر از حد انتظار در ترکیب با افزایش هزینه‌ها افزایش می‌دهد و به طور بالقوه به کاهش رشد اقتصادی جهانی با افزایش سطوح رقابت منجر می‌شود.»

ارزش سهام این شرکت نسبت به بالاترین حد خود در 52 هفته در ماه جولای 77 درصد کاهش یافته است.

ویکس

کونال مالد، تحلیلگر آتلانتیک Atlantic Equities در یادداشتی به مشتریان خود در اوایل این ماه نوشت، سازنده وب‌سایت اسرائیلی ویکس Wix هنوز هم اغلب معاملات سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد، اما با سرعت کمتری. او رتبه خود را در سهام را از خرید به خنثی کاهش داد.

یک دهه پیش درآمد سالانه ویکس 95 درصد رشد می‌کرد. اما این روند رو به رشد برای اولین بار در سه ماهه چهارم کاهش یافت.

سهام ویکس در 16 فوریه 23 درصد سقوط کرد، پس از اینکه این شرکت نتایج سه ماهه چهارم را گزارش کرد، که بزرگترین کاهش از زمان اولین حضور در سال 2013 بود. هدایت درآمد و درآمد سه ماهه اول هر دو نتوانست انتظارات تحلیل‌گران را برآورده کند. ارزش این سهام 77 درصد کمتر از بالاترین حد خود در 52 هفته از آوریل قرار دارد.

مالده نوشت: «بازده فروش و بازاریابی بر اساس سود ناخالص تعدیل می‌شود.» وی افزود، همانطور که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، ویکس همچنین خطر از دست دادن سهم افزایشی از وب‌سایت‌های تجاری با بازده بالاتر را دارد.

ردفن

کارگزاری آنلاین املاک و مستغلات ردفن Redfin در سال 2021 رشد فزاینده‌ای نشان داد زیرا خریداران خانه نگرانی‌های مرتبط با همه گیری را کنار گذاشته و در نتیجه درآمد آنها 117 درصد افزایش یافت.

با این حال، پس از انتشار شماره‌های سه ماهه چهارم این شرکت، سهام ردفن در هجدهم فوریه 20 درصد کاهش یافت. ارزش این سهم 76 درصد کمتر از بالاترین حد خود در 52 هفته گذشته نسبت به مارچ سال گذشته است.

کریس نیلسن، مدیر امور مالی شرکت، در یک کنفرانس تلفنی با تحلیل‌گران گفت: حاشیه ناخالص ردفن در نتیجه پاداش‌های تراکنش و هزینه‌های پرسنل بالاتر، کمتر از حد انتظار بود.

درآمد هر تراکنش نیز کاهش یافته است. نیلسن گفت که این شرکت شاهد تغییر در پایگاه کاربران خود بوده است و مردم به خانه‌های ارزان‌تر رفته‌اند.

تست

اگر در دو سال گذشته زیر یک لامپ گرماده در یک غذاخوری محلی غذا خورده‌اید، احتمالاً با نام نان تست آشنا شده‌اید. این شرکت با ارائه نرم‌افزار و سخت‌افزار نقطه‌فروشی به رستوران‌ها رشد کرد و با کمک به مشتریان برای انتقال به دنیای سفارش‌ها و پرداخت‌های بدون تماس، به عنوان یک صنعت سنگین در طول همه‌گیری شیوع یافت.

نان تست در ماه سپتامبر به بازار عرضه شد و تا اوایل نوامبر به طور پیوسته افزایش یافت و به ارزش بازار بالای حدود 35 میلیارد دلار رسید. اگرچه از آن زمان حدود 75 درصد کاهش یافته و اکنون به ۸.۸ میلیارد دلار رسیده است.

بزرگترین افت یک روزه، 18 درصد کاهش، در 16 فوریه رخ داد، پس از اینکه درآمد کمتر از برآوردها بود، اما ضرر شرکت بیشتر از انتظار تحلیل‌گران بود. بر اساس یادداشت ماه گذشته تحلیلگران میژو Mizuho Securities که دارای ارزش سهام هستند، درآمد امسال 39 درصد و در سال 2023، 33 درصد افزایش خواهد یافت، و این شرکت "هنوز یک سهامدار قوی در فضای رستوران ایالات متحده است."