۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

راه اندازی مرکز تجاری ایران در نسخه چینی متاورس چه نتایجی دارد؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۳۱
کد خبر: 618608
راه اندازی مرکز تجاری ایران در نسخه چینی متاورس چه نتایجی دارد؟

سازمان توسعه تجارت ایران، از برنامه در دست اجرای این سازمان برای راه اندازی مرکز تجاری ایران در نسخه چینی متاورس خبر داده است. کارشناسان بر این باورند؛ راه اندازی مرکز تجاری در نسخه چینی متاورس همراه با مزایای برای کشور خواهد بود اما نگرانی‌های نیز دراین باره وجود دارد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ متاورس توسط مارک زاکربرگ امریکایی طراحی و استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است. چین مانند همیشه وارد عمل شد و نسخه چینی آن را در بهمن ماه ساجاری آزمایش کرد تا پس از سنجیدن نقاط قوت و ضعف آن را برای استفاده جهانیان معرفی کند.

سازنده متاورس چینی که پن بوهانگ نام دارد در برنامه تبلیغاتی آن گفت:" من پس از بررسی‌های فراوان متوجه شدم متاورس ما بسیار دقیق، بدون رمزنگاری و با قوانین چین سازگار است".

راه اندازی مرکز تجاری ایران در نسخه چینی متاورس

روز گذشته علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و فعالان اقتصادی، از برنامه در دست اجرای این سازمان برای راه اندازی مرکز تجاری ایران در متاورس چین خبر داد.

پیمان پاک در این جلسه برخی از اقدامات سازمان توسعه تجارت برای شکست حصر تجارت خارجی ایران از جمله استفاده از رمز ارزها را با نمایندگان بخش خصوصی در میان گذاشت و تغییر کارکردهای مراکز تجاری ایران در برخی از کشورها را در همین راستا مورد بررسی قرار داد و گفت: در حال ایجاد امکاناتی هستیم تا صادرکنندگان امکان ایجاد اعتماد در شرکای خارجی را داشته باشند و تسهیل در روند نقل و انتقالات مالی فراهم شود.

مزایا و معایب راه اندازی مرکز تجاری ایران در متاورس چینی چیست؟

افشین کلاهی رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش، گفت: ایران سابقه خوبی در راه اندازی مراکز دانش بنیان در کشورهای مختلف برای تبادلات تجاری دارد و ورود به دنیای متاورس در حوزه تجارت نیز در راستای این اقدامات است.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد مرکز تجاری در متاورس به همرسانی کسب و کارها با استفاده از امکانات مناسبی است که این فضای ایجاد کرده است.

کلاهی از مهمترین مزایای استفاده از این فضا برای تجارت را کاهش هزینه ایجاد دفتر تجاری در کشور هدف عنوان کرد و افزود: برای تجمیع کسب و کارها در کشورهای هدف تجاری و ارائه خدمات و کالاهای آن ها، دست کم نیاز به یک هزار مترمربع زمین است که تهیه آن همراه با هزینه زیادی برای کشور و تجار است، اما همین فضا را می تواند در دنیای متاورس در ابعاد بسیار کوچک تر و صرف هزینه کمتر تهیه کرد.

وی از دیگر مزایای حضور در متاورس را تسهیل در یافتن و انتخاب طرف تجاری مناسب برشمرد.

کلاهی توضیح داد: هوش مصنوعی به دو طرف تجاری این امکان را می‌دهد که به راحتی همدیگر را پیدا کرده و مورد سنجش برای بهترین گزینه قرار دهند.

وی همچنین دیگر برنامه ایران در همین حوزه را حذف LC با کمک اسناد تجاری الکترونیکی و قراردادهای هوشمند بر مبنای بلاکچین اعلام کرد.

کلاهی یادآور شد: تحریم باز کردن ال سی یا همان تعهد بانکی برای خریدار و فروشنده را برای تجار ایرانی بسیار سخت و همراه با هزینه زیاد کرده است. در واقع LC تعهد وصول به موقع و بدون دیرکرد مبلغ از سوی خریدار برای فروشنده است که بانک عهده دار آن هستند، تحریم ها موجب شده کمتر بانکی حاضر به باز کردن LC برای تجار ایرانی شود. 

کلاهی تصریح کرد: ضمن اینکه ورود تجارت ایران به دنیای متاورس این پیام را به دنیا می‌دهد که کشور ما در حال حرکت به سوی فناوری های نوین در حوزه تجارت است و این امر تاثیر مثبتی در توسعه تجارت کشور خواهد داشت.

رییس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، در پاسخ به این پرسش که استفاده از نسخه متاورس چینی به همان اندازه نسخه اصلی نتایج مثبتی که برشمردید را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: بر اساس ادعای طرف‌های چینی به زودی نسخه چینی هم جهانی خواهد شد، اگر این ادعا درست باشد و مورد استقبال کشورهای جهان قرار گیرد، نسخه چینی هم می‌تواند همان نتایج مثبت نسخه اصلی را به همراه داشته باشد.

کلاهی تنها نگرانی موجود در این زمینه را فراهم نشدن شرایط B TO B عنوان کرد، به این معنی که فناوری مورد بحث توانایی برقراری ارتباط بین دو یا چند سازمان، مؤسسه اقتصادی، تولیدکنندگان مواد اولیه و ارائه کنندگان خدمات را نداشته باشد.

تصمیم ایران برای حضور تجاری در متاورس نسخه چینی به جای نسخه اصلی آن به دلیل روابط تیر و تار با کشور امریکا است. اما بهرمندی از فناوری جهانی فارق از کشور تولیدکننده آن، اقدام هوشمندانه است که می‌تواند منافع کشور را با کمترین تردید و نگرانی فراهم کند.