۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

طرح صیانت نهایی شد؟

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۳
کد خبر: 614190
طرح صیانت نهایی شد؟

به گفته کارشناسان؛ آنچه امروز اتفاق افتاده در واقع تصویب کلیات طرح است، اما معنی آن تصویب نهایی طرح نیست و باید کمیسیون وارد جزییات شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، برخی از خبرها حاکی از آن است که امروز کمیسیون ویژه، طرح صیانت را با عجله و فشار بر نمایندگان در یک جلسه کوتاه به تصویب رسانده است. اما کارشناسان تاکید دارند؛ آنچه امروز به تصویب رسیده کلیات بوده و هنوز جزییات طرح مورد بحث قرار نگرفته است.

حمید ضیایی‌پرور، کارشناس و پژوهشگر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در اینباره، گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده در واقع تصویب کلیات طرح است، اما معنی آن تصویب نهایی طرح نیست و باید کمیسیون وارد جزییات شود. 

وی ادامه داد: حق قانونی کمیسیون است که کلیات طرح را تصویب کند، اما مهم آن است که ادامه روند تصویب چگونه خواهد بود.

ضیایی پرور با بیان اینکه قبلا در اینباره اختلاف نظرها زیاد بود، افزود: این سوال در همان ابتدای کار کمیسیون مطرح شد که، وقتی طرح در مجلس اصل ۸۵ شده و  به کمیسیون مشترک واگذار گردیده،  آیا احتیاج هست کلیات تصویب شود و سپس وارد جزییات بشوند؟ 

وی تصریح کرد: در جلسات ابتدایی کمیسیون ویژه این سوال مهم و پر حاشیه مورد بحث گذاشته شد و رییس کمیسیون تاکید داشت که کلیات باید ابتدا تصویب شود و بعد وارد جزییات بشوند. 

ضیایی پرور افزود: همچنین این بحث نیز مطرح شد که کمیسیون ویژه مانند صحن مجلس است و به نیابت از مجلس در حال تصویب طرح است، پس فرایند تصویب هم اول باید کلیات و سپس جزییات باشد.

به گفته وی؛ آنچه امروز اتفاق افتاده در واقع تصویب کلیات طرح است، اما معنی آن تصویب نهایی طرح نیست و باید کمیسیون وارد جزییات شود و مواد مختلف آن که ۲۲ یا ۲۳ مورد است را به صورت جداگانه  بحث کند و مشخص شود تصویب می شود یا خیر.

این کارشناس معتقد است،  از آنجا که کلیات طرح رای آورده است ، به احتمال زیاد جزییات نیز رد نخواهد شد.

ضیایی پرور اظهار کرد: احتمالا جزییات با تغییرات و اصلاحاتی تصویب خواهد شد، اما اینکه زمان آن کی خواهد بود، باید صبر کرد و دید.

وی در پاسخ به این پرسش که پس از تصویب جزییات روند چگونه خواهد بود، گفت: پس از آنکه جزییات طرح نیز مورد تصویب کمیسیون مشترک قرار گرفت، به صحن مجلس برده می شود ، البته نه برای آنکه مواد طرح مورد بحث دوباره قرار گیرد، بلکه فقط برای تعیین مدت اجرای آزمایشی طرح.