۰ نفر

طرح صیانت لغو می شود

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۰۳
کد خبر: 612951
طرح صیانت لغو می شود

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت گفت خیلی از کشورها قوانین مشخصی دارند اما نه مانند طرح صیانت ما که یک قانون سلبی و محدود و مسدود کننده است. ما بایستی ابتدا با تعامل و همکاری با فضای بیرون و پلتفرم‌های مختلف وارد موضوع شویم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جماران، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت اظهار داشت: همان‌هایی که می‌خواهیم در طرح صیانت از آن‌ها حمایت کنیم خودشان همه یک صدا گفته اند ما این طرح را به صلاح نمی‌دانیم و مخالفیم، اما ما می‌خواهیم به زور از آن‌ها حمایت کنیم! ​

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال آیا طرح صیانت قابلیت اجرا دارد یا خیر؟! گفت: طرح صیانت از صحن علنی به کمیسیون مشترک ارجاع و مقرر شد یک کمیسیون تخصصی جهت بررسی جزئیات این طرح تشکیل شود.

از همان ابتدا ایرادات و اشکالات این طرح برای اعضای کمیسیون مشترک مشخص بود، برای بررسی‌های بیشتر طرح به مرکز پژوهش‌ها رفت و گزارش مرکز حاکی از ایرادات بسیار اساسی و مهم در حوزه‌های مختلف بود و لذا مجدداً ۲۰ روز دیگر به مرکز پژوهش‌ها فرصت داده شد تا طرح بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و مرکز پژوهش‌ها پیشنهادهای خود را ارائه دهد. آن‌ها گزارش دوم خود را برای کمیسیون فرستادند اما بعد از آن گزارش، هنوز کمیسیون جلسه رسمی نداشته است تا این‌ پیشنهادات را بررسی کند.

به احتمال بالای ۹۰ درصد طرح صیانت رد خواهد شد

وی افزود: گزارش‌ حاکی از اشکالات اساسی در طرح صیانت است و کارگروه مرکز پژوهش‌ها یک پیشنهاد ۸ ماده ای را ارائه داده که قرار شده گزارش این کار گروه در دو جلسه ارائه شود و ایرادات و مشکلات مطرح و پیشنهادات مرکز و کارگروه شنیده شود؛ با این اوضاع به نظر می‌آید طرح صیانتی که به کمیسیون ارجاع شده قابل دفاع نیست و مورد تایید کمیسیون نخواهد بود و به احتمال بالای ۹۰ درصد طرح صیانت رد خواهد شد.

نوری قزلجه یادآور شد: طبق آیین نامه داخلی کمیسیون، اگر طرحی مطرح شود و رد شود، نمایندگان به صورت انفرادی یا دسته جمعی می‌توانند پیشنهادات جایگزین خود را برای طرح ارائه بدهند. می‌توان از پیشنهادات مرکز پژوهش‌ها که کار کارشناسی روی آن صورت گرفته استفاده کرد و بعد از آن مطابق با آیین‌نامه مجلس برای پیشنهاداتی که جامع‌تر است رأی گیری شود. پیشنهادی که رأی بیاورد آن‌وقت کلیات و جزئیاتش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که پس با این وجود طرح را قابل اجرا نمی‌دانید؟ گفت: با در دستور کار قرار گرفتن لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱، بررسی طرح صیانت امسال منتفی و به سال دیگر موکول می‌شود.

نوری قزلجه در پاسخ به اینکه آیا سرعت اینترنت به طرح صیانت مربوط است؟ اظهار کرد: امیدواریم که اینگونه نباشد. اگر چنین باشد کار خیلی بد و قابل تأملی است.

ما نباید خیلی در باب فضای مجازی در لاک دفاعی قرار بگیریم

 اکثر ناظران معتقدند ضرر طرح صیانت بیشتر از فواید آن است و به بسیاری از کسب و کارهای مردم لطمه میزند. آیا این موضوع را قبول دارید؟

وی در پاسخ گفت: این موضوع مطرح است که طرح صیانت درباره‌ی خیلی از کسب و کارها فعال و مثبت نیست؛ یعنی همان‌هایی که می‌خواهیم در طرح صیانت از آن‌ها حمایت کنیم خودشان همه یک صدا گفته اند ما این طرح را به صلاح نمی‌دانیم و مخالفیم، اما ما می‌خواهیم به زور از آن‌ها حمایت کنیم!

متأسفانه این طرح صیانت اشکالات اساسی زیادی دارد. البته حوزه فضای مجازی یک حوزه مهم است و امروزه یک فضای فانتزی و غیر ضروری نیست، هرچند اسمش مجازی است اما جزئی از زندگی حقیقی جامعه شده است.

نوری قزلجه ادامه داد: مباحث مربوط به فضای مجازی امروز با موضوعاتی همچون گردش آزاد اطلاعات، حقوق اساسی مردم، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کسب و کارهای خرد و کلان بسیار زیادی که ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارند مرتبط است، اینکه این فضا ساماندهی، تقویت و کمک شود جزو ضروریات است.

 برخورد با فضای مجازی و اینترنت تجربه برخورد با ویدئو و ماهواره است

وی با بیان اینکه خیلی از کشورها قوانین مشخصی دارند اما نه مانند طرح صیانت ما که یک قانون سلبی و محدود و مسدود کننده است، گفت: ما باید ابتدا با تعامل و همکاری با فضای بیرون و پلتفرم‌های مختلف وارد موضوع شویم.
 
باید سعی کنیم ابتدا پلتفرم‌ها و متخصصین داخلی را با دسترسی آزاد در داخل و خارج تقویت کنیم؛ سپس برای هرچه بهتر و رقابتی‌تر شدن فضا با بقیه پلتفرم‌های خارجی که تا حدودی مقررات کشور ما را هم رعایت می‌کنند وارد تعامل شده و فرصت حضور قانونی آنها را هم بدهیم.

نوری قزلجه گفت: دنیای فضای مجازی و دیجیتال نمی‌تواند یک دنیای بسته‌ای باشد، مگر ما نمی‌خواهیم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم، به طور مثال، استفاده مسئولان از توئیتر که می‌خواهند در این فضا نظرات خود را بیان کنند. صرفا مخاطبان داخلی در این فضا حضور ندارند و از همین رو، ما نباید خیلی در باب فضای مجازی در لاک دفاعی قرار بگیریم. باید به دنبال محتواهای فاخر، قوی و غنی بوده و در این فضا فعال باشیم و با اقتدار وارد شویم.

وی تأکید کرد: من معتقدم برخورد با فضای مجازی و اینترنت می‌تواند تجربه برخورد با ویدئو، سی‌دی و ماهواره را تکرار کند و در نهایت راه به جایی نخواهد برد.

انشاالله کسانی که آنچه برای خودشان حلال می‌دانند برای دیگران حرام نکنند

 در پایان از این نماینده مجلس پرسید: امروز برخی مسئولان در توئیتر فعال هستند . با وجود اینکه این برنامه فیلتر است آیا این نشان از تضاد در حرف و عمل آن‌ها نیست؟

او پاسخ داد: بله، بعضی‌ها استفاده می‌کنند. امیدواریم انشاالله کسانی که آنچه برای خودشان حلال می‌دانند برای دیگران حرام نکنند.