۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

سیاست «شتر گاو پلنگ» برای گران کردن اینترنت

۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 612094
سیاست «شتر گاو پلنگ» برای گران کردن اینترنت

اصرار وزیر ارتباطات به گران کردن اینترنت به بهانه بهبود سرعت، مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفته است. به باور کارشناسان؛ دلیل اصلی افت سرعت اینترنت سومدیریت و انحصار است و نباید تاوان آن جیب مردم پرداخت شود.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ از ابتدای دولت سیزدهم زمزمه های گران شدن هزینه اینترنت توسط وزارت ارتباطات مطرح شد، تا اینکه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در هجدهم ماه جاری در مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران رسما اعلام کرد: «گران شدن اینترنت در سال بعد حتمی است».

وی با اشاره به بررسی اصلاح مدل اقتصادی شبکه ارتباطی کشور گفت: آنچه مسلم است بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ ما هیچ گونه افزایش قیمت در حوزه پهنای باند و اینترنت تا پایان سال نخواهیم داشت، اما با توجه به نرخ تورم کشور در سال‌های اخیر حتماً این تعرفه‌ها باید در سال آینده بازنگری شود وگرنه حوزه ارتباطات کشور امکان سرمایه گذاری را از دست می‌دهد.

تصمیم به افزایش قیمت اینترنت در حالی است که، شاهد کاهش قابل توجه سرعت آن هستیم و گزارش های اخیر پایگاه اینترنتی اسپیدتست یکی از برنامه های کاربردی در این زمینه، از افت مدام سرعت اینترنت و رتبه ایران در جهان خبر می دهد. البته این افت اینترنت توسط وزیر ارتباطات نیز تایید شده و وضعیت آن را بحرانی می داند. 

اما وی بر این باور است مشکل اصلی، توسعه نیافتن زیر ساخت های اینترنت ثابت است. به گفته زارع پور؛ چون زیرساخت‌های پهن‌باند ثابت در کشور توسعه پیدا نکرده و مردم از شبکه سیار استفاده می‌کنند، شبکه سیار نیز ظرفیت این حجم از استفاده را ندارد و همین مسئله باعث کندی سرعت اینترنت شده است.

وی تاکید دارد: زیرساخت ها باید توسعه یابد، اما این امر نیاز به هزینه دارد که با گران کردن اینترنت تامین می شود. به عبارت دیگر، اگر بهبود سرعت اینترنت می خواید باید تن به گرانی بدهید.

تاکید وزیر ارتباطات به گران کردم اینترنت و تایید این امر توسط برخی از همفکران وی در حالی است که، به اعتقاد کارشناسان؛ مشکل اصلی افت سرعت اینترنت در سومدیریت است و نباید تاوان آن از جیب مردم پرداخت شود. همچنین تا زمانی که انحصار در این حوزه وجود دارد، افزایش قیمت تنها منجر به افزایش درآمد برای صاحبان انحصار و رسیدن به اهداف پنهانی مانند کاهش مصرف اینترنت می شود.

شاید از قابل توجه ترین نظرات کارشناسان درباره گران کردن اینترنت به بهانه بهبود سرعت آن، توئیت امیر ناظمی، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران، باشد.

وی در صفحه شخصی خود در‌ واکشن به استدلال «بهبود سرعت اینترنت می خواهید باید گران شود» نوشت: 

اگر این استدلال درست باشد؛ پراید که قیمت نجومی پیدا کرده است، باید با کیفیت ترین‌خودروی دنیا باشد!

زمان گرفتن پروانه و اجازه خرید و فروش اینترنت طرفدار انحصار هستید، زمان قیمت گذاری، مدافع بازار آزاد.

۱- گران کردن اینترنت همان «اجرای طرح صیانت» است البته به طور طبقاتی! 

سرکوب قیمت در بازار آزاد نادرست است. پس لطفا اول آزادسازی مطالبه کنید.

اپراتورها و مخابرات با آن همه مجوزهای انحصاری را از انحصار نهادهای نظامی، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان خارج کنید،  قیمت را هم پس از آن آزاد کنید. تاوان سومدیریت را از جیب مردم نپردازید.

۲- انحصار مخابرات از سیم و داکت را بردارید و اموال عمومی به مردم بازگردانده شود. این امر طی یک لایحه در دولت قبل به مجلس داده شده؛ که اکنون گویا توافق دولت ‌و مجلس بر مسکوت گذاشتن آن است. رفع انحصار رقابت را میان بازیگران ایجاد می کند.

۳- آزادسازی قیمت برای ایجاد رقابت است. مادامی که به دلیل انحصار ، آزاد سازی قیمت منجر به شکل گیری رقابت نشود، پس آزادسازی قیمت فقط بهانه ای است برای در آمد بیشتر انحصارگران و رسیدن به اهداف پنهانی مانند «کاهش مصرف اینترنت».

بهتر است طرفدار سیاست « شتر گاو پلنگ » نباشیم!