۰ نفر

۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت راه اندازی شد

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۰۶
کد خبر: 611125
۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت راه اندازی شد

رونمایی از طرح ملّی توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها با افتتاح ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت، آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های ملی در حوزه ارتباطات، امروز و با رونمایی از طرح ملّی توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها و افتتاح ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت، آغاز شد و به گفته عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- این پروژه که هم به لحاظ اهمیت و وسعت اجرا و هم زمان اجرا و میزان سرمایه‌گذاری، جزو پروژه‌های ملّی به شمار می‌آید، طعم آن به تدریج کام ملت قدرشناس ایران را شیرین خواهد کرد و دولت سیزدهم مصمم است کار ۱۰ ساله را در طول سه‌ چهار سال انجام دهد. 

زارع‌پور پیش از این، با بیان اینکه فیبر نوری باید به ۲۰ میلیون خانه و محل کسب و کار برسد و شبکه پایدار، پرسرعت و ایمن را تامین کند، گفته بود: برای این کار بزرگ، غیر از بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی همچون وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو و شهرداری‌ها و استانداری‌ها، همه اعضای خانواده بزرگ ارتباطات کشور نیز از شرکت مخابرات ایران گرفته تا فراهمکنندگان ارتباطات ثابت (FCPها) و اپراتورهای تلفن همراه، پای کار آمده‌اند.

با اجرای تدریجی این پروژه، مردم سرعت‌های چند ۱۰ و بلکه صدمگابیت‌برثانیه را تجربه خواهند کرد و طعم شیرین استفاده از انواع خدمات را بر بستر این شبکه پرسرعت خواهند چشید.

سرعت اینترنت ثابت در ایران واقعا نامناسب است

صادق عباسی شاهکوه امروز در آیین افتتاح پروژه ملی توسعه شبکه فیبر نوری، با بیان اینکه امروز توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر، شامل خطوط FTTH و VDSL از ابتدای سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود، گفت: امروز آغاز طرح کار ویژه‌ای است که دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت ثابت در نظر گرفته است، این کار از قبل شروع شده و سال‌هاست که توسعه فیبر کلید خورده اما سرعت آن، به میزان لازم نبوده است، در این دولت، تصمیم گرفته شد که با حمایت‌ها و مسیرهایی که باز می‌شود، به این روند سرعت دهیم.

وی با بیان اینکه اتکا به توسعه شبکه موبایل کافی نیست، اظهار کرد: در این دو سال و با شیوع کرونا، نیاز به سرعت‌های بالاتر بر همگان آشکار شد. در سال‌های اخیر ما در حوزه موبایل توسعه خوبی داشتیم، اما در حوزه ثابت عقب‌ماندگی داریم. همانطور که در وب‌سایت اسپیدتست هم نشان داده شده، اگرچه سرعت دانلود و آپلود حوزه موبایل، به میانگین جهانی نزدیک است، اما سرعت اینترنت ثابت در ایران واقعا نامناسب است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در دنیا در سال‌های اخیر توسعه بیشتر در حوزه فیبر نوری و وایرلس بوده و اینترنت مبتنی بر سیم مسی کاهش پیدا کرده و شبکه مسی در بسیاری از کشورها در حال جمع‌آوری است. حتی توسعه وایرلس هم در این کشورها بیشتر مبتنی‌بر فیبر نوری بوده است. مزایای توسعه شبکه مبتنی بر فیبر نوری، کاهش مصرف انرژی، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش شکاف دیجیتال، اشتغال‌زایی و توسعه 5G است.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه اگر فیبر نوری به منازل برود دیگر مشکل سرعت اینترنت نخواهیم داشت، افزود: کیفیت سرویس‌های اینترنتی بستگی به تقاضای مشترکان دارد، اما حتما نیاز داریم که شبکه فیبر نوری را توسعه دهیم، زیرا این شبکه هم منجر به توسعه ارتباطات ثابت می‌شود و هم کیفیت شبکه ارتباطی سیار را ارتقا می‌دهد. همچنین توسعه 5G وابستگی زیادی به راه‌اندازی شبکه فیبر نوری دارد و کیفیت ارتباطات ۴G نیز با فیبر نوری بیشتر می‌شود.

برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه فیبر نوری برنامه‌ای جهشی است و به‌ واسطه اجرای این طرح سرویس‌های پهن‌باند قدیمی از رده خارج می‌شود.

وی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی به پوشش ۸۰ دسترسی خانواده‌های ایران به شبکه پهن‌باند ثابت با سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه اشاره شده است و از همین رو کار بسیار بزرگی را تا سال ۱۴۰۴ در پیش داریم. اگر اپراتورها فعالیت و برنامه جدی در این زمینه داشته باشند این هدف محقق می‌شود.

اجرای پروژه عرضه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری وابسته به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و سازمان تنظیم مقررات مصوبات لازم را در این حوزه ابلاغ کرده است.

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات بالای ۵۰ درصد سرویس‌های فیبر نوری باید سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. برای برنامه‌ریزی در این پروژه باید به اقتصادی بودن برنامه و خدمات‌رسانی به همه مردم توجه شود.