۰ نفر

نتفلیکس شکست می خورد؟

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۴۷
کد خبر: 607473
نتفلیکس شکست می خورد؟

نتفلیکس پس از چند سال در اوج بودن، اکنون در سال جدید و با ورود رقبای تازه اش، با بحران مواجه شده است.

به گزارش الجزیره، آخرین آمارهای نتفلیکس درباره تعداد کاربرانش؛ برای سرمایه گذاران این غول جهانی پخش فیلم و سریال نگران کننده بوده است‌.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نتفلیکس طی دو سال شیوع بیماری کرونا با رشد قابل توجهی مواجه بود اما اکنون با وجود رقبای دیگری همچون شبکه های آمازون، دیزنی پلاس و اچ بی او مکس، پیش بینی می شود که تعداد مشترکان جدید این پلت‌فرم و شرکت تولیدکنندهٔ فیلم و سریال، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاهش داشته باشد.

نتفلیکس خود پیش بینی می کند که در سه ماهه اول سال جدید میلادی،  ۲.۵میلیون مشترک جدید داشته باشد و این عدد نسبت به سه ماهه اول سال گذشته ۴ میلیون کاهش داشته است‌. این درحالی است که تحلیلگران می گویند نصف تعدادی که خود نتفلیکس پیش بینی کرده به کاربرانش اضافه خواهند شد.

سهام نتفلیکس در روزهای گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است و این عدد معادل ۴۵ میلیون دلار از ارزش تجاری این شبکه است. از سال ۲۰۱۰ به بعد که این پلت‌فرم در سر بالایی رشد و توسعه قرار گرفت، این نخستین بار است که با کاهش رشد مواجه شده و سرمایه گذارانش را نگران کرده است.

در طول هفت سال اخیر این شبکه در سه ماهه اول هر سال تقریبا ۴ میلیون مشترک جدید داشته است. همچنین این شبکه در سه ماه آخر سال گذشته میلادی، بیش از هشت میلیون مشترک جدید را به لطف فیلم های موفقی همچون «بالا را نگاه نکن» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو، به دست آورده است.

به طور کلی در سال ۲۰۲۱، نتفلیکس بیش از ۱۸ میلیون مشترک جدید به دست آورده است و البته این رقم نصف میزان مشترک جدیدی است که در سال ۲۰۲۰ بدست آورده بود. در سال ۲۰۲۰ و اوایل شیوع کرونا و در حالی که کشورها با قرنطینه مواجه بودند، این شبکه با تعداد زیادی مشترک جدیدی مواجه شد که تماشای فیلم سریال در خانه تنها سرگرمیشان بود. اما طی دو سال گذشته رقبای جدید برای این شبکه پیدا شده اند که سرعت حرکتش به سمت جلو را کُند و دشوار کرده اند.

یکی از مسوولان شبکه نتفلیکس برای کاهش نگرانی سرمایه گذاران این شبکه به روزنامه گاردین گفته است که با وجود اینکه افزایش رقابت در این فضا رشد ما را تحت تاثیر قرار داده است اما ما همچنان در حال توسعه و پیشروی در کشورهای مختلف هستیم.

نتفلیکس مجموعا حدود ۲۲۲ میلیون مشترک در سرتاسر جهان دارد و دیزنی به عنوان یکی از رقبای این شبکه سال ۲۰۲۱ را با ۱۷۳ میلیون مشترک در سه شبکه خود یعنی دیزنی پلاس، ای اس پی ان و هولو به پایان رسانده است. دیزنی قصد دارد در سال ۲۰۲۳ تعداد کشورهایی را که به دیزنی پلاس دسترسی دارند افزایش دهد.

اچ بی او مکس نیز رشد مشابهی را تجربه کرده و اعلام کرده که دسامبر گذشته، بیشترین میزان مشاهده را از زمان راه اندازی اش در می ۲۰۲۰، ثبت کرده است.

شبکه پخش‌بزرگ جهانی با وجود اینکه دچار بحران شده است اما پخش سریال های جدیدی را در اواخر سه ماه نخست سال در دستور کار دارد. این شبکه انتظار دارد این سریال ها، پیشرفت را به نتفلیکس برگردانند.

نتفلیکس در ادامه استراتژی مهار بحران، گفته است که هزینه اشتراک را در آمریکا و کانادا افزایش خواهد داد. این در حالی است که این شبکه هزینه اشتراک را در هندوستان کاهش داده است تا مشترک بیشتری را جذب کند. همچنین ورود به صنعت بازی های ویدیویی نیز راه حل دیگر این شبکه برای تولید درآمد است.

نتفلیکس در سال های اخیر خود را به عنوان شرکتی که سهامی باارزش، مانند گوگل و فیسبوک دارد، در میان سرمایه گذاران شناسانده بود و در ۱۰ سال اخیر به این وعده عمل کرد اما اکنون ورود رقبای رسانه ای جدید، نتفلیکس را با چالش و بحران مواجه کرده است‌.