۰ نفر

آنچه تلویزیون‌ های هوشمند در مورد ما می‌ دانند

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۴۹
کد خبر: 605812
آنچه تلویزیون‌ های هوشمند در مورد ما می‌ دانند

تلویزیون‌های مدرن داده‌هایی را جمع آوری می‌کنند که می‌توان از آن درآمد کسب کرد. تا چه میزان می‌توان از رصد شدن توسط تلویزیون‌های هوشمند جلوگیری کرد؟

به گزارش گاردین، تماشای تلویزیون در ظاهر یک سرگرمی خوش خیم به نظر می‌رسد با این وجود، همزمان با آن که تمام تلویزیون‌ها هوشمند می‌شوند از طریق روتر شما نیز به اینترنت متصل می‌شوند و از طریق آن توانایی تماشای شما را نیز کسب می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، به محض آن که تلویزیون‌تان را روشن می‌کنید تلویزیون‌های هوشمند ساخته شده توسط برند‌هایی مانند ال جی، سونی و سامسونگ در حال جمع آوری اطلاعات از خود تلویزیون و هم چنین از سیستم عامل و برنامه‌ها هستند و سپس به جمع آوری اطلاعات از دستگاه‌هایی می‌پردازند که به تلویزیون خود وصل می‌کنید از جمله Chromecast Google، Apple TV و Fire Stick آمازون.

«روونا فیلدینگ» مدیر بخش مشاوره حفاظت از داده‌ها در شرکت Miss IG Geek می‌گوید تلویزیون دیگر تنها وسیله‌ای برای نمایش محتوا نیست بلکه به یک آینه دو طرفه تبدیل شده است و این امکان را فراهم می‌سازد که شما در زمان واقعی توسط شبکه‌ای از تبلیغ کنندگان و کارگزاران داده مشاهده شوید.

او می‌افزاید: «هدف از این کار جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات در مورد رفتار، علایق، ترجیحات و مشخصات جمعیتی شماست تا بتوان با استفاده از آن از طریق تبلیغات هدفمند کسب درآمد کرد».

اجتناب از جاسوسی توسط تلویزیون هوشمند دشوار است. مطالعه پژوهشگران دانشگاه نورث ایسترن و امپریال کالج لندن نشان داد که داده‌های تلویزیون‌ها و دستگاه‌های هوشمند به بخش تجارت تبلیغاتی گوگل و نتفلیکس ارسال می‌شود حتی اگر فردی نتفلیکس را نداشته باشد و برنامه‌های آن را تماشا نکند.

تلویزیون هوشمندتان در مورد شما چه می‌داند؟

داده‌های جمع آوری شده توسط تلویزیون هوشمند شما به سازنده، برند و ورژن (نسخه) آن بستگی دارد. «توبی لوئیس» رئیس جهانی تحلیل تهدیدات در شرکت امنیت سایبری Darktrace می‌گوید: «از جنبه نظری، اکثر تلویزیون‌های هوشمند قادر به جمع‌آوری داده‌های صوتی، تصویری و استفاده از آن هستند».

فعال سازی صوتی یکی از ویژگی‌های بالقوه برای جمع‌آوری مقادیر زیادی از داده‌ها است. میکروفون‌ها و نرم افزار‌ها به دستورالعمل‌ها گوش می‌دهند و می‌توانند مکالمات و صدا‌های دیگر را در محدوده خاصی ضبط کنند. این صدا‌های ضبط شده ممکن است برای تجزیه و تحلیل برای طرفین ثالثی ارسال شوند.

ردیابی بین دستگاهی موضوع دیگری است که باید در نظر گرفت. به گفته فیلدینگ داده‌های جمع آوری شده از طریق تلویزیون هوشمند زمانی که با اطلاعات سایر دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن‌های همراه، لپ تاپ و تجهیزات اتوماسیون خانگی ترکیب شوند ارزشمندتر خواهند شد. او می‌افزاید: «در آن صورت می‌توان جزئیات بیش‌تری را در مورد افراد متوجه شد: تاریخچه موقعیت جغرافیایی، فعالیت مرورگر وب و اطلاعات رسانه‌های اجتماعی را می‌توان به داده‌های تلویزیون اضافه کرد».

سپس کوکی‌ها و ردیاب‌ها هستند. برنامه‌ها و مرورگر‌ها در تلویزیون‌های هوشمند از فناوری‌های ردیابی کوکی و پیکسل درست مانند وب‌سایت‌ها برای ردیابی، شناسایی و شناسایی دستگاه‌ها برای پروفایل کاربری استفاده می‌کنند. فیلدینگ هشدار می‌دهد: «بیش‌تر برنامه‌های نصب شده روی تلویزیون هوشمند شما به شبکه بزرگی از تبلیغ کنندگان و کارگزاران داده دسترسی پیدا می‌کنند».

تلویزیون شما با داده‌ها چه می‌کند؟

هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد. لوئیس می‌گوید آن چه دقیقا با داده‌ها انجام می‌شود پیچیده و بسیار مبهم است. زمانی که به آن چه تلویزیون هوشمند در شبکه انجام می‌دهد نگاه می‌کنیم اغلب مشخص نیست که چرا داده‌های خاص جمع آوری می‌شوند و به کجا ارسال می‌شوند.

تفاوت چندانی بین برند‌های تلویزیون وجود ندارد. تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که از اطلاعات شما برای «شخصی سازی» و «کیفیت محتوا» استفاده می‌کنند، اما فروش این نوع داده‌ها به طرفین ناشناس یا نیمه ناشناس، به اشخاص ثالث، شرکت‌های تبلیغاتی یا سرویس‌های پخش امری معمول است.

لوئیس می‌گوید: «بعد از فروش داده‌ها، داده از کنترل سازنده خارج می‌شود. بسته به شرایط، قوانین و تنظیمات حریم خصوصی، اغلب مشخص نیست که دقیقا چه داده‌هایی بازگردانده می‌شوند و تنظیمات پیش فرض پس از موافقت با شرایط خریدار می‌تواند بسیار دشوار باشد».

استفاده از خدمات پخش سریالی در تلویزیون هوشمند یکی دیگر از راه‌ها برای ارائه بسیاری از داده‌های شخصی شما است. برنامه‌هایی مانند Netflix، Amazon Prime و Now TV تمایل دارند ادعا کنند که از داده‌ها تنها برای خدمات ضروری مانند توصیه‌ها یا بررسی اعتبار استفاده می‌کنند. با این وجود، این موضوع می‌تواند شامل داده‌هایی مانند شناسه دستگاه، موقعیت جغرافیایی، نوع مرورگر، آدرس ایمیل و اطلاعات پرداخت باشد.

اگر از طریق مرورگر خود وارد Netflix شوید، می‌توانید تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهید تا داده‌های جمع آوری شده و به اشتراک گذاشته شده را محدود کنید. با این حال، بیش‌تر داده‌هایی که نتفلیکس جمع آوری می‌کند مانند برنامه‌هایی که تماشا کرده‌اید و زمان تماشای آن به قدری در سرویس دهی نتفلیکس نقش دارند که نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنید.

تشخیص خودکار محتوا یا ACR چیست؟

یکی از ویژگی‌های هولناکی که باید به آن توجه کرد تشخیص خودکار محتوا (ACR) است که اغلب از تکنیک‌های تحلیلی برای شناسایی ویدئو و صدای در حال اجرا در تلویزیون استفاده می‌کند و آن را با یک پایگاه داده بزرگ برای شناسایی آن چه در حال پخش است تطبیق می‌دهد. ACR روی هر چیزی که از طریق تلویزیون قابلیت پخش دارد از جمله DVD و Blu-ray، سی دی و بازی‌ها قابل کار کردن است.

«جیک مور» مشاور امنیت سایبری جهانی در شرکت امنیتی ESET می‌گوید مشاهده داده‌ها و عادات مشتریان با تولید کنندگان به اشتراک گذاشته می‌شود و در نهایت به تبلیغ کنندگان فروخته می‌شود تا شما را با تبلیغات هدف قرار دهند. او می‌افزاید: «زمانی که تلویزیون شما به روتر خانگی‌تان متصل است داده‌ها شامل آدرس IP و موقعیت مکانی شما نیز قابل شناسایی خواهد بود».

لوئیس می‌گوید در عرصه نظری ACR می‌تواند برای دسترسی به اطلاعات شخصی استفاده شود. از طریق فناوری‌های تحلیلی موجود، می‌توان داده‌های مربوط به تشخیص چهره، تحلیل احساسات، گفتار به متن و تحلیل محتوا را برای ایجاد تصویری عمیق از یک کاربر جمع آوری کرد.

لوئیس می‌گوید ACR را می‌توان در عرصه نظری برای درک موقعیت سیاسی، قومیت، موقعیت اجتماعی - اقتصادی مورد استفاده قرار داد که خود خطر سوء استفاده از این اطلاعات و داده‌ها را افزایش می‌دهد.

آیا باید از تلویزیون خود به عنوان مرورگر استفاده کنید یا از تلفن هوشمند خود به عنوان ریموت کنترل تلویزیون؟

استفاده از مرورگر در تلویزیون شما ممکن است کار راحتی باشد، اما در آن صورت تلویزیون به هدفی مناسب برای حمله هکر‌ها تبدیل خواهد شد. این موضوع به این دلیل آن است که مرورگر تلویزیون هوشمند شما فاقد آنتی ویروس و تنظیمات امنیتی اضافی نصب شده در گوشی هوشمند یا رایانه شخصی شما است.

دکتر «فرانسیسکو ناوارو» مدرس ارشد مرکز امنیت سایبری دانشگاه دو مونت فورت می‌گوید: «مهاجمان سایبری می‌توانند ترافیک مرورگر را رصد کنند و کوکی‌هایی را که احراز هویت سرویس‌های آنلاین، مانند حساب‌های رسانه‌های اجتماعی یا بانکداری آنلاین را مدیریت می‌کنند به خطر بیاندازند و هویت افراد را جعل کنند».

با این وجود، کارشناسان می‌گویند استفاده از گوشی هوشمند به عنوان ریموت کنترل تلویزیون به خودی خود تصمیم مضری نیست. «جیمز گریفیث» یکی از بنیانگذاران و مدیر فنی مشاور امنیت Cyber Security Associates می‌گوید: «تن‌ها توجه داشته باشید که اتصال به تلویزیون هوشمند با گوشی از طریق بلوتوث یا از طریق شبکه انجام می‌شود. اگر تلویزیون هوشمند هک شده باشد ممکن است برای حمله به دستگاه تلفن همراه شما استفاده شود، اما خطر و احتمال بروز این اتفاق اندک است».

از خود در برابر جاسوسی تلویزیون هوشمند محافظت کنید

تا زمانی که تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت متصل هستند داده‌ها را جمع آوری می‌کنند و شما نمی‌توانید به کلی جلوی این اتفاق را بگیرید.

اقدامات اساسی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر جاسوسی تلویزیون هوشمند انجام دهید. ACR را در تنظیمات خاموش کنید، شخصی سازی را غیر فعال کنید، از همه ویژگی‌های تبلیغاتی خودداری کنید و دوربین‌ها و میکروفون‌ها را بپوشانید یا غیر فعال سازید.

هم چنین مهم است که مطمئن شوید روتر شما با تغییر رمز عبور و راه اندازی یک شبکه مهمان محافظت می‌شود. می‌توانید با انصراف از گزینه ردیابی وب در زمانی که ارائه می‌شود و به روز رسانی‌های نرم افزاری به محض در دسترس بودن، امنیت دستگاه خود را بهبود ببخشید.