۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

از چه شارژری برای گوشی استفاده کنیم؟

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰
کد خبر: 604833
از چه شارژری برای گوشی استفاده کنیم؟

شارژرهای گوشی‌های هوشمند در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی برای کاربران آنهاست. بسیاری از گوشی‌ها، به‌ویژه گوشی‌های گران‌ قیمت، شارژر را همراه با گوشی‌ عرضه نمی‌کنند. به عنوان مثال آخرین سری آیفون ۱۳ اپل (و در واقع سری آیفون ۱۲ سال گذشته)، گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس سامسونگ.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ با این حال، سازندگان گوشی‌های هوشمند که شارژر را به صورت جداگانه و با هزینه جداگانه در اختیار شما قرار می‌دهند و بهتر است از شارژرهای اورجینال عرضه شده برای تلفن همراه خود استفاده کنید، زیرا تلفنی که به شما می‌فروشند با نوعی فناوری شارژ سریع همراه است که برای یک گوشی خاص بهینه‌سازی شده است.

اما در هنگام استفاده از شارژرها باید به چند نکته توجه کنید.

اول از همه، هر شارژری وظیفه ارسال برق به باتری گوشی شما برای شارژ کردن آن را انجام می‌دهد. همه شارژرها بر حسب وات (W) رتبه‌بندی می‌شوند و این رتبه‌بندی به ما می‌گوید که چقدر سریع عمل شارژ کردن را انجام می‌دهند. هر چه عدد بالاتر باشد، قابلیت شارژ سریع‌تر خواهد بود. هرچه توان شارژر کمتر باشد، مدت زمان بیشتری برای شارژ شدن گوشی طول می‌کشد.

وات یک شارژر حاصل ضرب ولت و آمپر آن است. روی هر شارژری، آن را با اعدادی مانند ۵ ولت-۳ آمپر (که در این حالت شارژ ۱۵ وات است) خواهید دید.

اما مهم نیست که شارژر شما چقدر قدرتمند است، باید حتما با واتی که تلفن هوشمند شما قادر به تحمل آن است، سازگار باشد.

به عنوان مثال، اپل می‌گوید که آیفون‌های جدید دارای شارژ سریع هستند که با شارژرهای ۲۰ واتی کار می‌کند. این بدان معناست که آیفون‌ها حداکثر توانایی آن را دارند که این تعداد وات را حتی زمانی که شارژر قوی‌تری به آنها وصل می‌شود، تحمل کنند. 

این عدد تابع دلایل زیادی است، از جمله مدارهای شارژ، نوع درگاه شارژ، مکانیسم‌های خنک‌کننده و نوع پیکربندی باتری. در این مورد، حتی اگر بخواهید یک شارژر ۱۲۰ وات یا ۶۵ وات را با کابل لایتنینگ آیفون یا کابل USB C جدیدترین تلفن تاشو سامسونگ خود وصل کنید، حداکثر به ترتیب ۲۰ یا ۲۵ وات از قدرت موجود شارژر استفاده خواهند کرد.

از طرفی دیگر اگر قرار است از یک شارژر ۵ یا ۱۰ واتی برای شارژ باتری تلفنی استفاده کنید که ظرفیت بالاتری دارد و از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، همچنان با شارژر با ظرفیت کمتری که استفاده می‌کنید محدود خواهید شد و این شارژرها ممکن است حتی با باتری‌های بسیار بزرگتر تبلت‌ها کار نکنند یا به سختی قادر به شارژ کردن آنها باشند.

مشخصات و طراحی باتری روی سرعت شارژ گوشی تاثیر دارد. هر باتری، زمانی که انرژی به آن منتقل می‌شود، به مرور زمان گرم می‌شود. هرچه تلاش برای شارژ سریع‌تر باشد، از نظر تئوری، دما نیز سریع‌تر افزایش می‌یابد.

این باعث کاهش سرعت شارژ و فرسودگی سلامت باتری در طول زمان می‌شود. سازندگان تلفن درحال‌حاضر از ترفند هوشمند تقسیم باتری به دو قسمت استفاده می‌کنند. شما از بیرون متوجه این موضوع نخواهید شد، اما شارژر دو خط انرژی را برای شارژ این نیمه‌ها به طور همزمان ارسال می‌کند.

آن را مانند دو باتری در یک گوشی در نظر بگیرید. روی کاغذ، این روش به باتری‌ها اجازه می‌دهد تا سرعت شارژ سریع‌تری را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند، زیرا حرارت کمتری تولید می‌شود. Xiaomi ۱۱i Hypercharge، Xiaomi ۱۱i، OnePlus ۹ Pro و Samsung Galaxy Z Fold سری نمونه‌هایی از باتری‌های دو سلولی هستند. هر باتری مدار شارژ مخصوص به خود را دارد تا جریان، دما و شارژ بیش از حد را کنترل کند. تلفن‌های سری ۱۱ شیائومی با قابلیت شارژ ۱۲۰ واتی درحال‌حاضر در این زمینه‌ها و سرعت شارژ پیشتاز هستند.

سازندگان تلفن‌های اندرویدی، دیدگاه خاصی در زمینه شارژ سریع دارند. این گاهی اوقات به این معنی است که شما نمی‌توانید از قابلیت سرعت شارژ تلفن خود به صورت کامل استفاده کنید، حتی اگر یک شارژر سریع مشابه داشته باشید. حتی اگر شارژری با مشخصات مشابه اما برندهای متفرقه استفاده کنید ممکن است گوشی عملکرد شارژ را محدود کند. 

حالا با همه این توضیحات بهتر است از چه شارژری استفاده کنیم؟

از نظر تئوری، بهتر است از یک شارژر رسمی که سازنده گوشی شما ساخته است استفاده کنید. اگر همراه با تلفن همراه عرضه نشده باشد، با خرید یکی از شارژرهای رسمی برند سازنده گوشی خود همه عملکردها و اقدامات احتیاطی برای شما دسترس خواهند بود. این شامل استفاده کامل از سرعت شارژ سریع نیز می‌شود.

اما اگر می‌خواهید از برندهای دیگری استفاده کنید بهتر است سراغ شارژرهای ارزان قیمت نروید و از برندهای معتبر سازنده لوازم جانبی استفاده کنید.