۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سرنوشت موتورهای جستجوی ایرانی، از گذشته تا امروز

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۱۱
کد خبر: 604132
سرنوشت موتورهای جستجوی ایرانی، از گذشته تا امروز

روز گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از در دسترس قرار گرفتن "موتور جستجوی ذره‌بین" خبر داد. این اولین بار نیست که در کشور، موتورهای جستجو معرفی و فعال می‌شوند و این فناوری، سابقه طولانی از موفقیت‌ها و شکست‌ها دارد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ روز گذشته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در یک پست اینستاگرامی از در دسترس قرار گرفتن موتور جستجوی "ذره بین" خبر داد. 

بر اساس گفته وی، ذره‌بین یک موتور جست‌وجوی فارسی، ویژه کاربران ایرانی است که تجربه‌ای فراتر از جست‌وجویی عادی را برای کاربران فراهم می‌کند. 

از ویژگی‌های جستجوی ذره‌بین این است که علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل از طریق فراجست‌وجوگر خود، امکانات و خدمات ویژه‌ای ارائه دهد که وبگردی را در اینترنت بهبود می‌‌بخشد. این موتور جست‌وجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدئویی، صوتی و آموزشی را در دنیای وب و شبکه‌های اجتماعی به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. حتی بخش آوا در ذره‌بین، انواع محتواها از موسیقی و پادکست گرفته تا مداحی و کتاب‌های صوتی را بدون نیاز به دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهد که مشابه آن در موتور جست‌وجوی گوگل هم وجود ندارد.

جست‌وجو و دسترسی سریع به فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاع از بازار ملک و خودرو، طلا و... از دیگر ویژگی‌های ذره‌بین عنوان شده است.  

علاوه بر امکانات ذکر شده، استفاده از این موتور جست‌وجو مزیت‌های ترافیکی مثل ترافیک رایگان در قالب بسته اینترنتی و اینترنت نیم‌بها را هم دارد. ارائه پاسخ‌های هوشمند، امکان جست‌وجو و گشت‌وگذار در محتوای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، دسترسی به خدمات تصویری، متنی و ویدئویی داخلی و خارجی از دیگر امکانات این موتور جست‌وجوی ایرانی است.

هر چند از نظر کارشناسان در مقایسه با غول‌های حاضر در این حوزه مانند گوگل، موتورهای جستجوی ایرانی راه درازی در پیش دارند، اما نمی‌توان توانمندی‌های متخصصان کشور در این حوزه را نادیده گرفت.

اولین موتور جستجوی ایرانی

اولین موتور جستجوی ایرانی پارسیک است، این موتور جستجو در سال ۱۳۸۱ کار خود را شروع کرد. نوع سیستم این سایت بر پایه Meta Search Engine است و از بانک اطلاعات دیگر جستجوگرها مانند گوگل و یاهو استفاده می‌کند به این معنا که، اگر شما در این سایت کلید واژه‌ای را سرچ کنید در چندین سایت جستجوی شما انجام می‌شود و نتیجه آن در این سایت نمایش داده می‌شود.

از نقاط قوت این موتور جستجو می‌توان به سفارشی‌سازی جستجوهای فارسی اشاره کرد که به ادعای خود سایت، جستجوهای فارسی بهتر نمایش داده می‌شود و نتایج بهتری دارند.

در ادامه به معرفی برترین موتورهای جستجوی حال حاضر کشور می‌پردازیم. 

برترین موتورهای جستجوی فعال ایرانی

موتور جستجوی گردو

گردو یکی از موتورهای جستجوی ایرانی قدرت گرفته از گوگل است ولی یکسری از نتایج کلیدی آن دستاورد خود این پلتفرم است. در توضیح این موتور جستجو در سایت آن آمده است، در فراجستجوگر ایرانی گردو می‌توانید در سایت‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و خبرها جستجو کنید. همچنین گردو امکاناتی را برای حریم شخصی کاربران فراهم کرده است.

موتور جستجوی پارسی جو

پارسی جو یک موتور سرچ چند کاره است که تقریبا می‌توان گفت مستقل است و جزو موتورهای برتر جستجوگر ایرانی به حساب می‌آید. در توضیح این موتور جستجو در سایت آن آمده است، جستجوی صفحات وب، تصاویر، سرویس ترجمه، آب و هوا، اوقات شرعی و ... بخشی از خدمات متنوع موتور جستجوی پارسی جو برای فارسی زبانان است.

موتور جستجوی سلام

می‌توان گفت که سلام تقریبا قدرت گرفته از تمام موتور سرچ‌های مطرح جهان است و تنظیماتی هم دارد که می‌توانید درصد تاثیرگذاری آنها را مشخص کنید. در توضیح این موتور جستجو در سایت آن آمده است، سلام یک ابَر جستجوگرMeta Search Engine) ) هوشمند و پیشرفته اینترنتی است. سلام، عبارت مدنظر کاربر را به طور هم زمان و موازی در چندین موتور جستجوگر جستجو می‌کند.

موتور جستجوی جس جو

شاید این موتور سرچ ایرانی جزو یکی از زیبا ترین موتور های جستجو بعد از گردو باشد و نتایج نسبتا خوبی را به شما نشان می‌دهد. در توضیح این موتور جستجو در سایت آن آمده است، موتور جستجو و جستجو یار جس جو تشکیل شده از مجموعه متنوعی از سرویس‌های رایگان تحت وب در دسته بندی‌های خانواده، سلامتی، کتابخانه،سرگرمی و امکانات جستجو در وب  است.

موتور جستجوی برنامه نویسان

همانطور که از اسمش پیداست موتور جستجوی برنامه نویسان مخصوص برنامه نویسان طراحی شده و در رابطه با موضوعات برنامه نویسی است. در توضیح این موتور جستجو در سایت آن آمده است، در سایت برنامه نویسان می‌توانید به سوالات تخصصی برنامه نویسی خود در زمینه‌های مختلف به پرسش و پاسخ بپردازید. همچنین این سایت روزانه جدیدترین مقالات را در دسترس کابران قرار می‌دهد.

موتور جستجوی ترب

ترب یک موتور جستجوی قوی و کاملا مستقل که برای سرچ یک کالا و بدست آوردن قیمت آن به کار می‌آید که در نهایت بهترین قیمت همان کالا را به شما معرفی می‌کند. در توضیح این موتورجستجو در سایت آن آمده است، جستجوی کمترین قیمت در فروشگاه‌های معتبر ایرانی.

البته این فناوری در ایران بدون شکست نیز نبوده است. یکی از بارزترین این شکست‌ها مربوط به موتور جستجوی یوز است. موتور جستجوی یوز ۶ سال پیش با صرف هزینه چند میلیارد تومانی و اختصاص ۲۰۰ سرور کار خود را آغاز کرد، اما در خرداد ماه امسال پس از آنکه مدتی از کار افتاد، وبسایت آن به طور کامل حذف شد و اکنون در دسترس نیست.

در پایان گفتنی است در تمام دنیا آغاز به کار یک فناوری همراه با موفقیت و شکست‌ها است، موتور جستجوی ایرانی نیز از این اصل مستثنی نیست، هر قدم مثبتی در توسعه فناوری کشور قابل تقدیر و شایسته حمایت است.