۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

بزرگترین شرکت های فناوری آمریکا روی چه چیزی سرمایه گذاری می کنند؟

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۴۱
کد خبر: 602497
بزرگترین شرکت های فناوری آمریکا روی چه چیزی سرمایه گذاری می کنند؟

وقتی روسای شرکت‌ها می‌خواهند سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار دهند، به طور فزاینده‌ای به سراغ کلمه "i" می‌روند. اشاره به "نوآوری‌هایی" دارد که در همایش‌های میان شرکت‌های S&P۵۰۰ شکل گرفت و در طول دو دهه گذشته بیش از دو برابر شده‌است و هیچ بخش دیگری به اندازه شرکت های فناوری در مورد آن صحبت نمی کند.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ در طول آن دهه، برخی از منتقدان معتقد بودند که بخش فناوری آنچنان که باید نوآوری ارائه نمی دهد. زمانی که تیم کوک، رییس اپل، گفت که سال ۲۰۲۰ به لطف عرضه آیفون جدید، مک و سایر دستگاه‌ها و سرویس‌ها، «برترین سال نوآوری» این شرکت بوده است. انتقادات از آنها و نوآوریشان شروع شد. کارهایی که محصولات می‌توانستند انجام دهند و سهولتی که آنها را انجام می‌دادند، یک دستاورد قابل توجه بود. بله، قدرت محاسباتی افزایش می‌یابد و نرم‌افزار بیشتر و سریعتر کار می‌کند. اما ماشین‌های پرنده، پیاده‌روهای روباتی و هدست‌ها چه می شوند؟

در سال ۲۰۲۰، گزارشی توسط یک کمیته فرعی ضد انحصار در کنگره آمریکا استدلال کرد که تسلط فناوری های بزرگ «نوآوری را تضعیف کرده است».به گفته این کمیته، غول‌های فناوری مزایای زیادی از اثرات شبکه به دست می‌آورند به گونه‌ای داشتن بیشترین کاربر را به بهترین راه برای افزودن کاربران جدید تبدیل می‌کند. این شرکت ها با خرید رقبای بالقوه خود، به امنیت شرکت خود می افزایند. خنثی کردن چنین خرید و فروش ها یکی از اهداف فرمان اجرایی رییس جمهور جو بایدن برای افزایش رقابت در سال گذشته بود.

یک استدلال مخالف این است که رقابت در فناوری هنوز زنده است. به سختی می توان بخشی از صنعت را پیدا کرد که در آن دو یا چند نفر از 'پنج شرکت بزرگ' - آلفابت، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت- در مقابل یکدیگر قرار نگیرند. مورد دیگر این است که وقتی نوبت به نوآوری های تکنولوژیکی می رسد، رقابت لزوماً مهم ترین چیز نیست.

زمانی که پایه‌های دوگانه عصر کامپیوتر، ترانزیستور و نظریه اطلاعات کلود شانون، از آزمایشگاه بل در اواسط قرن بیستم بیرون آمد، به این دلیل نبود که مالک آزمایشگاه، با رقبای بی‌شمار زیادی روبرو بود و فقط به این دلیل بود که می خواست آینده را بسازد و صاحب آن شود. راب اتکینسون، رییس بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری، استدلال می‌کند که چیزی مشابه امروز نیز صادق است: پنج شرکت بزرگ «اولگوپولیستی هستند که از قدرت بازار خود برای برنده شدن فناوری های بزرگ بعدی استفاده می‌کنند». اکونومیست برای درک استراتژی‌های آن‌ها، مجموعه‌ای از داده‌ها را در مورد فعالیت‌های پنج شرکت بزرگ، از جمله تمرکز فناوری شرکت‌هایی که اخیراً خریداری کرده‌اند و شرکت‌هایی که سهام اقلیت در آن‌ها داشته‌اند، پروفایل‌های کارمندانشان در لینکداین و شرکت‌های آن‌ها تجزیه و تحلیل کرده است.

در اینکه شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا مبالغ هنگفتی را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند، شکی نیست. در سال ۲۰۲۰، هزینه‌های دولتی و خصوصی آمریکا در تحقیق و توسعه به ۷۱۳ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۱، پنج شرکت بزرگ ۱۴۹ میلیارد دلار، معادل تقریباً یک چهارم کل آن هزینه کردند (اگرچه بخشی از این پول در آمریکا خرج نشد). این به طور قابل توجهی بالاتر از بزرگترین بودجه تحقیق و توسعه دولت آمریکا و حتی بیشتر از بودجه پنتاگون است.

بسیاری از این هزینه‌ها در راستای توسعه محصولات و در حالی است که نظام مالیاتی تشویق می‌کند در صورت امکان، هزینه‌ها را به عنوان تحقیق و توسعه کاهش دهند، که می‌تواند اوضاع را مخدوش کند. اما این به سختی می تواند افزایش ۳۴ درصدی را از سال ۲۰۱۹ توضیح دهد: رژیم مالیاتی در طول این مدت بدون تغییر بوده است.

مخارج سرمایه‌ای - که بیشتر به سمت مراکز داده و همچنین در مراکز تکمیل پرونده آمازون می‌رود - نیز به ۱۳۱ میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. در ۱۲ ماه گذشته سهم پنج شرکت بزرگ از جریان نقدی حاصل از عملیات سرمایه‌گذاری شده در تحقیق و توسعه و مخارج سرمایه‌ای ۵۳ درصد بود. این در مقایسه با میانگین ۳۲ درصد برای همه شرکت‌های s&p۵۰۰ است.

یکی از دلایل هزینه‌های واقعاً هنگفت شرکت‌های واقعاً عظیم هستند. درآمدهای پنج شرکت که مجموع ارزش بازار آنها بیش از ۹ تریلیون دلار است، بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ تقریباً سه برابر شد. اما اگرچه زمانی که به عنوان نسبتی از افزایش فروش بیان می‌شود، سرمایه گذاری متوسطتر به نظر می‌رسد، اما هنوز واقعی است (نمودار ۱ را ببینید). مخارج تحقیق و توسعه طی مدت مشابه یک سوم افزایش یافت، از حدود ۹ درصد فروش به ۱۲ درصد، و مخارج سرمایه‌ای بیش از یک چهارم رشد کرد و با افزایش دو درصدی به حدود ۹ درصد از فروش رسید.

نمودار بزرگترین هزینه‌کنندگان فناوری

نمودار بزرگترین هزینه‌کنندگان فناوری

اما بخش مهمی از آن به این دلیل است که اهداف خاصی وجود دارد و شرکت‌ها می‌خواهند به آنها دست یابند که به تحقیق و توسعه زیادی نیاز دارند. اپل به دنبال سخت افزاری است که به آیفون جدید تبدیل می‌شود، خواه هدست واقعیت مجازی یا ماشین باشد. آمازون بی وقفه در تلاش است تا کارایی انبارها و سیستم تحویل خود را بهبود بخشد و دامنه صنایعی را که از خدمات وب آمازون استفاده می‌کنند، گسترش دهد. برای متا که پیشنهاد اصلی آن یعنی فیس بوک، توسط جوان‌ترها کنار گذاشته شده است، یک نکته بزرگ جدید ممکن است تنها راه برای تضمین بقا باشد: تغییر نام اخیر آن بدون فناوری جدید برای پشتیبانی از آن بیهوده خواهد بود.

محققان در بیگ فایو Big Five بیش از ۱۶ هزار مقاله علمی در پنج سال منتهی به ۲۰۱۹ منتشر کردند و موضوعات آنها بینش‌هایی را در مورد آنچه در حال وقوع است ارائه می‌دهد. کسب‌وکارهای اصلی در حال جلا یافتن هستند - مقاله اخیر آمازون به راه‌های «جلوگیری از تکرار این اتفاقات» می‌پردازد - و برخی احتمالات در آن بررسی شده است - مقاله‌ای از یک تیم با اعضایی در تیم تحقیقاتی گوگل Google Research بینش‌هایی را در مورد «نمونه جراحی انسان ارائه می‌کند، جراحی لوب قشر مغز». اما سیاست‌های انتشار متفاوت در شرکت‌های مختلف، استفاده از داده‌ها را دشوار می کند.

آلفابت در مورد انتشار سخاوتمند است و به دنبال جذب محققانی است که به شرکتی ملحق نمی‌شوند که از آنها می‌خواهد نور خود مخفی کنند. آلفابت در معیارهای مبتنی بر انتشارات خوب به نظر می رسد: این موسسه چهارمین موسسه شرکتی با رتبه برتر در ویرایش فعلی شاخص طبیعت است که تأثیر تحقیقات دانشگاهی در علوم را اندازه گیری می‌کند (یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی سوئیسی روشه Roche، در صدر قرار دارد). اپل در مورد انتشار بسیار سختگیرتر است. اما این بدان معنا نیست که کمتر نوآورانه است.

ماشین‌ها، متاورس و همه چیز

تحلیل‌گران بر این باورند که چیزی بین ۵ تا ۲۰ درصد از هزینه‌های انبوه غول‌های فناوری برای تحقیق و توسعه به سمتی می‌رود که برای اهداف این مقاله آن را «فناوری‌های مرزی» می‌نامیم: متاورس، وسایل نقلیه خودران، مراقبت‌های بهداشتی، فضا، روباتیک، فین تک، کریپتو و محاسبات کوانتومی. (هوش مصنوعی، اکنون آنقدر فراگیر شده است که ما آن را به خودی خود به عنوان یک مرز در نظر نمی‌گیریم.) ما به خریدها، سرمایه گذاری‌ها و داده‌های اشتغال نگاهی داشته‌ایم تا ببینیم کدام یک از شرکت‌ها بیشتر به چه موضوعی علاقمند هستند.

طبق داده‌های مجموعه تحقیقاتی پیچ بوک PitchBook، طی سه سال گذشته، بیگ فایو ۱۱۰ شرکت عجیب و غریب را خریداری کرده است (این داده‌ها شامل خرید ۶۹ میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط مایکروسافت نمی‌شود.) محدودیتی برای اینکه این داده‌ها چقدر می‌توانند فاش شوند وجود دارد. در بیشتر موارد، اندازه معامله به صورت عمومی اعلام نشده و بسیاری از خریدهای کوچکتر به عنوان استخدام تلقی می‌شوند و بنابراین در داده‌ها وجود ندارد. معتقدان به «خریدهای قاتل» ممکن است برخی از این معاملات را به عنوان تلاشی برای جلوگیری از نوآوری به جای تسریع آن ببینند.

از ۴۰ معامله عجیبی که همراه با ارقام پیوست شده بود، ارزش کل تقریباً ۵۰ میلیارد دلار بود. بیش از یک چهارم از شرکت‌ها در زمینه هوش مصنوعی یا جمع‌آوری مجموعه‌های گسترده داده‌ای تخصص داشتند. شاید یک چهارم آنها در حال توسعه فناوری‌های مرزی بودند (برای تفکیک به نمودار ۲ مراجعه کنید).

نمودار 2

خریداران و بازارها

مایکروسافت خرج بزرگی است. در ماه آوریل با خرید نوانس کامیونیکیشن Nuance Communications، یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار و ابر متمرکز بر مراقبت‌های بهداشتی، به قیمت ۱۹.۷ میلیارد دلار موافقت کرد که بزرگترین خریدی است که در سه سال گذشته داده‌هایی برای آن داریم. همچنین استارتاپ‌هایی را خریداری کرده که خدمات ابری را تسهیل می‌کنند، مانند Mover.io، که به کسب‌وکارها کمک می‌کند داده‌ها را به فضای ابری منتقل کنند، و شرکت امنیت سایبری کلاود نوکس. گوگل که در ارائه خدمات ابری خود از مایکروسافت و آمازون عقب است، سه استارتاپ مبتنی بر ابر از جمله اکتیفیو Actifio را خریداری کرد. همچنین سه شرکت پوشیدنی از جمله Fitbit را خریداری کرد که ۲.۱ میلیارد دلار برای آنها هزینه کرد که نشان دهنده علاقه فزاینده آن به مراقبت‌های بهداشتی است.

از نظر تک‌ذهنی، واضح‌ترین سیگنال، تعقیب متا برای همه آپشن‌های متاورس است. از ۱۳ شرکتی که در واقعیت افزوده (ar) یا واقعیت مجازی کار می‌کنند و به قیمت عمومی خریداری شده‌اند، متا هشت شرکت از جمله BigBox vr و Downpour Interactive را خریداری کرد. اپل چهار مورد دیگر از جمله Next vr و IKinema خریداری کرد. اما بالاترین اولویت آن با این اقدام، هوش مصنوعی بود. از ۲۲ خرید این شرکت از سال ۲۰۱۹، بیش از نیمی از آن مربوط به استارتاپ‌های مرتبط با هدف بوده است.

پنجره دیگری به اولویت‌های چهار شرکت از پنج شرکت، جایی است که آنها سهام اقلیت را انتخاب می‌کنند. از ۱۰۱ شرکتی که داده‌های پیچ بوک PitchBook در آنها نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بیش از یک سوم در فناوری‌های مرزی فعال هستند. استثنا در اینجا اپل است که سرمایه‌گذاری‌های بسیار کمی انجام می‌دهد که هیچ کدام در مناطق مرزی نبوده‌اند.

در اینجا نیز انتخاب‌ها آشکار می‌شوند. پنج سرمایه‌گذار که خودرو می‌سازند را در نظر بگیرید. آمازون در دو شرکت اورورا Aurora و ریویان Rivian سرمایه گذاری کرد. دومی که ۲۰ درصد از سهام آن را در اختیار دارد، در ماه نوامبر وارد بورس شد و ارزش آن ۶۷ میلیارد دلار است. علاوه بر این، سال گذشته آمازون Zoox را به قیمت ۱.۳ میلیارد دلار خریداری کرد که مانند اورورا بر روی وسایل نقلیه خودران تمرکز دارد.

تحلیل‌گران بر این باورند که علاقه فوری آمازون به این بخش در امکان ارزان‌تر کردن و کارآمدتر کردن خدمات تحویل آن نهفته است - این شرکت ۱۰۰ هزار ون تحویل را از ریویان Rivian سفارش داده است. این سرمایه‌گذاری ممکن است با خرید این شرکت از کیوا سیستم Kiva Systems، یک شرکت روباتیک، در سال ۲۰۱۲ قابل مقایسه باشد. فناوری کیوا Kiva اکنون به انبارهای آمازون کمک می‌کند تا به خوبی کار کنند.

گوگل همچنین در دو شرکت خودروهای خودران سرمایه گذاری کرد: Waymo، شرکتی که در ابتدا از X منشعب شده بود، واحد غول فناوری در خانه 'Moonshot'؛ و Nuro، یک شرکت تحویل مستقل. اپل هم در سال ۲۰۱۹ Drive را خریداری کرد. هوش مصنوعی، یک استارتاپ خودروی خودران، بیشتر بر روی خودروهای خودران خود در خانه کار می کند. پروژه تایتان آن قصد دارد یک وسیله نقلیه را در سال ۲۰۲۵ راه اندازی کند. این هفته مایکروسافت با سرمایه گذاری در ویو Wayve، یک شرکت خودروهای خودران مستقر در لندن، به مسابقه سازندگان پیوست.

به طور کلی، ۹٪ از سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شرکت‌های بزرگ فناوری در اتومبیل و حمل و نقل است، در حالی که تنها ۲.۴٪ برای صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر است. در واقع، همه فناوری‌های مرزی به جز کریپتو، سهمی از سرمایه‌گذاری پنج شرکت بزرگ بالاتر از سرمایه‌گذاری کلی برای vcs دارند. به طور کلی ۳۷ درصد از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ فناوری، بر حسب تعداد، در مرزها بودند، در حالی که به طور کلی حدود یک چهارم سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز بود.

آلفابت، آمازون و مایکروسافت نیز همگی دارای زیرمجموعه‌های سرمایه گذاری جداگانه هستند. از سال ۲۰۱۹، بازوهای سرمایه گذاری خطرپذیر آلفابت (Gradient Ventures و gv) و واحد سهام خصوصی آن (CapitalG) حدود ۴۰۰ معامله انجام داده‌اند. حدود ۱۰۰ مورد از آنها برای شرکت‌هایی بوده‌اند که در زمینه علوم زیستی یا مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند - منطقه‌ای که شرکت‌های فناوری تا حدودی به دلیل کاربرد فزاینده هوش مصنوعی در زیست‌شناسی جذاب می‌دانند. تام اسلیتر از بیلی گیفورد، مدیر دارایی بزرگی که در شرکت‌های فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌گوید اکنون می‌توانید «ساختار rna را روی رایانه بنویسید، مانند یک نرم‌افزار». سرمایه گذاری های مخاطره آمیز گوگل شامل Editas Medicine، یک شرکت ویرایش ژنوم، و Adagio Therapeutics، یک شرکت کشف دارویی است.

۴۵ سرمایه‌گذاری دیگر از بازوهای مالی گوگل در شرکت‌های فین‌تک مانند بات‌کیپر Botkeeper، یک سرویس حسابداری خودکار بوده است. سایر شرکت های فناوری نیز در حال انجام اقدامات مشابه هستند. اپل در سال ۲۰۲۰ یک استارت آپ پرداخت Mobeewave را خریداری کرد تا آیفون‌ها را به پایانه‌های پرداخت بدون تماس تلفن همراه تبدیل کند. سال گذشته آمازون یک شرکت فین‌تک هندی پرپال Perpule را خریداری کرد و در حال همکاری با گلدمن ساکس برای گسترش وام‌های این شرکت است.

پرپال و تعدادی دیگر از شرکت‌های فین‌تک بخشی از روند دیگری هستند: از ۱۰۱ شرکتی که غول‌های فناوری از سال ۲۰۱۹ در آن سهام داشته‌اند، ۲۴ شرکت از هند هستند، بیش از هر کشور دیگری به جز آمریکا. آمازون سهامی در بانک بازار BankBazaar، یک بازار مالی آنلاین مستقر در چنای، ایجاد کرده است. در سال ۲۰۲۰ گوگل اعلام کرد که قصد دارد طی پنج تا هفت سال آینده ۱۰ میلیارد دلار در شرکت‌های فناوری هند سرمایه گذاری کند. در کل به نظر می‌رسد که فناوری‌های بزرگ بسیار بیشتر از شرکت‌های vc آمریکایی تمایل به سرمایه گذاری در هند دارند.

راه دیگر برای سنجش اینکه شرکت‌های فناوری در کجا سرمایه گذاری می‌کنند این است که به افرادی که استخدام می‌کنند و کسانی که می‌خواهند استخدام کنند، نگاه کنیم. اکونومیست پروفایل‌های لینکدین کارمندان بیگ فایو را برای پرکاربردترین کلمات کلیدی بررسی کرد (نمودار ۳ را ببینید). باز هم، داده‌های Meta بسیار متاورس هستند. ما تجربه کار با ar یا vr را در ۲۴ درصد از پروفایل‌های مرتبط با کارمندان متا، بیشتر از هر شرکت دیگری پیدا کردیم.

میزان اشتغال

به گفته شرکت تحقیقاتی Thinknum Alternative Data، غول‌های فناوری به دنبال استخدام در این زمینه‌ها هستند. در میان پنج لیست شغلی بزرگ که به ar یا vr اشاره شده است، از حدود ۷۵ مورد در آگوست ۲۰۲۰ به ۵۶۷ شغل امروز افزایش یافت. متا و آمازون در حال حاضر هر کدام حدود ۲۰۰ شغل از این قبیل پست می‌کنند - یک واقعیت قابل توجه با توجه به اینکه آمازون ۲۰ برابر بیشتر از متا کار می‌کند. افزایش مشابهی را می‌توان در لیست‌های مربوط به خودرو مشاهده کرد. برخی از استخدام‌ها در سطح بالایی قرار دارند. در ژوئن، اپل اولریش کرانز، مدیر ارشد سابق واحد خودروهای الکتریکی بی‌ام‌دابلیو را برای تقویت پروژه تایتان استخدام کرد. همچنین دو مدیر اجرایی از تسلا را جذب کرده است.

نمودار کارمندانی که در پروفایل لینکدین به شرکت‌های فناوری اشاره کرده‌اند

نمودار کارمندانی که در پروفایل لینکدین به شرکت‌های فناوری اشاره کرده‌اند

علاقه فزاینده‌ای به محاسبات کوانتومی وجود دارد، اگر از یک پایه پایین باشد. به طور متوسط حدود ۰.۵ درصد از کارکنان شرکت‌های فناوری بزرگ به کوانتوم در صفحات لینکدین خود اشاره می‌کنند. آمازون و آلفابت به هنگام تبلیغات مشاغل خالی بیشتر به آن اشاره می‌کنند. در ماه جولای، گوگل گام بزرگی را در راستای کاهش خطای کوانتومی اعلام کرد که برای تجاری‌سازی این فناوری حیاتی است. کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت، سرمایه گذاری در محاسبات کوانتومی را یک ضرورت برای این شرکت می‌داند. او می‌گوید: «اگر چنین ماشینی [محاسبات کوانتومی] در آینده وجود داشته باشد، مهم است که مایکروسافت آن را داشته باشد. چنین ترس‌هایی نسبت به از دست دادن می‌تواند پروژه‌های تحقیقاتی بزرگی را هدایت کند.

سایر اشکال داده‌ها از بسیاری از آنچه تحقیقات ما نشان می‌دهد پشتیبانی می‌کند. ثبت اختراع بگیرید مایکروسافت، آمازون و گوگل اخیراً برای ثبت اختراع مربوط به محاسبات کوانتومی درخواست داده‌اند. بیش از نیمی از درخواست‌های ثبت اختراع متا از سال ۲۰۱۹ به ar یا vr اشاره می‌کنند. در مورد فراخوان‌های درآمدی متا، جای تعجبی ندارد که در مورد متاورس صحبت می‌کند. مایکروسافت و گوگل به احتمال زیاد در مورد هوش مصنوعی که زیربنای اکثر مرزهای فناوری جدید است صحبت می‌کنند. هیچ‌کدام از اینها به این معنی نیست که انحصارطلب‌های آقای اتکینسون در حال سرمایه‌گذاری در راهی هستند که احتمالاً خود نوآوری را به حداکثر می‌رساند، چه رسد به مزایای اقتصادی و اجتماعی که می‌تواند به همراه داشته باشد. سخت است باور نکنیم که بزرگی این مقامات مستقر نوعی مانع در برابر تلاش‌های رادیکال برای اختراع مجدد جهان است. اما اگرچه هر شرکت علایق خاص خود را دارد، تصویر ما از اولویت‌های آنها نشان می‌دهد که در بسیاری از بخش‌ها واقعا رقابت قابل توجهی وجود دارد.

و با وجود همه این‌که نوآوری واژه‌ای آسان است، صرف مقدار زیادی پول و منابع برای آن بسیار سخت‌تر است. خیلی بهتر است که فناوری بزرگ این کار سخت را انجام دهد تا اینکه فقط در پشت خود بنشیند و اجاره بهای خود را به حداکثر برساند.