۰ نفر

سال‌ های قبل به ریشه نانو آسیب زدند

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۸:۵۲
کد خبر: 600510
سال‌ های قبل به ریشه نانو آسیب زدند

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: با کاهش بودجه این ستاد در سال‌های قبل به ریشه ما آسیب زدند و با وجوداینکه برای ستاد نانو در سال جاری افزایش بودجه در نظرگرفته شده اما در شرایط کنونی در موقعیت خظرناکی ایستاده‌ایم و احتمال تنزل رتبه ایران وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سعید سرکار درباره بودجه سال جاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن قدردانی از سازمان برنامه و بودجه گفت: از سال ۱۳۹۸ که بودجه ستاد نانو را نصف کردند، ما دیگر احیا نشدیم و اگر قرار بود بودجه ستاد نانو به طور متوسط رشد داشته باشد، بودجه امسال این ستاد می‌بایست مبلغی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان باشد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه هنوز بودجه نهایی نشده ادامه داد: با توجه به اینکه امسال بودجه ستاد نانو نسبت به سال قبل رشد داشته و  به ۱۳۰ میلیارد افزایش پیدا کرده، اما حقیقت این است که با کاهش بودجه این ستاد در سال‌های قبل به ریشه ما آسیب زدند.

وی با بیان اینکه امسال به ستاد نانو توجه شد و مورد لطف قرار گرفت خاطرنشان کرد: گرچه بودجه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، اما کافی نیست و هنوز امیدوار به افزایش رقم بودجه هستیم تا بتوانیم کمبودهای این چند سال را جبران کنیم.

سرکار افزود: شرایط نانوفناوری در حال حاضر شرایط خطرناکی است؛ رتبه علمی کشوری در حوزه نانو درحال حاضر چهارم است، با وضعیت کاهش اعتبار این حوزه، به شدت در حال سقوط هستیم؛ چرا که حمایت‌های ما از شرکت‌ها متوقف شده است و  شتاب برخی از برنامه‌های توسعه‌ای و حمایتی ستاد نیز کاهش یافته است؛ همه این‌ها در حالیست که قرار بود رتبه ایران به جایگاه سوم برسد و شرایط کسب این جایگاه نیز فراهم بود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با هشدار نسبت به اینکه ممکن است رتبه ایران در حوزه نانو به جایگاه پنجم تنزل پیدا کند، ادامه داد: به دلیل نبود بودجه برخی از حمایت‌های تشویقی از مقالات، پایان‌نامه‌ها، اساتید و دانشجویان متوقف شده و طبیعی است که اولویت را توسعه تکنولوژی و تولیدات محصولات قرار دادیم.

وی گفت: هنگامی که رشد بنیه علمی ضعیف می‌شود، آثار خود را سه چهارسال دیگر در بحث محصولات و توسعه فناوری‌ها نشان می‌دهد؛ در زمان حاضر رشد نزولی ما آغاز شده و این موضوع در واقع نتیجه توقف برنامه‌هایی است که چند سال پیش روند آن شروع شد.

سرکار با ابراز نگرانی از وضعیت موجود افزود: من نگرانی دارم که ما تنها از نظر علمی سقوط کنیم، بلکه از نظر توسعه فناوری‌ها و آن اقتصادی که قرار است مبتنی بر فناوری نانو باشد، اثرات مخرب ببینیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یادآور شد: نکته بسیار کلیدی این است که در کشور ما پیشرفت‌های نانو فناوری تبدیل به نماد «ما می‌توانیم» شده  و همه باور دارند در فناوری نوظهور و مهم نانو، ایران جزء کشورهای پیشرفته و برتر است، اگر جایگاه ایران سقوط کند و ما دستاوردهایمان را از دست دهیم، باور مردم می‌شکند؛ باید به این موضوع توجه شود.

وی ادامه داد: بودجه کنونی که برای ستاد نانو در نظر گرفته شده، حداقل یک چهارم بودجه مورد نیاز ستاد نانو برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده است؛ ما به لطف خداوند از نظر نیروی انسانی متخصص بی‌نیاز هستیم اما با کمبود منابع مالی محدود می‌شویم؛ در حالیکه می‌توان با تخصیص بودجه مورد نیاز و سرمایه‌گذاری به کمک نیروهای متخصصی که در کشور حضور دارند برداشت چند ده برابری داشت.

سرکار در پایان گفت: در سال گذشته فروش محصولات نانو بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در‌آمد دولت از طریق مالیات بر ارزش افزوده این محصولات حدود هزار میلیارد بوده و این درحالیست که بودجه‌ای که سال گذشته به ستاد نانو تعلق گرفته حدود ۵۰ میلیارد بوده؛ دولت سود بیست برابری از فروش محصولات نانو کسب کرده و تمام این‌ها جدا از بحث اشتغال‌زایی، احیای صنعت، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارزی است که به کمک توسعه فناوری نانو اتفاق افتاده، بنابراین تخصیص بودجه به این ستاد هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در صنعت و دستاورد برای کشور است که می‌توان بواسطه آن ایران را در سطح جهان به عنوان پیشگام در فناوری‌های پیشرفته نشان داد.