۰ نفر

​تعاونی های دانش بنیان؛ بستر اشتغال فارغ التحصیلان

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۰۸
کد خبر: 600228
​تعاونی های دانش بنیان؛ بستر اشتغال فارغ التحصیلان

کارشناسان بازار کار، تشکیل شرکتها و تعاونی‌های دانش بنیان را از جمله راهکارهای موثر در اشتغال کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و حمایت از ایده‌های عملی نخبگان عنوان کرده و معتقدند:با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار، تشکیل شرکتهای دانش بنیان در قالب بنگاههای تعاونی می تواند نقش موثری در درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان خلاق و صاحب ایده داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شرکتهای دانش بنیان،  موسسه های کوچک و متوسطی هستند که با هدف تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و توسعه و بومی سازی فناوری تشکیل می شوند و ریسک سرمایه‌گذاری در آنها پایین است.

به گفته کارشناسان، شرکت های دانش بنیان، موتور محرکه و عامل محوری پیشرفت اقتصادهای دانش بنیان به شمار می روند که در پایداری اقتصاد نقش موثری دارند.

در بندهای مختلف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه بر شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان به عنوان راهبردی در جهت حرکت صحیح اقتصاد کشور تاکید شده است.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ  از فعالیت استارت‌آپها و شرکتهای دانش بنیان در قالب بنگاههای تعاونی خبر داده و می گوید: بانک توسعه تعاون در حمایت از تعاونی های نوآور نقش بسزایی داشته و اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی به تولید کنندگان و کارآفرینان بخش تعاون از مهمترین ماموریت های این بانک به شمار می رود.

وی شرکتهای دانش بنیان را محرک رشد اقتصادی دانسته و می افزاید: فعالیتهای نوآورانه و دانش بنیان، محرک رشد اقتصادی هستند و درصد بالایی از اقتصاد ملی کشورها را در بر گرفته اند.

معاون تعاون وزیر کار،  سازماندهی و ایجاد ساز و کارهای تشویقی برای حمایت از تعاونی های دانش بنیان با همراهی بانک توسعه تعاون را از جمله برنامه‌های این معاونت عنوان کرده ومی گوید: بانک توسعه تعاون، برنامه های ویژه ای در حوزه ارائه خدمات اعتباری و بانکی برای تعاونگران در نظر گرفته است که اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی به تولید کنندگان و کارآفرینان بخش تعاون از مهمترین ماموریتهای بانک به شمار می رود.

امروز نظام اقتصادی دنیا مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است و شاخص اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک معیار جهانی در سنجش کشورهای مختلف جهان از حیث میزان اتکا به علوم مختلف و به کارگیری آنها در راستای توسعه اقتصادی مورد تاکید و توجه قرار دارد.

کشورهای آمریکا، سوئد، فنلاند، دانمارک، هلند، کانادا، آلمان و سوئیس از جمله کشورهای مطرح و قدرتمند در زمینه اقتصاد دانش بنیان به شمار می روند.

در ایران، ‌شرکتهای دانش بنیان شامل شرکتها، مجموعه‌ها و موسسات خصوصی و یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، نوآوری و تجاری سازی فعالیتها راه اندازی می شوند.

در هشت سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور افزایش داشته و بر اساس اعلام معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعداد شرکتهای دانش بنیان از مرز ۶۰۰۰ مورد فراتر رفته است.

رضا محمودی درخش کارشناس حوزه تعاون تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان را از جمله راهکارهای برای کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی دانسته و می گوید:  فعالیت در بخش تعاون به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بهترین بستر فعالیت اقتصادی محسوب می شود و ریسک سرمایه گذاری در این فعالیتها به شدت پایین است.

او می گوید: شرکت های دانش بنیان، موتور محرکه و عامل محوری پیشرفت اقتصادهای دانش بنیان به شمار می روند که در پایداری اقتصاد نقش موثری دارند.

به گفته این کارشناس حوزه تعاون، با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار، تشکیل شرکتهای دانش بنیان در قالب بنگاههای تعاونی می تواند نقش موثری در درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان خلاق و صاحب ایده داشته باشد.

قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به نوعی سرآغاز گسترده‌ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شد. در این قانون موضوعات مهمی چون تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی مورد تاکید قرار گرفته است.

تعاونی های دانش بنیان، شرکتهایی هستند که با مشارکت حــداقل ۵۱ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی، نخبگان، استعدادهای برتر، مخترعان یا مبتکران و برگزیدگان المپیادهای داخلی و خارجی تشکیل شوند.

شرکت های دانش بنیان دارای مزایای بسیاری هستند و از حمایتهای دولتی نظیر معافیت از پرداخت مالیات، عوارض حقوقی گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی به مدت ۱۵ سال و همچنین اعطاء تسهیلات کم بهره بلند مدت یا کوتاه مدت و یا بی بهره برخوردارند که از این نظر می توانند بستر مناسبی برای جویندگان کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی در به ثمر رساندن ایده‌های خلاقانه و فعالیتهای کارآفرینی باشد.