۰ نفر

وزیر ارتباطات خبر داد؛

افزایش ۱۰ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال در کشور

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 596359
 افزایش ۱۰ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال در کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هم اکنون سهم اقتصاد دیجیتال در کشور حدود چهار تا ۶ درصد است گفت که طبق هدفگذاری پیش بینی می شود این در افق سه سال آینده این سهم به ۱۰ درصد برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عیسی زارع پور روز سه شنبه در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام با بیان اینکه اقتصاد برخی از کشورها از ۳۰ تا ۳۵ درصد مبتنی بر اقتصاد دیجیتال است، عنوان کرد: این در حالی است که در کشور ما  طبق آمار حدود چهار تا ۶ درصد است.

وی اضافه کرد: ۱۰ درصد شدن سهم  اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور کار بسیار بزرگی است که برای تحقق این مهم ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد؛ یکی از این ظرفیت ها امکانات و ابزارهایی است که در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام  البرز وجود دارد و این امکان وجود دارد که به این ظرفیت ها جهت داد تا به این سمت حرکت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام عنوان کرد: این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم اقتصاد دیجیتال کشور را دارد.

زارع پور افزود: این منطقه حوزه های مختلفی را در بر گرفته و از ظرفیت های خوبی از جمله نزدیکی به تهران، منطقه ویژه بودن، بهره مندی از امکانات خاص برای صادرات و واردات، گمرک تخصصی و به صرفه بودن موضوعات تعرفه ای برای تولید کنندگان برخودار است.

وی با اشاره به فعال شدن بخش فرودگاهی این منطقه پیام  اظهار داشت: با فعال شدن هر چه بیشتر بخش فرودگاهی این امکان وجود دارد که تولید کنندگان نسبت به صادرات کالاهای خود اقدام کرده و از سوی دیگر نیز می توان شعب کارخانه های بزرگ دنیا را نیز به این منطقه منتقل کرد.

10

زارع پور ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از مزیت های زیادی برخوردار است که موجب می شود تا تولید کنندگان درگیر کارهای بوروکراسی اداری نشوند.

وی با بیان اینکه این منطقه نزدیک به زیر ساخت های مهم کشور است افزود: نزدیک بودن به تهران از یک سو و در کنار یک وزارتخانه تخصصی بودن  نیز از دیگر زایای این منطقه است، وزارتخانه ای که متولی شبکه ملی اطلاعات است و در هفته گذشته با مصوبه هیات دولت متولی اقتصاد دیجیتال کشور شده است.

زارع پور ادامه داد: با این مصوبه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در واقع هیات دولت دوم است که تمام اختیارات هیات  دولت در به این جمع هفت نفره به ریاست وزارت ارتباطات تفویض شده که به همین منظور ظرفیت بسیار خوبی است که اگر بتوانیم جهت گیری این منطقه را به سمت توسعه اقتصاد دیجیتال برویم این امکان بوجود می آید که از ظرفیت های کارگروه برای حل مشکلات این منطقه نیز بهره گرفت.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: حوزه اقتصاد دیجیتال نیز در سه بخش اصلی تشکیل شده که یک بخش آن سخت افزار و نرم افزار حوزه آی.سی.تی و تولید محصولات مبتنی بر فناوری اطلاعات مانند تولیدات سخت و نرم از تجهیزات رایانه ای گرفته تا شبکه و تولید نرم افزارهایی که شبکه های مختلف به آنها احتیاج دارند می باشد و بخش دوم نیز پلتفرم هایی است که در این فضا در قالب اقتصاد پلتفرمی  و کسب و کارهایی که مبتنی بر فناوری شکل گرفتند است.

زارع پور تصریح کرد: بخش سوم حوزه اقتصاد دیجیتال که جنبه عمومی تر دارد اقتصاد دیجیتاله شدن است بدین معنی که در هر جایی هر ظرفیتی که وجوددارد تا از فناوری برای ارتقای کسب و کارهای معمولی با هدف افزایش بهره وری و اثر بخشی شان در جامعه بهره گیرند.

وی با بیان اینکه متناسب با این سه بخش در حال اتخاذ تدابیری با هدف توسعه ظرفیت های کشور هستیم گفت: به همین منظور پیام زیر ساخت های بسیار خوبی به خصوص برای ایجاد و توسعه بخش های اول و دوم را دارد که  می توان از این زیر ساخت ها برای بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال در این بخش از کل درآمد ناخالص ملی بهره گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: بنابراین در دوره جدید به عقیده بنده باید تمرکز منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی  صرفا بر روی حوزه آی.سی.تی و فناوری اطلاعات قرار گیرد به همین منظور باید به این سمت حرکت کنیم که بهترین سرویس و خدمات را به حوزه هایی بدهیم ارزش افزوده ایجاد کنند.

زارع پور گفت: به همین منظور باید برنامه ریزی مناسب و اقدامات در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی از کار عمرانی به سمت مدیریت هوشمند برای زیر ساخت های اقتصاد دیجیتال برود، در واقع باید به این سمت برویم که هدف مان توسعه اقتصاد دیجیتال باشد که  در کنار آن هر اقدامی که صورت می گیرد باید در راستای رسیدن به این هدف باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر همچنین شاید نیاز باشد تا منطقه پیام  به مواردی از جمله بازاریابی بین المللی با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال کمک کرده و به این حوزه ها ورود پیدا کند و یا تعامل بین الملل با شرکت های بزرگ دنیا  ارتباط برقرار کرده  و یا اینکه شعبی از این شرکت ها به این منطقه وارد شود، به همین منظور با این هدف باید نگاه شود که سرمایه ای وجود دارد که صرفا به دنبال این نیستیم که این سرمایه را آماده سازی و به دیگران بدهیم بلکه مدیریت واحدهای تولیدی مستقر در منطقه باید راهبری شود.

20

زارع پور تاکید کرد: در هر جایی که به جز کار عمرانی و زیر ساختی نیاز به ایجاد زیر ساخت های نرم برای این شرکت ها است باید به این سمت پیش برویم، که به عقیده بنده این ظرفیت وجود دارد که با یک تغییراتی می توان به این هدف رسید،در این بین  انتظار ما این است که پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از این واحدها فقط سخت افزاری نباشد بلکه باید مدیریتی هوشمند صورت بگیرد که برنامه های این شرکت ها مشخص و چشم اندازی برای آنها تعریف و سهم پیام در رسیدن به اقتصاد دیجیتال از چهار به ۱۰درصد تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ها باید به این سمت پیش برود که پیام تبدیل به یکی از قطب های اقتصاد دیجیتال کشور شود تصریح کرد: با توجه به اینکه زیر ساخت ها در این منطقه فراهم است به عقیده بنده اولین الگوی موفق در بخش اقتصاد دیجیتال در پیام می تواند شکل بگیرد چرا که به دنبال این هستیم که چند منطقه در کشور را از جمله در اصفهان راه بیاندازیم این درحالی است که اگر در پیام بتوانیم الگوی خوبی دراین بخش راه بیاندازیم این امکان وجود دارد که مدیریت مابقی حوزه ها را در کشور نیز بر عهده بگیرد.

زارع پور با بیان اینکه این مهم با یک کار جهادی و شبانه روزی میسر خواهد داشت ادامه داد: بر همین اساس بایستی چارچوب و اهداف مشخص و پس از آن به سرعت اقدام شود.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل جلسات کارگروه اقتصاد دیجیتال از هفته آینده گفت: به همین منظورهر نیازمندی و مشکلی که در راستای رسیدن به این مهم مربوط به مشکلات زیر ساختی  و یا هر تصمیمی که قرار است با هدف اینکه از بقیه شرکت های دولتی  کمک بگیریم این امکان وجود دارد که در کارگروه مطرح تا این ظرفیت هر چه بیشتر فعال شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به  تبدیل پیام به هاب پستی منطقه اشاره کرد و افزود: در این بخش متاسفانه کشورهای منطقه گوی سبقت را از ما ربودند، با این وجود هنوز دیر نشده و می توان در این حوزه ورود کرد و با پای کار آمدن شرکت پست و بخش خصوصی پیام را به یکی از هابهای لجستیکی منطقه و کشور تبدیل کرد.

زارع پور با اشاره به اینکه می توان پست سریع را در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه اندازی کرد ادامه داد:  ۲ حوزه پست و ترافیک دیتا است در حوزه کاری وزارتخانه است که ود دارد که هر ۲ باید در دستور کار باشد تا از این ظرفیت بتوان هر چه بهتر و بیشتر بهره گرفت.

زارع پور در بخش دیگری از سخنان خود به مساله بومی سازی تجهیزات در اقتصاد دیجیتال اشاره و اظهار داشت: بومی سازی  تجهیزات مورد نیاز برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و حوزه آی.سی.تی که یکی از مسایل جدی است که در حال پیگیری آن با هدف اجرایی کردن آن و یا حتی صادرات به دیگر کشورها هستیم.

30

زارع پور با بیان اینکه جوانان ایران از جوانان دیگر کشورها چیزی کم ندارند، گفت: این در حالی است که در صورت ایجاد زیر ساخت های لازم و حمایت های بیشتر ما می توانیم حرف های زیادی برای گفتن در عرصه بین الملل داشته باشیم، این در حالی است که بسیاری از تجهیزات پیچیده ای که در شبکه در حال استفاه است در ۲ تا سه سال اخیر که فشار تحریم ها زیاد شده در کشور تولید و در حال استفاده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تجهیزاتی که شاید کسی تصور نمی کرد که روزی در کشور تولید شوند، امروز در حال تولید  که نوید این بخش این مهم است که اگر ما حمایت های لازم را داشته باشیم علاوه بر خودکفایی می توان اقدام به صادرات کرد.

زارع پور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام خاطر نشان کرد: با اقدامات انجام شده چراغ این منطقه روشن نگه داشته شده و کارهای توسعه ای زیادی در آن انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد.