۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عضو ایرانی تلسکوپ جیمز وب کیست؟ / منجمی که از دانشگاه تهران به ناسا راه یافت

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۵۳
کد خبر: 593783
عضو ایرانی تلسکوپ جیمز وب کیست؟ / منجمی که از دانشگاه تهران به ناسا راه یافت

آیرین شیوایی تنها ایرانی حاضر در تیم علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب، محقق فوق دکترای علم نجوم در دانشگاه آریزونا است که مدرک کارشناسی رشته فیزیک خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده و اکنون دارای مدرک دکترای رشته اخترفیزیک است.

اقتصادآنلاین - شبنم نورمحمدی؛ نام آیرین شیوایی از روز شنبه که تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا پرتاب شد، بارها تکرار شده است. او در وبسایت خود درباره خودش نوشته است: من ویژگی‌های تشکیل ستاره، گاز و غبار کهکشان‌های دوردست را مطالعه می‌کنم که تنها ۳ تا ۵ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ بیگ بنگ ایجاد شده است. از رصدخانه‌های زمینی Keck، LBT، VLT و ALMA و  همچنین تلسکوپ‌های فضایی هابل، اسپیترز، هرشل و به زودی تلسکوپ فضایی جیمز وب برای چگونگی شکل گیری و تکامل کهکشان‌ها در طول زمان کیهانی استفاده می‌کنم.

من در تهران، پایتخت ایران متولد و بزرگ شدم، شهری که هرگز نمی‌خوابد و چهار فصل است. از جمله این فصل‌ها زمستان است (بله ایران پوشیده در کویر نیست)! در سال ۱۳۹۰ از دانشگاه تهران لیسانس فیزیک دریافت کردم و پس از آن و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم. در دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید، فلوشیپ تحقیقاتی فارغ التحصیلی NSF دریافت کردم و با مدرک دکترای فیزیک در شهریور ۹۶ فارغ التحصیل شدم. پس از آن و از سال ۹۷ تا هم اکنون عضو هابل ناسا در دانشگاه آریزونا در توسان از شهرهای آریزونا بوده‌ام.

جدای از تحقیقاتی که انجام داده‌ام،‌ به دو طرح نجومی هم که شروع کرده‌ام بسیار افتخار می‌کنم: وبسایت نجوم آموزشی استاریاب به زبان فارسی و برنامه تدریس خصوصی و مربیگری ریاضی مسکیت MESCIT. 

اخیرا کارم در انجمن فوق دکترای دانشگاه آٰریزونا برجسته‌تر شده است.

به غیر از تحقیق و اطلاع رسانی، من عاشق مطالعه و سفر برای یادگیری در مورد فرهنگ‌های مختلف و کشف شگفتی‌های سیاره خودمان از جمله قطب جنوب هستم.