۰ نفر

با این راهکارها از اینترنت گردی، درست استفاده کنید!

۶ دی ۱۴۰۰، ۲:۳۱
کد خبر: 593552
با این راهکارها از اینترنت گردی، درست استفاده کنید!

اینستاگرام‌گردی و نت‌گردی بیهوده در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین عامل هدر‌رفت وقت و زمان همه ماست. اما چطور باید این عادت اشتباه را کنترل کرد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یکی از اصطلاحات این روز‌های شبکه‌های اجتماعی «گیتی‌پلژر» است. در تعریف گیتی پلژر آمده‌است. هرچیزی نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی و یا هر رفتاری که احساس می‌کنید در شان شما نیست و از بیان آن خجالت می‌کشید، اما از انجام آن لذت می‌برید. شما درباره‌اش حرف نمی‌زنید، چون احساس می‌کنید اگر درباره‌اش بگویید دیگران شما را قضاوت خواهند کرد برای همین آن را پنهانی انجام می‌دهید. نت‌گردی بیهوده و چرخ‌زدن در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی گیتی‌پلژر بسیاری از افرادیست که با موبایل‌شان سروکله می‌زنند.

آن‌ها ساعات زیادی از روز صفحات مجازی را پی چیزی که نمی‌دانند چیست بیهوده می‌گردند و وقت زیادی را پای آن می‌گذارند. اگر از خودتان بپرسید که چرا این کار را انجام می‌دهید ممکن است به خودتان جواب بدهید که «خب خوش می‌گذرد!» دل کندن از این لذت کم، اما طولانی که می‌تواند مخل بسیاری از برنامه‌های روتین و مهم باشد برای همه ما سخت است. اما باید گفت که رسیدگی به آن جدی است و باید آن را کنترل کرد. برای همین در این گزارش قصد داریم به شما چند راهکار برای کنترل این عادت بیهوده بدهیم.

فیلم دیدن را جایگزین کنید

هرچیزی که شما را از بی‌هدف در نت چرخیدن دور کند می‌تواند برای غلبه به این عادت اشتباه مفید باشد. یکی از جایگزین‌های سرگرم کننده برای دوری از نت‌گردی دیدن فیلم است. برای راحتی کار می‌توانید از نرم افزار‌های نمایش فیلم استفاده کنید و به صورت آنلاین فیلم ببینید. فیلم دیدن باعث می‌شود عادت رفتاری‌تان تغییر کند و شکل دیگری پیدا کند. با فیلم دیدن حداقل یک کار مفید فرهنگی انجام می‌دهید.

کتاب خوان مجازی بریزید

در سال‌های اخیر نرم‌افزار‌های کتابخوانی زیادی در بستر فضای مجازی ظهور کرده‌اند و کار موبایل به‌دست‌ها را ساده‌تر کرده‌اند. کتاب خواندن را امتحان کنید و ببینید سرگرم شدن و کتابخوانی چقدر می‌تواند جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از نت‌گردی‌های پوچ و سروکله کشیدن بین محتوا‌های زرد اینستاگرامی باشد. با اینکار سطح فرهنگی و اجتماعی خودتان را نیز ارتقا می‌دهید.

کتاب صوتی یا پادکست گوش بدهید

یکی از راه‌های دور شدن از موبایل، اما جدا نشدن از آن گوش دادن پادکست و کتاب صوتی‌ست. شما می‌توانید با پلی‌کردن یک پادکست و یا کتاب صوتی فعالیت‌های روزمره و روتین خود را همزمان با استفاده از موبایل‌تان در جهت مفید انجام دهید. با اینکار هم کتابخوانی یا یک محتوای فرهنگی مفید انجام داده‌اید هم از کار‌های روزمره‌تان عقب نیفتاده‌اید.

نرم افزار‌های مدیریت زمان بریزید

اگر اوضاع خیلی از دستتان در رفته‌است. می‌توانید از نرم افزار‌های کنترل استفاده از تلفن همراه استفاده کنید. در سال‌های اخیر نرم افزار‌های متعددی آمده اند که با استفاده از علائم هشدار و محدود کردن نرم‌افزارها، استفاده شما از تلفن همراهتان را مدیریت می‌کنند. کافیست جستجویی در اینترنت انجام دهید تا ببینید باتوجه به نیازی که دارید کدام اپلیکیشن برایتان مفیدتر است. یکی از نرم افزار‌های مفید در این رابطه Space است.

ساعت تعیین کنید

اگر حس می‌کنید که نیازمند این نت‌گردی هستید و هیچ‌جوره نمی‌توانید آن را کنار بگذارید و تاحدی برای مرور اخبار و سر زدن به دوستانتان برایتان مفید است. پس برایش ساعت تعیین کنید تا همه وقت‌تان را از بین نرود. در روز یک زمانی مشخص کنید و آن را اختصاص به این کار بدهید به شرطی که بعد از تمام شدن آن زمان دیگر ماجرا را ادامه ندهید. برای کمتر شدن و کنترل می‌توانید هر روز یک دقیقه از این زمان را کاهش بدهید.

موبایل را دور از خودتان نگهدارید

سال‌ها قبل در تحقیقاتی مشخص شد که بطور میانگین بیشترین فاصله‌ای که آدم‌ها از موبایلشان می‌گیرند حدود ۱ متر است و از این فاصله دورتر نخواهند شد. این وابستگی انسان امروز را نشان می‌دهد. برای همین سعی کنید این فاصله را بیشتر کنید تا کمی دسترسی به تلفن همراهتان سخت‌تر شود. مثلا هنگام غذاخوردن یا تلویزیون دیدن تلفن همراهتان را در اتاق خواب بگذارید تا با تمرکز بیشتری کارهایتان را انجام دهید.

موبایل را بی‌صدا کنید

یکی از عواملی که باعث می‌شود دائم تلفن همراهتان را چک کنید تا حتی یک پیام یا نوتیف را از دست ندهید صدای هشدار و آلارم تلفن همراه است. شما هربار که صدای هشدار تلفن همراهتان را می‌شنوید این وسواس را دارید که به آن سر بزنید و پیام‌هایتان را چک کنید.

پس بهتر است اغلب گروه‌هایتان را بی‌صدا و میوت کنید و اگر به شکل وسواسی این کار را انجام می‌دهید کل تلفن همراهتان را در حالت سایلنت و یا بی‌صدا قرار دهید. اما اگر احساس می‌کنید این بی‌صدا بودن وسواس شما را برای از دست ندادن یک تماس مهم بیشتر می‌کند معکوس عمل کنید.

جستجوهایتان را یادداشت کنید

یکی از کار‌های متداولی که هر روز و روزی چندبار باعث می‌شود به تلفن همراهتان مراجعه کنید جستجو‌های اینترنتی است. یکی از عادت‌های امروزی این است که هرچیزی را می‌شنویم دوست داریم آن را در اینترنت جستجو کنیم و درباره‌اش بدانیم و وقتی کار جستجو تمام می‌شود دوباره به نتگردی ادامه می‌دهیم. پس سعی کنید. با نوشتن کلمات و چیز‌هایی که می‌خواهید جستجو کنید روی یک تکه کاغذ این نیاز را مدیریت کنید و همه این جستجو‌ها را در یک مرتبه مراجعه به موبایل انجام دهید. هرچه تعداد دفعات مراجعه به موبایل کمتر باشد. کنترل عادت مضر نت‌گردی بیهوده کمتر می‌شود.

برای خودتان جایزه تعیین کنید

وقتی عادت بیهوده نت‌گردی را کتنرل می‌کنید به مرور می‌بینید بسیاری از کار‌هایی که پیش از این انجام آن‌ها زمان زیادی می‌گرفت به راحتی و سادگی و با سرعت بیشتری انجام می‌شوند. درست است که این اتفاق خودش هدیه‌ای به خود شماست، اما خوب است خودتان نیز بابت ترک یک عادت هدیه مجزایی برای خودتان تعیین کنید تا ادامه این مسیر را برایتان لذت‌بخش‌تر کند.