۰ نفر

تاثیر مسیریاب های هوشمند در اقتصاد زندگی

۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۷
کد خبر: 590690
تاثیر مسیریاب های هوشمند در اقتصاد زندگی

توسعه‌یافتگی این روزها بیش از همیشه در گرو هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی‌های روز قرار دارد. رویکرد‌های نوین توسعه شهری نشان می‌دهد، هرچه میزان استفاده از ابزارهای هوشمند در چالش‌های شهری افزایش یابد، کیفیت زندگی شهرنشینی در حوزه‌هایی نظیر حمل و نقل، بهداشت، ایمنی و مدیریت شهری نیز افزایش خواهد یافت و در پی آن می‌توان شاهد رشد اقتصادی یا همان توسعه‌یافتگی بود.

درواقع، دیگر، مدل‌های سنتی ارائه بودجه سالانه دولتی جوابگوی چالش‌ها و نیازهای زندگی شهری نیست و مدیران شهری ناگزیر از به کارگیری مدل‌های نوآورانه اقتصادی برای ساماندهی به اقتصاد شهری هستند.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم باید به میزان استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند در شهرها و رابطه آن با رضایت عمومی شهروندان و در نهایت ارتباط آن با مفاهیم اقتصاد کلان بپردازیم.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده که هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و نصب تایمر بر روی آن، علاوه بر آنکه توانسته به خوبی در کنترل و مدیریت ترافیک عمل کند، تاثیر مستقیمی نیز بر میزان تمرکز و آرامش رانندگان داشته است. این امر باعث می‌شود رانندگان با استرس کمتری در پشت چراغ منتظر بمانند، میزان نزاع بر سر دیر حرکت کردن کاهش یافته، رانندگان بوق کمتری می‌زنند و در نهایت با آرامش خاطر بیشتری در محل کار یا منزل حاضر می‌شوند.

نیروهایی که با آرامش بیشتر در محل کار حاضر شوند، همواره کارکرد بهتری خواهند داشت و در جهت ارتقای بنگاه‌های اقتصادی عمل خواهند کرد و بالطبع درآمد بیشتری نیز خواهند داشت. از سوی دیگر این آرامش در محیط خانواده نیز تسری می‌یابد و همه می‌دانند که خانواده شاد و رضایتمند یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه‌یافتگی است.

تحقیق دیگری نیز که توسط شرکت زیمنس موبیلیتی (یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت حمل و نقل با بیش از ۱۶۰ سال تجربه) انجام شده،گویای آن است که اجرای یکی از سیستم‌های هوشمند زمانبندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، توانسته سالانه بیش از ۳۶ ساعت رانندگی به ازای هر خودرو را کاهش دهد. همچنین با این اقدامات، به ازای هر اتومبیل سالانه ۱۲۱ لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی به عمل آمده و انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را نیز به میزان ۲۸۱ کیلوگرم کاهش داده است.

مسیریابی هوشمند نیز یکی از بهترین مثال‌ها برای نشان دادن میزان تاثیر تکنولوژی در اقتصاد است. در سال‌های اخیر با افزایش دانش آی.تی و فعالیت استارتاپ‌ها در کشور، ابزارهای مسیریاب حرفه‌ای نظیر «بلد» نیز به ملزومات زندگی شهری تبدیل شده‌اند.

استفاده از ابزارهای مسیریاب از سردرگمی رانندگان در مسیرهای پرپیچ و خم جلوگیری به عمل می‌آورد و رانندگان می‌توانند با استفاده از آنها، کوتاه‌ترین مسیر از لحاظ مسافت یا زمان را انتخاب کنند و به مقصد برسند؛ اما این همه ماجرا نیست.

مسیریاب‌ها همواره می‌توانند مسیرهای کم ترافیک و روان‌تر را پیشنهاد دهند که خود باعث کاهش بار ترافیکی در مسیرهای پرتردد می‌شود و از اتلاف وقت در ترافیک‌های طولانی جلوگیری به عمل می‌آورد. خودروها در حالت توقف، بیشترین میزان مصرف بنزین را دارند و سیستم‌های هوشمندی که بتوانند کمترین میزان توقف برای خودرو در ترافیک را پیشنهاد دهند تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت خواهند داشت. به این ترتیب استفاده مستمر از سیستم‌های مسیریاب می‌تواند سالانه رقم قابل توجهی را در مصرف بنزین صرفه‌جویی کند.

همزمان، کاهش زمان سفر به دلیل سوخت کمتر بنزین، باعث کاهش میزان آلودگی هوا و صرفه‌جویی اقتصادی برای دولت خواهد شد.

دولت‌ها سالانه مبالغ قابل توجهی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای کاهش آلودگی هوا صرف می‌کنند که درصورت کاهش آلاینده‌ها می‌توانند آن را به چرخه اقتصادی کشور وارد کنند.

البته استفاده از مسیریاب‌ها فقط برای رانندگان مفید نیست. اغلب افراد می‌توانند برای زمان‌بندی قرارهای ملاقات به راحتی از ابزارهای مسیریاب بهره‌گیرند. این ابزارها با نمایش دقیق زمان سفر به شما کمک می‌کنند بدون تاخیر به قرارهای مهم کاری یا خصوصی خود برسید. همچنین امکان مسیریابی با حمل و نقل عمومی که در اغلب مسیریاب‌های داخلی پیش‌بینی شده، به همه افراد کمک می‌کند حتی در صورت نبود وسیله شخصی بدون نگرانی، از وسایل حمل و نقل عمومی شهری استفاده کنند.

استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، با مصرف سوخت کمتر تاثیر مثبتی بر اقتصاد خواهد داشت و در عین حال خود به کاهش گره‌های ترافیکی و کاهش آلودگی هوا نیز منجر می‌شود.

از دیگر مزایای هوشمندسازی حمل و نقل و رفت و آمد امکان ایجاد فراغت بیشتر (به دلیل امکان برنامه‌ریزی) و در نتیجه کاهش تنش‌های اجتماعی است. تجربه ثابت کرده که بیشترین تنش‌های اجتماعی در شهر، در زمان‌های اوج ترافیک یا در فضاهای شلوغ و پرازدحام اتفاق می‌افتد. 

مسیریاب‌ها عموما نقشه راهنمای ترافیکی دارند و حتی می‌توانند به شما اعلام کنند که در چه ساعاتی از روز معابر خلوت‌تر هستند و اگر بتوانید سفرهای درون شهری خود را در این ساعات انجام دهید، می‌توانید در اوج ترافیک به جای معطل ماندن در خیابان، از بودن در کنار خانواده لذت ببرید.

اینها تنها بخشی از تاثیرات استفاده از تکنولوژی در مسیر توسعه‌یافتگی است؛ هرقدر بتوانیم با ارتقای سیستم هوشمند شهری در جهت کمک به اقتصاد کلان گام برداریم، می‌توانیم امیدوار باشیم که یک قدم به توسعه‌یافتگی نزدیک‌تر شده‌ایم.