۰ نفر

مشکلات فضای ICT چطور پیگیری می‌شود؟

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۷
کد خبر: 587814
مشکلات فضای ICT چطور پیگیری می‌شود؟

چندی پیش کمیته‌ای با عنوان کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات ذیل فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی ایجاد شده و آنطور که نمایندگان فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی می‌گویند این کمیته قرار است مشکلات و موانع موجود در فضای ICT که به حوزه قانون‌گذاری مرتبط است را پیگیری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، خردادماه سال گذشته بود که فریبرز نژاددادگر، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران به ضرورت ایجاد کمیته ICT و اقتصاد دیجیتال در مجلس و توانمندی مجلس در ایجاد اتحاد بیش از پیش، بین بدنه قانونگذار و اجرایی کشور با فعالان و متخصصان حوزه ICT تاکید کرده و گفته بود: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از اولویت‌های اصلی کشور است که برای بسیاری از چالش‌های پیش‌روی دولت راه‌حل‌هایی دارد.

نژاددادگر  گفت: نمایندگان مجلس باید به عنوان پرچمداران تحول ماندگار در ایجاد راهکارهای میانبر برای حل چالش‌های پیش روی کشور اقدام کنند و عزم قوه قانون‌گذار را برای بهبود وضعیت فعلی به نمایش بگذارند و در این راستا، ایجاد ساختاری منسجم‌تر درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور امری ضروری بود.

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با بیان اینکه بحث ایجاد کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس در سال‌های گذشته نیز بارها عنوان شده اما به نتیجه نرسیده بود، گفت: در دنیای امروز، با ابزارهای سنتی نمی‌توان به مواجهه با تغییرات بسیار موثری که در حوزه ICT در حال رخ دادن است، رفت. در واقع  ارتباطات و فناوری اطلاعات عامل اصلی و زیرساخت تحول است که مجلس باید به صورت خاص به آن توجه کند.

نژاددادگر در عین حال بیان کرد: کمیته ارتباطات مجلس در ذیل کمیسیون صنایع و معادن، چندین سال است که فعالیت می‌کند و بخش خصوصی از این کمیته که متشکل از نمایندگان مجلس است، تشکر و قدردانی می‌کند، ولی هدف از شکل‌گیری کمیته ICT جدید که ذیل فراکسیون راهبردی مجلس تشکیل شده این است که بازیگران اصلی در اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای حوزه ‌ICT بتوانند مشکلات خود را با مجلس و  نمایندگان مطرح کنند.

وی یادآور شد:  اواسط خردادماه  سال گذشته، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور طی نامه‌ای به نمایندگان دوره جدید مجلس، خواستار تشکیل کمیسیون «فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال» در مجلس شورای اسلامی شدند و در عین حال تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز  در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس درخواست تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصادی دیجیتال را ارائه کردند.

در عین حال، محمدرضا میرتاج‌الدینی -رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی- هدف از تشکیل کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات در فراکسیون راهبردی مجلس را حمایت از توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسعه شبکه ثابت و همراه و حمایت از کسب و کارهای دیجیتال و توسعه و حمایت از تولیدات مخابراتی داخلی و شبکه عنوان کرد.

به گفته میر تاج‌الدینی، موانع زیادی در حوزه فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور وجود دارد که نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند خلأهای قانونی برای توسعه اقتصاد دیجیتال را برطرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از قوانین فناوری اطلاعات مورد غفلت قرار گرفته، افزود: در فراکسیون راهبردی مجلس به دنبال نظارت بر این قوانین هستیم. هم‌ اکنون مطالبات مردم در مناطق مختلف کشور بر محوریت توسعه شبکه ارتباطی قرار دارد و شبکه اینترنت باید با توجه به نیاز مردم توسعه یابد. کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات فراکسیون راهبردی مجلس از تمامی پیشنهادات و نظرات فعالان صنعت فناوری اطلاعات استقبال و این نقطه نظرات را برای رفع مشکلات این صنعت به‌کارگیری می‌کند.

همچنین سهیل یحیی‌زاده، رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات فراکسیون راهبردی مجلس گفته است: در این کمیته تلاش داریم تا بتوانیم طرح هایی که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود را به صورت تخصصی براساس فرمتی که مورد درخواست نمایندگان در کمیته‌های داخلی مجلس است، تدوین کنیم. تاکید می‌کنم که هدف از ایجاد کمیته این است که این موارد را احصاء کند و برای آنها راه حل دهد تا در مجلس با کمک نمایندگان بخش خصوصی، آنها را بررسی کنیم و نهایی کنیم و در اختیار کمیته ارتباطات مجلس و همه کمیسیون های تخصصی بگذاریم تا نمایندگان مجلس بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و عملکرد مجلس را تقویت کنند.