۰ نفر

هوش مصنوعی، اهرمی برای تسریع رشد کسب‌ و کارها

۲۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۰
کد خبر: 579792
هوش مصنوعی، اهرمی برای تسریع رشد کسب‌ و کارها

این روزها دیگر هوش مصنوعی صرفاً امکانی برای کسب مزیت رقابتی نیست و استفاده از آن به یک ضرورت تبدیل شده است.

 بااین‌حال هنوز کسب‌وکارها با تمامی مزیت‌های این فناوری آشنا نیستند و آن‌طور که باید از تمامی پتانسیل‌های آن برای بهبود شرایط خود بهره نمی‌گیرند. گستره کاربرد هوش مصنوعی در کسب‌وکارها بسیار وسیع است و می‌توان از این فناوری برای کارهای مختلفی اعم از اتوماسیون فرایندها، پیش‌بینی رفتار مشتریان، ارائه محصولات و خدمات شخصی‌سازی شده و غیره کمک گرفت. بااین‌حال مدیران باید در حرکت به سمت به‌کارگیری فناوری‌های نوینی مانند هوش مصنوعی سنجیده عمل کنند و با کسب درک درست از نیازها و ضرورت‌های کسب‌وکار خود، مناسب‌ترین فناوری را انتخاب کنند.

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین کارایی‌های هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها پرداخته و شرح مختصری از هر یک بیان کنیم.

اتوماسیون فرایندهای دستی

تا مدتی پیش، عمده کارهای سازمان‌ها توسط نیروی انسانی انجام می‌شدند؛ اما اکنون به لطف هوش مصنوعی می‌توان بسیاری از این کارها را خودکارسازی کرد و علاوه بر کاهش نیاز به استفاده از انسان‌ها برای انجام کارهای تکراری و پیش‌پاافتاده، دقت و سرعت انجام آن کارها را نیز بهبود داد. اکنون کارهایی مانند تشخیص و دسته‌بندی محصولات، برچسب‌زنی و تولید محتوای اختصاصی برای آنها در فروشگاه‌های اینترنتی، پاسخگویی به مشتریان از طریق هوش مصنوعی انجام می‌شود و ربات‌های زیادی در خطوط تولید به‌جای انسان‌ها مشغول انجام کارهای سخت، خطرناک و تکراری هستند. در سال‌های اخیر حتی تجربیات موفقی در استفاده از هوش مصنوعی برای هدایت اتومبیل نیز به‌دست‌آمده و روزبه‌روز بر محبوبیت خودروهای خودران افزوده می‌شود.

شناسایی الگوها

به کمک هوش مصنوعی و تحلیل تاریخچه داده‌ای موجود از افراد، می‌توان الگوهای نهفته در داده‌ها را شناسایی و رفتار‌ها را پیش‌بینی کرد. مثلاً سازمان‌های خیریه می‌توانند روند دریافت کمک‌ها را شناسایی کرده و پیش‌بینی کنند که احتمالاً چه شخصی و به چه میزانی مبالغ جدیدی واریز خواهد کرد. بیمارستان‌ها می‌توانند با بررسی روند بستری‌ها و علل آنها، نظارت و کنترل بهتری بر موضوعات مرتبط با سلامت جامعه داشته باشند و بخش‌های مدیریت خدمات شهری نیز می‌توانند پیش از آنکه خللی در سرویس‌دهی بخش‌های مختلف ایجاد شود، از آنها مطلع شده و برای رفع آن اقدام کنند.

تحلیل رفتار مشتریان و پیش‌بینی تقاضا

به کمک راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان رفتار مشتریان را تحلیل و پیش‌بینی کرد و درک درستی از علایق، نیازها و خواسته‌های مشتریان به دست آورد. شرکت‌ها با دانستن چنین جزئیاتی می‌توانند تجربه کاربری بهتری برای مشتری رقم بزنند و با جلب رضایت وی، وفاداری مشتری به برند و شانس خرید مجدد را افزایش دهند. از سوی دیگر با درک درست رفتار مشتری، می‌توان تقاضای آتی وی را پیش‌بینی کرد و حتی پیشنهادات شخصی‌سازی شده‌ای را متناسب با خریدها و بازدیدهای پیشین پیشنهاد داد.

با اطلاع از رفتار خرید مشتری، می‌توان کمپین‌های بازاریابی را بهینه‌تر مدیریت کرد و کانال‌های درستی برای تبلیغات انتخاب کرد. تیم‌های تحقیق و توسعه شرکت می‌توانند از این اطلاعات برای ارائه محصولات آتی و یا بهبود محصولات فعلی استفاده کنند. اصلاح سیستم قیمت‌گذاری محصولات و خدمات نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند با استفاده از تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بهبود پیدا کند.

بهینه‌سازی زنجیره تأمین

از هوش مصنوعی می‌توان برای بهینه‌سازی فرایندهای زنجیره تأمین، کاهش هزینه‌ها و تسریع در توزیع محصول استفاده کرد. به کمک این فناوری می‌توان تقاضا و نیاز هر بخش را پیش‌بینی کرده و حتی برای مدیریت جریان این زنجیره اتوماسیون تعریف کرد.

حمایت از تیم‌های ارائه خدمات پشتیبانی

مدیران خوش‌فکر اصولاً تمرکز را بر بهبود تجربه مشتریان از تعامل با کسب‌وکار قرار می‌دهند و به همین دلیل با سرمایه‌گذاری در به‌کارگیری هوش مصنوعی در بخش ارائه خدمات پشتیبانی، در تلاش‌اند تا رضایت مشتریان را افزایش دهند. بااین‌حال به‌کارگیری هوش مصنوعی برای ارائه خدمات پشتیبانی، به معنی جایگزینی تام نیروهای انسانی این بخش با ابزارهای روباتیک و هوش مصنوعی نیست. بلکه باید از هوش مصنوعی برای پرکردن شکاف‌های موجود در سرویس‌دهی از طریق نیروی انسانی استفاده کرد و سطح کیفی خدمات پشتیبانی را بهبود داد. ابزارهایی مانند چت‌بات‌ها از جمله راهکارهای هوشمندانه‌ای هستند که می‌توانند در کنار نیروهای پشتیبانی انسانی، تجربه مشتریان را بهبود دهند.

فراهم کردن گزینه‌های سلف‌سرویس

تجربه نشان می‌دهد که مشتریان امروزی، به انواع مختلفی از سرویس‌دهی‌های خودکار و خدمات سلف‌سرویس واکنش مثبتی نشان داده‌اند. فناوری‌هایی مانند چت‌بات‌ها برای پاسخ به سؤالات پرتکرار و تنظیم قرار ملاقات از طریق ابزارهای هوش مصنوعی، از جمله این خدمات‌اند که کمک می‌کنند مشتریان بتوانند با سرعت بیشتری به کار موردنظر رسیده و پاسخ مقتضی را دریافت کنند. اضافه‌کردن چنین امکانی باعث می‌شود پرسنل بخش پشتیبانی بتوانند وقت خود را صرف به مشتریانی کنند که مشکلات پیچیده‌تری دارند.

بهبود امنیت سایبری و کشف تخلفات

پیشرفت روزافزون فناوری‌ها و روی کار آمدن روش‌های جدید و پیچیده برای سوءاستفاده از داده‌ها، باعث شده تأمین امنیت سایبری از طرق معمول ممکن نباشد و لزوم به‌کارگیری هوش مصنوعی برای رصد و تشخیص حملات سایبری ضروری شود. متخصصان امنیت سایبری می‌توانند با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، خطرات را پیش‌بینی کرده و شبکه سازمان را در برابر حملات آتی محافظت کنند.

از سوی دیگر با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توان رفتارهای غیرقانونی و تخلفاتی که در هر کسب‌وکار در حال انجام باشد شناسایی و کنترل کرد. الگوریتم‌های کشف تخلف در سازمان‌هایی که فعالیت مالی دارند می‌تواند بسیار کارآمد باشد و هرگونه تخلف و احتمال انجام پول‌شویی را تشخیص دهد.

کشف ناهنجاری ها

کسب‌وکارها عموماً فناوری هوش مصنوعی را فرصتی برای بهبود ارتباط با مشتریان از طریق ارائه خدمات شخصی‌سازی شده و ابزاری برای کشف تهدیدهای سایبری می‌دانند. بااین‌حال، توانایی هوش مصنوعی در تشخیص و کشف ناهنجاری‌ها، موردی است که تا امروز کمتر موردتوجه قرار گرفته است. کشف ناهنجاری‌ها با استفاده از یادگیری ماشین باعث می‌شود بتوان هرگونه ناکارآمدی و نقصی را در فرایندها شناسایی و نسبت به رفع به‌موقع آنها اقدام کرد.

نظارت بر روند انجام کارها

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان درک کاملی از وضعیت کسب‌وکار و پیشرفت فرایندها پیدا کرد. بااین‌حال پیش از شروع به استفاده از هوش مصنوعی، باید بسترهای موردنیاز برای جمع‌آوری داده‌های لازم را فراهم کرد. گزارش وضعیت‌هایی که در دوره‌های زمانی مختلف از داده‌های جمع‌آوری شده استخراج می‌شوند و هیچ‌گونه دست‌کاری انسانی در آنها اعمال نشده است، می‌توانند دید کاملی از شرایط سازمان در اختیار مدیران قرار دهند تا اصلاحات لازم برای بهبود شرایط و نتایج هرچه سریع‌تر اعمال شود.

استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر محیط‌های کاری، از دیگر کاربردهای مهم این فناوری است. چنین کاری باعث می‌شود خطرات بالقوه‌ای که در اثر ضعف سیستم‌های نظارتی ممکن است کارکنان را تهدید کند کاهش یافته و از بروز مشکل در محیط‌هایی مانند انبار و خطوط تولید جلوگیری شود. باوجودآنکه نیروی انسانی نیز می‌تواند از عهده چنین کاری بربیاید، اما وجود ریسک خستگی و بی‌حوصلگی باعث می‌شود دقت عملکرد هوش مصنوعی در این کار بیش از انسان باشد.

این مطلب رپرتاژ آگهی است وتوسط تیم تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.