۰ نفر

شرکت جدید آلفابت از هوش‌ مصنوعی برای کشف دارو بهره ‏‌‏‌می ‏‌گیرد

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳
کد خبر: 578472
شرکت جدید آلفابت از هوش‌ مصنوعی برای کشف دارو بهره ‏‌‏‌می ‏‌گیرد

آلفابت اخیرا از راه‌‌اندازی شرکتی جدید تحت‌عنوان Isomorphic Laboratories خبر داد که ‌‌‌‌می‌‌تواند با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌‌‌‌های هوش مصنوعی، دارو‌هایی را برای بیماری‌‌های مختلف کشف کند. این شرکت فعالیت خود را مبتنی بر عملکرد دیپ‌‌مایند، مجموعه‌‌ای دیگر متعلق به آلفابت که تحقیقات گسترده‌‌ای را در زمینه استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی برای پیش‌‌بینی ساختار پروتئین‌‌‌‌‌‌ها انجام می‌دهد، دنبال خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شرکت جدید آلفابت یعنی  Isomorphic Laboratories  از این دستاوردها برای ساخت ابزار‌هایی جدید برای کمک به شناسایی داروهای جدید بهره خواهد برد. دنیس‌‌‌‌‌‌ هاسابیس، مدیرعامل دیپ‌‌مایند با حفظ سمت، مدیرعاملی این شرکت جدید را برعهده خواهد داشت.

به گفته سخنگوی آلفابت، فعالیت این دو شرکت به‌صورت جداگانه دنبال خواهد شد و در بعضی مواقع نیز با یکدیگر همکاری خواهند داشت. محققان طی سال‌های اخیر بر این موضوع توافق دارند که ‌‌‌‌می‌‌توان از هوش‌مصنوعی به‌عنوان روشی سریع‌‌تر و ارزان‌‌تر برای یافتن داروهای جدید برای درمان بیماری‌‌‌‌‌‌های مختلف استفاده کرد. با کمک هوش‌مصنوعی ‌‌‌‌می‌‌توان پایگاه‌های داده‌‌ای مولکول‌‌‌‌‌‌ها را به‌منظور پیدا‌کردن بهترین نمونه‌ها برای یک هدف بیولوژیکی خاص اسکن کرد. طی دو سال اخیر، شرکت‌های مختلف بالغ بر صدها میلیون دلار در زمینه ساخت ابزارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی برای استفاده در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند.

شرکت Isomorphic نیز تلاش ‌‌‌‌می‌‌کند تا مدل‌‌‌‌‌‌‌هایی مبتنی بر هوش‌مصنوعی طراحی کند که از قابلیت پیش‌‌بینی رفتار داروها در بدن برخوردارند. در این راه از تحقیقات شرکت دیپ‌‌مایند در زمینه ساختار پروتئین‌‌‌‌‌‌ها و تعامل آنها با یکدیگر نیز استفاده خواهد کرد. البته قرار نیست که این شرکت، داروی اختصاصی خود را تولید کند، اما در عوض قصد دارد تا مدل‌‌‌‌‌‌های توسعه‌یافته مبتنی بر هوش‌مصنوعی خود را به شرکت‌های خریدار بفروشد. همچنین این مجموعه، تمرکز خود را روی همکاری با شرکت‌های دارویی معطوف خواهد کرد.

ساخت و آزمایش داروها ‌‌‌‌می‌‌تواند چالشی سخت‌‌تر از کشف ساختار پروتئین‌‌‌‌‌‌ها باشد. برای نمونه، ممکن است که یک دارو در سطح شیمیایی بسیار خوب عمل کند، اما وقتی به انسان یا حیوان تزریق ‌‌‌‌می‌شود، نتیجه مطلوب را نشان ندهد. به گفته محققان، بیش از ۹۰‌درصد دارو‌هایی که به مرحله آزمایش بالینی ‌‌‌‌می‌‌رسند، به فاز تولید انبوه و استفاده توسط بیماران وارد نمی‌‌شوند. تحقیقات صورت‌‌گرفته توسط دیپ‌‌مایند و برنامه‌‌هایی که Isomorphic در دست اقدام دارد، ‌‌‌‌می‌‌توانند در از میان برداشتن برخی موانع و تنگناهای تحقیقاتی پیش‌روی محققان کمک کنند، اما در عین حال، به‌عنوان راه‌‌حلی سریع برای چالش‌های بی‌شمار توسعه و تولید دارو تلقی نمی‌‌شوند.