۰ نفر

حمله یوروپل به مظنونان حملات باج افزاری

۸ آبان ۱۴۰۰، ۹:۳۳
کد خبر: 575886
حمله یوروپل به مظنونان حملات باج افزاری

یوروپل (پلیس اتحادیه اروپا) و همکارانش شبکه ای از خلافکاران سایبری که از سال ۲۰۱۹ عامل حملات باج افزاری به بیش از ۱۸۰۰ قربانی در ۷۱ کشور بودند را هدف گرفتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سازمان پلیس اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد ۱۲ نفر در عملیاتهایی که این هفته پس از دو سال تحقیقات در اوکراین و سوییس انجام گرفت، هدف گرفته شدند. این سازمان اشاره نکرد آیا افراد مذکور دستگیر یا متهم شده اند.

این افراد نامبرده نشده شرکتهای بزرگ را هدف گرفته و فعالیت آنها را فلج می کردند. یکی از باج افزارهایی که این گروه استفاده می کرد، "لاکرگوگا" بود که در حمله علیه شرکت آلومینیوم نروژی "نورسک هیدرو" در مارس سال ۲۰۱۹ استفاده شده بود. این حمله سایبری باعث شد "نورسک هیدرو" تولید کارخانه هایش در دو قاره را به مدت حدود یک هفته متوقف کند و بیش از ۵۰ میلیون دلار به این شرکت ضرر زد.

سرویس تحقیقات جنایی ملی نروژ در اطلاعیه مطبوعاتی جداگانه ای اعلام کرد افراد هدف گرفته شده مسئول حمله به "نورسک هیدرو" بوده اند.

یوروپل اعلام کرد این هکرها همچنین از باج افزارهای "مگاکورتکس" و "دارما" و همچنین بدافزار "تریک بات" و افزارهایی نظیر "کوبالت استرایک" و "پاول شل ایمپایر" استفاده کرده اند تا شناسایی نشده و دسترسی بیشتری به شبکه های هک شده پیدا کنند. این خلافکاران سپس به مدت ماهها در سیستمهای رخنه شده شناسایی نشده می ماندند و به تحقیق درباره ضعفهای شبکه های فناوری اطلاعات می پرداختند تا در مرحله بعد با استفاده از باج افزار، به باج گیری و دریافت پول اقدام کنند.

هنوز معلوم نیست این خلافکاران چه میزان پول از طریق این حملات به دست آورده اند اما یوروپل اعلام کرد ۵۲ هزار دلار نقد و پنج خودروی لوکس را توقیف کرده است. یوروپل اعلام کرد اکثر این مظنونان اهداف باارزشی محسوب می شوند زیرا در پرونده های مهم در حوزه های قضایی مختلف تحت تحقیقات قرار دارند. مظنونان هدف قرار گرفته همگی نقشهای مختلفی در سازمانهای خلافکار بسیار سازمان یافته داشتند.

سازمان پلیس اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد شماری از این افراد مظنون به پولشویی پولهایی هستند که از طریق حملات باج افزاری دریافت کرده اند.

بر اساس گزارش تِک کرانچ، یوروپل اعلام کرد سازمانهای اجرایی قانون از کشورهای نروژ، فرانسه، انگلیس، سوییس، آلمان، اوکراین، هلند و آمریکا در عملیات اخیر مشارکت کردند و بیش از ۵۰ بازرس خارجی در اوکراین در ۲۶ اکتبر برای هدف گرفتن خلافکاران سایبری شرکت کردند.