۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

طرح صیانت رها کردن گرگ در حیاط خانه استارت آپ هاست

۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۲۸
کد خبر: 575575
طرح صیانت رها کردن گرگ در حیاط خانه استارت آپ هاست

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی طرح صیانت را رها کردن گرگ ها در حیاط خانه استارت اپ ها توصیف کرد و گفت: طرح صیانت مانند آن است که گرگ هایی را در حیاط خانه شما رها کنند تا از دزدها در امان باشید اما این خطر هم وجود دارد که آن ها شما را بدردند و از بین ببرند.

به گزارش اقتصادآنلاین، امیر ناظمی در حاشیه اولین دوره رویداد Gtalk با محوریت بررسی ابزارهای گوگل و به بحث گذاشتن طرح صیانت از حقوق کاربران، با بیان اینکه در بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران صدای لایه های کارشناسی شنیده نمی شود، گفت: در شرایطی که اکوسیستم های بین المللی وجود نداشته باشند اکوسیستم داخلی نیز رشد نخواهد کرد و بخشی از آن محکوم به نابودی هستند. 

وی ادامه داد: در طرح صیانت بستن سرویس های گوگل نیز مانند بسیاری دیگر از سرویس ها امکان‌پذیر است، اما با این کار رشدی در این فضا در کشور صورت نمی‌گیرد.

ناظمی با تاکید بر اینکه اجرای طرح صیانت به این شکل مانند آن است که برای جلوگیری از ورود سارقان ساختمان، گرگ‌هایی را در حیاط رها کنیم، افزود: منطق اینکار هم این باشد که دیگر اجازه ورود دزدها پیدا داده نمی شود اما ممکن است گرگ‌ها به ساکنان ساختمان نیز صدمه بزنند.

وی تصریح کرد: طراحان صیانت می گویند ما نمی خواهیم شبکه های اجتماعی خارجی را ببندیم، اما امکان بسته شدن آن ها وجود دارد. 

 به گفته ناظمی؛ افراد حاضر در این حوزه ترجیح می‌دهند، جایی حضور داشته باشند که این خطر تهدیدشان نکند و نگرانی از بین رفتن با گرگ ها را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی از موافقان طرح صیانت به اجرای طرح های مشابه در کشورهای همسایه استناد می کنند، گفت: از جمله استناد آن ها طرحی است که اکنون در کشور ترکیه اجرا می شود در حالی هیچکدام به درستی این طرح را مطالعه نکردند چرا که در آن قانونی وجود دارد که اجازه می دهد از هر کسی که مانع تراشی کند حتی اکر دولت باشد به مراجع بین المللی شکایت کنند. 

ناظمی در پاسخ به اینکه طرح صیانت نتیجه کم‌کاری دولت قبل در ارائه لایحه‌ای برای حفاظت از حقوق کاربران است، اظهار کرد: پنج سال پیش که دولت قبل لایحه‌ای در این زمینه برای ارائه به مجلس آماده کرد مجلس اعلام کرد، دولت حق ندارد لایحه‌ای بدهد که در آن جرم‌انگاری شده باشد.

وی ادامه داد: مجلس همچنین اعلام کرد این لایحه در اختیار مجلس و قوه قضاییه نیست بنابراین لایحه‌های دولت پذیرفته نشد. 

به گفته ناظمی، دولت در همان زمان جلسه‌ای با رییس وقت مجلس برگزار کرد و پیشنهاد داد کارگروه مشترکی تشکیل شود، بعد از آن قوه قضاییه هم به این کارگروه اضافه شد و تغییراتی به صلاح دید و‌ مشورت تمام اعضا در لایحه ایجاد شد.

وی یاد آور شد: متن اصلاح شده این لایحه در سایت سازمان فناوری اطلاعات قرار دارد؛ طرحی که مورد اجماع مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی تخصصی قوه مقننه، پژوهشگاه قوه قضاییه و دولت قرار داشت. 

ناظمی معتقد است؛ لایحه صیانت دولت قبل طرفدار کاربر بود و حریم خصوصی کاربر را مورد نظر قرار داشت و نمونه بومی‌سازی‌شده GDPR اروپا بود.

 ناظمی در پاسخ به پرسشی دیگر که یکی دیگر از دلایل موافقان طرح صیانت جلوگیری از جاسوسی توسط اپلیکیشن های خارجی است، اظهار کرد: برخلاف آنکه درباره شبکه های اجتماعی با فیلتر تنوع را کاهش دادیم، یک راهکار مقابله با جاسوسی این است که تنوع ایجاد کنیم.

وی افزود: راه‌حل دوم ایجاد اکوسیستم ها در مقیاس پایین است مانند آنکه در اپلیکشین های مسیریاب انجام دادیم. رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات راه حل سوم را ایجاد اتحادیه های بین المللی یا خرید سهم شرکت های بزرگ است.

رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات بر این باور است که می توانستیم به جای فیلتر تلگرام بخشی از سهام آن را بخریم و زمینه را نیز برای رشد استاراپ ها در این بستر آماده کنیم. 

ناظمی اظهار کرد: مجلس باید به دنبال پاسخ به سوالاتی باشد که دانستن آن می تواند راه حل های مناسبی را پیش پای حاکمان و فعالان حوزه فناوری باشد، مانند چه چیزی حریم خصوصی است؟ چگونه حریم خصوصی نقض می شود؟ داده های شهروندان کجا اجازه استفاده دارد کجا اجازه استفاده ندارد؟