۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ویژگی‌های قابل توجه ویندوز ۱۱ / توصیه به کاربران برای خودداری از نصب تا ارائه نسخه اصلی

۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 574074
ویژگی‌های قابل توجه ویندوز ۱۱ / توصیه به کاربران برای خودداری از نصب تا ارائه نسخه اصلی

چندی پیش شرکت مایکروسافت ویندوز۱۱ را به صورت رسمی معرفی کرد. در این گزارش به مقایسه آن با نسخه قبل خود یعنی ویندوز۱۰ می پردازیم تا به پاسخ این سوال برسیم که نصب ویندوز ۱۱ چه موارد تازه‌ای برای کاربران دارد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ پس از ۶سال شرکت مایکروسافت اقدام به معرفی ویندوز جدید خود به صورت رسمی کرد. قبل از این معرفی رسمی، اطلاعات مربوط به آن تا حدی لو رفت و بسیاری را مشتاق حضور این ویندوز کرده بود. 

اما ویندوز ۱۱ چه تفاوت‌هایی با نسخه قبل یعنی ویندوز ۱۰ دارد و چرا باید مشتاق نصب آن بود؟ 

قبل از پاسخ به این سوالات باید در نظر داشته باشید ویندوز ۱۱ معرفی شده در مرحله بتا قرار دارد و توصیه می‌شود تا عرضه نسخه نهایی که در اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود، صبور باشید. 

ضمن اینکه مایکروسافت اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی و آپدیت‌های مختلفی را برای آن عرضه می‌کند. 

شاید جالب توجه‌ترین تفاوت ویندوز ۱۱ با نسخه قبلی برای کاربران، اضافه شدن قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی و بهبود فروشگاه مایکروسافت استور باشد. قرار است مایکروسافت با همکاری آمازون امکان نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی را روی ویندوز فراهم کند.

ویژگی بعدی که در ویندوز ۱۱ به چشم می‌آید وسط چین شدن نوار وظیفه است. در تمام نسخه‌های قبلی آیکون‌های نوار وظیفه ویندوز در سمت چپ قرار داشته، اما در ویندوز 11 مایکروسافت این رویه را تغییر داده و حالا دکمه استارت و آیکون‌های جستجو، ویجت‌ها و همچنین برنامه‌ها در وسط قرار گرفته‌ است. 

البته مایکروسافت امکان بازگشت به چینش قبل را نیز فراهم کرده است تا در صورتی که کاربر از این شکل خوششان نیامد چینش را مانند گذشته تنظیم کنند.

تغییر جدید دیگری که در ویندوز ۱۱ به چشم می‌آید تغییر در منوی استارت است. در نسخه جدید شما می‌توانید اپلیکیشن‌های پرکاربرد و فایل‌های اخیر را در منوی استارت ببینید. خواهید دید منوی استارت جدید شباهت زیادی به کشوی اپلیکیشن‌ها در اندروید دارد و می‌توانید از طریق آن به برنامه‌های پرکاربرد و بازی‌های خود دسترسی داشته باشید.

در ویندوز ۱۱ در کنار دکمه استارت، دکمه ویجت‌ها قرار داده شده است. در این بخش می‌توانید ویجت: تقویم، اخبار، آب‌وهوا، نقشه و هر ویجت که فکر می کنید برایتان مفید است را قرار دهید. 

در ویندوز جدید بخش کنترل سنتر نیز تفاوتی‌هایی با نسخه قبل دارد. در نسخه جدید شما می‌توانید با کلیک روی کنترل سنتر علاوه بر  دسترسی به تنظیمات وای‌فای، حالت هواپیما و دیدن اعلان‌ها، کنترل صدا و شبکه را نیز انجام دهید.

تغییر دیگر در فایل اکسپلورر یا همان اپلیکیشن مدیریت فایل رخ داده است و پس از سال‌ها به جای نوار ثابت، تنها آیکون‌هایی ضروری را در بالای صفحه می‌بینید.

تغییر خوشایند دیگر‌ در ویندوز ۱۱ بهبود در گیمینگ است. مایکروسافت قابلیت AutoHDR را به نسخه جدید ویندوز اضافه کرده و از قابلیت جدید DirectStorage استفاده می‌کند، همچنین با ویندوز ۱۱ می‌توانید از قابلیت xCloud در اپ ایکس باکس، بازی‌ها را از سرویس ابری مایکروسافت استریم کنید بدون این‌که کارت گرافیک قدرتمندی نیاز باشد.

و آخرین تغییر قابل توجه در ویندوز ۱۱ ، حالت تبلت است که یکی از اصلی‌ترین مشکلات ویندوز ۱۰ بود، یعنی مایکروسافت اجرای آسان ویندوز جدید را روی تبلت‌ها فراهم کرده است.