۰ نفر

ظهور دوباره جک‌ ما از اسپانیا

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۰
کد خبر: 573533
ظهور دوباره جک‌ ما از اسپانیا

جک ما- بنیانگذار علی‌بابا بعد از ماه‌ها غیبت در اروپا مشاهده شد. میلیاردری که سکان کمپانی علی‌بابا را در ید خود داشت پس از مدت‌ها غیبت، به اولین سفر خود به خارج از چین پس از اتهام نقض مقررات مالی این کشور در اواخر سال گذشته رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بنا بر ادعای دو تن از نزدیکان جک مدعی بازگشت دوباره او به محافل عمومی شده است. در پی انتشار خبر سفر جک‌ما به اسپانیا سهام علی‌بابا در بورس هنگ‌کنگ روز گذشته با رشد ۲/ ۹درصدی مواجه شد و شاخص فناوری هنگ‌‌کنگ حدود ۳/ ۳درصد افزایش یافت.  جک‌ما پس از آنکه عرضه اولیه گروه آنت، پلت‌فرم آنلاین او، از سوی رئیس‌جمهور چین؛ شی‌جین‌پینگ در ‌ماه نوامبر مسدود شد، تنها چندبار در انظار عمومی ظاهر شده بود. مسدود شدن این پلت‌فرم در پی انتقادات جک‌ما از مقررات مالی چین در یک سخنرانی عمومی رخ داده بود.

«فایننشال‌تایمز» تاکید کرده است که او قبل از سفر به اروپا در هنگ‌کنگ ساکن بوده و اکنون در قایق لوکس خود در آب‌‌های اسپانیا مشغول تفریح است.  خبر این سفر نخستین‌بار از سوی SouthChina Morning Post رسانه وابسته به علی‌بابا منتشر شد.

روزنامه Hong KongNews نیز این سفر را «سفری مطالعاتی» به‌منظور بررسی مناطق کشاورزی و کسب‌وکار اسپانیا دانسته است. با این وجود سخنگوی علی‌بابا از اظهارنظر در باب این اخبار، امتناع کرده است. کمپانی علی‌بابا در آوریل سال‌جاری به جرم ایجاد انحصار، محکوم به پرداخت جریمه‌‌ای ۷۵/ ۲میلیارد دلاری شد. در همین راستا، گروه آنت از سوی بانک مرکزی چین برای انجام برخی اصلاحات برای احیای طرح‌های عرضه اولیه سهام خود تحت‌فشار است.  

همچنین در ماه‌های اخیر، نهادهای نظارتی چین بر روی کمپانی دی‌‌دی و دیگر شرکت‌های فناوری که حجم وسیعی از داده‌های حساس را کنترل می‌کنند، متمرکز شدند. کمپانی دی‌‌دی به دلیل عرضه سهام خود با ارزش ۴/ ۴میلیارد دلار در نیویوک، مورد غضب شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین قرار گرفته است. در حال‌حاضر این کمپانی تحت‌نظارت چندین سازمان قرار دارد و به‌طور موقت از ثبت کاربران جدید منع شده است.

شی‌جین‌پینگ همچنین چتر نظارتی خود را بر سر بزرگ‌ترین گروه‌های فناوری در بخش‌خصوصی تحت لوای یک کمپین گسترده با هدف «رفاه مشترک» و کاهش نابرابری اجتماعی در دومین اقتصاد بزرگ جهان گسترده است. ترکش این کمپین بر تن اورگراند؛ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های املاک در چین نیز نشسته و آن را تا مرز ورشکستگی سوق داده است. جک‌ما و دیگر کارآفرینان برجسته در حوزه فناوری، ملزم به پرداخت میلیاردها دلار به این کمپین هستند.

در اوایل سپتامبر، کمپانی علی‌بابا از کمک ۵/ ۱۵میلیارد دلاری خود به این کمپین خبر داد؛ همان میزانی که بزرگ‌ترین رقیب این کمپانی، گروه تنسنت به این کمپین کمک کرد.  پس از لغو عرضه عمومی کمپانی انت در‌ماه ژانویه، مدت‌‌های مدیدی جک‌ما از دید رسانه‌ها غایب بود و بسیاری درباره مرگ وی گمانه‌‌زنی می‌کردند‌ اما در نهایت او در یک ویدئو که برای شرکت در یک نشست خیریه تنظیم شده بود؛ از وقف زمان خود بر روی فعالیت‌های آموزشی، بشر دوستانه و مسائلی چون رفاه عمومی سخن گفت و به ابهامات پایان داد.