۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خلق ثروت و تحقق ایران هوشمند با خدمات نوین پست

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۸
کد خبر: 569611
خلق ثروت و تحقق ایران هوشمند با خدمات نوین پست

به رغم توسعه شبکه های نوین ارتباطی مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی، همچنان پست یکی از راه های ارتباطی مهم محسوب می شود و به گفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت پست می تواند با ارایه خدمات متنوع نوین پستی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ایفای نقش موثر به عنوان اصلی ترین بازیگر زنجیره تامین نیازمندی‌های مردم، علاوه بر خلق ثروت گامی موثر در جهت تحقق هدف ایران هوشمند بردارد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ از سال 1969 روز 9 اکتبر یا 17 مهر سال‌روز تأسیس اتحادیهٔ جهانی پست به عنوان روز جهانی پست تعیین شده است. روزگای پست تنها راه ارتباطی بین مردم بود و با توجه به اهمیت آن اتحادیه جهانی برای پست تشکیل شد که از نظر قدمت و سابقه دومین سازمان بین‌المللی جهانی محسوب می‌شود.

اتحادیه جهانی پست با تصویب معاهده برن در سال ۱۸۷۴ تأسیس شد و از مؤسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است. 

اما در ایران پست قدمت طولانی تری دارد فعالیتهای پستی در کشور ما از سه هزار پیش با حضور چاپارها آغاز شده و حتی به نقل برخی از مورخین، ایرانیان مبتکر ارتباط پستی هستند. 

در سال 1297 ه.ق ناصرالدین شاه دستور داد تا مؤسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و اداره آن را به امین الملک، وزیر وظایف و رئیس دارالشوراء سپرد.

پس از آن امیرکبیر، تحولات تازه ای در پست کشور ایجاد کرد و پیک های پست ایران، با نظم و نظامی تازه که وی ایجاد کرده بود با سرعت و دقت بسیار، امور مراسلاتی را انجام می دادند.

شاید امروز با توسعه اینترنت و شبکه های اجتماعی ارتباط  مردم از طریق پست کمتر از گذشته شده باشد، اما همچنان از اهمیت زیادی برخودار است . 

در کشورهای توسعه یافته پست با برعهده گرفتن مسئولیت های جدید خود را با تغییرات جهانی همراه کرده و همچنان جایگاهش را به عنوان یک رکن مهم ارتباطی حفظ کرده است.

شیوع ویروس کرونا نیز نشان داد پست می تواند یکی از کاربردی ترین راه های ارتباطی باشد و در مسیر نوینی که جهان در پیش گرفته است جایگاه خود با قوت حفظ کند.

خلق ارزش‌های جدید در خدمات پستی

 در همین ارتباط عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پیامی به مناسبت روز جهانی پست ضمن تاکید بر اهمیت آن نوشت: 

نام‌گذاری روز نهم اکتبر مقارن با هفدهم مهرماه سال جاری به عنوان روز جهانی پست بیانگر نگاهی ژرف به صنعت پست به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای بشری و اولین سازمان ارتباطی جهان است. در عصر حاضر که تحول دیجیتال تمام عرصه‌های زندگی بشر را درنوردیده و با سرعتی شگرف نیازمندهای مردم را دگرگون ساخته، خلق ارزش‌های جدید در خدمات پستی که یکی از هزاران خدمت برخواسته از توسعه فناوری اطلاعات است، تنها در سایه استفاده از مدیران خوش‌فکر و اخلاق، در کنار کارکنانی پرتلاش و معتمد رقم خواهد خورد.

نگاه ارکان برنامه‌ریز کشور به رشد اقتصاد دیجیتال در مقایسه با اقتصاد سنتی باعث شده تا بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم مهمی را در برنامه‌ریزی‌های کشور به خود اختصاص دهد. با رشد کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، صنعت پست می‌تواند با ارایه خدمات متنوع‌نوین پستی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ایفای نقش موثر به عنوان اصلی‌ترین بازیگر زنجیره تامین نیازمندی‌های مردم، علاوه بر خلق ثروت گامی موثر در جهت تحقق هدف ایران هوشمند بردارد.

از سوی دیگر با ورود بخش خصوصی به صنعت پست کشور، فرصت مغتنمی برای همکاری متقابل بخش دولتی و خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها و مزایای تمامی بازیگران و ذینفعان این صنعت فراهم شده که در صورت استفاده بهینه از این فرصت مغتنم، می‌توان امیدوار بود علاوه بر ارتقای بهره وری و افزایش کیفیت خدمات پستی، رضایت مندی مشتریان داخلی و خارجی میسر شود.