۰ نفر

کلاهبرداری با رؤیافروشی رمزارزها

۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸
کد خبر: 567488
کلاهبرداری با رؤیافروشی رمزارزها

اعلام بازداشت عوامل شبکه کلاهبرداری کینگ‌مانی از سوی وزارت اطلاعات بحث پروژه‌‌های مشابه فریب مردم زیر سایه رمزارزها را بار دیگر داغ کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با تلاش وزارت اطلاعات یکی از بــزرگ‌ترین شبـــکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در کشور شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند. این شبکه زیر عنوان یک شرکت معروف، اقدام به عرضه یک رمزارز مجعول به نام «کینگ‌مانی» در بازاریابی هرمی می‌کرد و مردم را با ترفندهای مختلف به خرید و سرمایه‌گذاری در این رمزارز تشویق می‌کرد. یکی از این ترفندها ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت این رمزارز بود و بخشی از مردم هم که دانش کافی در این حوزه نداشتند، فریب می‌خوردند.

با این حال، همانطور که این مورد، نخستین نبوده، آخرین مورد هم نخواهد بود. بنابراین مردم باید به هشدارهایی که از سوی مراجع رسمی و معتبر اعلام می‌شود، توجه کنند. نکته‌ای که کارشناسان بر آن تأکید می‌کنند این است که فریب وعده‌های اغراق‌آمیز یا اصطلاحا «رویا‌فروشی» اینگونه پروژه‌ها را نخورند و در هنگام ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه از بدبینی به سمت خوش‌بینی حرکت کنند. اکنون حدود 9هزار پروژه رمزارزی در دنیا وجود دارد که تقریبا همگی غیر‌معتبر و به‌گونه‌ای کلاهبرداری هستند.

9هزار پروژه پرخطر

امید علوی، کارشناس حوزه رمزارز و بلاکچین در مورد نحوه عملکرد و روش‌های صحت‌سنجی شرکت‌هایی که مدعی تولید رمزارز مخصوص خود هستند، می‌گوید: «اکنون حدود 9هزار پروژه رمزارز در دنیا ایجاد شده که با ادعای شبیه‌بودن به بیت‌کوین(ویژگی غیرمتمرکز‌بودن) در حال فعالیت هستند.» علوی توجه مردم را به این نکته جلب می‌‌کند که «نمی‌توان به بازار رمزارزها نگاه بورسی داشت، چراکه در بورس شرکت‌ها و صنایعی حضور دارند که نماد خود را به فروش می‌گذارند، جذب سرمایه می‌کنند و مردم به‌راحتی با خرید نماد آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اما در مورد رمزارزها ما درباره بازار سرمایه‌ای صحبت می‌کنیم که بیشتر آن کلاهبرداری است و پروژه‌هایی هستند که هیچ آینده‌ای ندارند و سرمایه مردم را به باد می‌دهند.» عضو هیأت مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک (انجمن بلاکچین) با تأکید بر اینکه این پروژه‌ها با بازی رسانه‌ای و پروپاگاندا، قدرت می‌گیرند، ادامه می‌دهد: «باید ببینیم آیا رمزارزی مانند اتریوم به‌عنوان مثال توانسته یک مشکل دیگر را در مقایسه با بیت‌کوین رفع کند یا به‌عبارتی توانسته یکی از ضعف‌های بیت‌‌کوین را برطرف کند و پوشش دهد که امروز از چنین قدرتی در این حوزه برخوردار است؟»

تکلیف مردم چیست؟

بعضی از کارها را مردم خودشان نمی‌توانند انجام دهند. به همین‌خاطر با پرداخت مالیات بعضی از این امور را به دولت و حاکمیت واگذار کرده‌اند. به همین‌خاطر، علوی ورود نهادهای آموزشی، امنیتی و قضایی برای کمک به مردم در این حوزه را ضروری می‌داند. این کارشناس همچنین از رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیگران برای آگاهی‌بخشی به مردم نام می‌برد. او در این مورد می‌گوید: «صدا‌و‌سیما می‌تواند با بهره‌گرفتن از کارشناسان و متخصصان این حوزه، برنامه‌هایی را اجرا کند که سطح دانش فنی مردم عادی افزایش یابد.»

او همچنین از نقش پلیس فتا نام می‌برد که «می‌تواند قبل از اشاعه پروژه‌های نامعتبر، با استفاده از گزارش‌های مردمی و رصد این پروژه‌ها، آنها را به‌عنوان نخستین اقدام فیلتر کند.»