۰ نفر

شکست اپل در دادگاه جنجالی اپ‌استور

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۱۴
کد خبر: 561486
شکست اپل در دادگاه جنجالی اپ‌استور

براساس حکم صادر شده توسط یک قاضی فدرال، شرکت اپل باید امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت مختلف را برای کاربران خود فراهم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، حکم صادر شده از سوی دادگاه به شکایت «اپیک گیمز»، سازنده بازی معروف «فورتنایت» برمی‌گردد که علیه شرکت اپل طرح شده بود. با اینکه دادگاه چنین حکمی را در خصوص شکایت مطرح‌شده صادر کرده، اما اپل مجبور نیست امکان استفاده از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای را برای اپلیکیشن‌ها فراهم آورد.

ضمن اینکه شرکت اپل همچنان می‌تواند ۱۵ تا ۳۰درصد کمیسیون خرید برای سیستم پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را به‌دست آورد. «اپیک‌ گیمز» پس از صدور این رأی اعلام کرده است که به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد. «تیم سوینی»، مدیرعامل «اپیک گیمز» در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «این حکم پیروزی توسعه‌دهندگان یا مشتریان نیست.»

این نتیجه منتقدان و رقبای اپل را به این نتیجه رساند که به‌احتمال زیاد برای پیگیری تغییرات مورد‌نظر خود به‌جای رفتن به دادگاه به قانونگذاران مراجعه کنند. قاضی «یوان گونزالز راجرز» درخصوص حکمش توضیح داد که براساس این حکم اپل باید مقررات خود را به‌صورت «سنجیده» تغییر دهد. در عین حال تحلیل‌گران معتقدند که شدت تغییرات، میزان تأثیر را مشخص می‌کند.

سهام اپل در اواخر بعد‌از‌ظهر جمعه و کمی پس از صدور این حکم، 2/3درصد کاهش یافت اما بسیاری از تحلیل‌گران وال‌استریت چشم‌اندازهای بلندمدت خود را در مورد سازنده آیفون حفظ کرده‌اند. هفته گذشته نیز بر اساس حکم دیگری اپل مجبور شد تا امکان استفاده از درگاه‌های پرداخت خارجی را برای شرکت‌های «پخش ویدئو» فراهم کند و حالا حکم این دادگاه این شرایط را برای تمام توسعه‌دهندگان از جمله بازی‌سازانی که بزرگ‌ترین مجرای درآمد اپ‌استور هستند قائل شده است.

پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بخش مهمی از درآمد 53میلیارد‌و800میلیون دلاری اپل از بخش خدمات را تشکیل می‌دهد. در مقابل، شرکت اپل نیز در بیانیه‌ای به این حکم واکنش نشان داد: «همانطور که دادگاه نشان داد، موفقیت غیرقانونی نیست. اپل در هر زمینه تجاری با رقابت جدی روبه‌رو است و ما باور داریم مشتریان و توسعه‌دهندگان از آنجا ما را انتخاب می‌کنند که محصولات و خدمات ما بهترین هستند.»