۰ نفر

پیگیری طرح صیانت در سکوت خبری

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۴
کد خبر: 558354
پیگیری طرح صیانت در سکوت خبری

برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ماده 17و تبصره 2ماده 28طرح صیانت حذف شده‌است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی پس از آنکه با رأی نمایندگان مجلس مشمول اصل 85قانون اساسی شد، برای بررسی و تدوین به کمیسیون فرهنگی واگذار شد. با این حال، با آغاز جلسات بررسی صلاحیت وزرا و رأی اعتماد به هیأت دولت، بررسی این طرح متوقف ماند.

درحالی‌که این روزها بعضی رسانه‌ها در گفت‌وگو با بعضی کارشناسان تلاش می‌کنند که این طرح را مفید و حتی اشتغال‌زا جلوه دهند، اما بخش عمده‌ای از متخصصان، کارشناسان، کسب‌وکارهای مجازی و کاربران عادی، همچنان با این طرح مخالفند و آن را به چالش می‌کشند. موافقان برای موجه جلوه دادن این طرح به قوانین کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره می‌کنند. به‌عنوان مثال بر خارج نشدن داده‌های کاربران از کشور تأکید می‌کنند که البته تقریبا هیچ‌کس با این موضوع مخالف نیست، اما درباره محدود شدن پلتفرم‌های خارجی که در این طرح عنوان شده، پاسخی ارائه نمی‌دهند.

از سوی دیگر، از آنجا که وزیر جدید ارتباطات موضع‌گیری خاصی در مورد این طرح نداشته، بعضی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که دولت از طریق رایزنی با نمایندگان، احتمالا این موضوع را در قالب لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد. با این حال، اطلاع‌رسانی درباره فرایند بررسی این طرح، این روزها به حداقل رسیده و مردم در انتظار خبرهای جدید در این مورد هستند. تلاش هم برای گفت‌وگو با سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به‌منظور دریافت اطلاعات جدید در این مورد ناکام ماند.

ادعاهای بدون مستند

ظاهرا چند روز پیش، عباس مرادی که از طراحان و مدافعان طرح صیانت است، در یکی از اتاق‌های کلاب‌هاوس از حذف ماده 17و تبصره 2ماده 28طرح صیانت خبر داده است. پوریا آسترکی، تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی  در واکنش به این موضوع می‌گوید: «حتی اگر ماده 17و تبصره 2ماده 28طرح حذف شده باشد، هیچ‌گونه مستندی در این مورد منتشر نشده است.» به‌گفته او «هنوز مردم نمی‌دانند که کدام نسخه از طرح در کمیسیون در حال بررسی است». به طور خلاصه، ماده 17 می‌گوید که سهم ترافیک خدمات پایه کاربردی داخلی باید از خارجی ها بیشتر باشد و میزان ترافیک خارجی ها توسط کمیسیون تنظیم مقررات تعیین می‌شود. همچنین تبصره 2 ماده 28 به خارجی ها 4 ماه فرصت داده تا مجوز فعالیت بگیرند و نماینده قانونی معرفی کنند و اگر جایگزین مناسب داخلی معرفی نشد تا یک سال مسدود نمی‌شوند. علاوه بر این اگر ظرف 8 ماه، وزارت ارتباطات موفق به معرفی جایگزین داخلی نشد، سازمان برنامه و بودجه مکلف است بودجه لازم را که منابع آن در تبصره ذکر شده، در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرار دهد تا این مرکز راسا در این خصوص اقدام کند.

ترکیب کمیسیون ویژه

این در حالی است که با وجود اعلام تشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی طرح صیانت، هنوز کمترین اطلاعی در مورد شکل‌گیری این کمیسیون و اسامی اعضای تشکیل‌دهنده آن در دست نیست. به‌طوری که لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه گاهی در زمینه اصل هشتادوپنجی شدن یک طرح، نمایندگان بد عمل کردند و قانون ضعیفی تصویب شده است، می‌گوید: «برای اینکه بررسی این طرح به خوبی صورت بگیرد، اول اعلام کردیم که نباید کمیسیون فرهنگی مسئولیت این کار را به‌عهده بگیرد و 5تا 6کمیسیون را درگیر بررسی این طرح کردیم. همچنین قرار شد ۲۳ نفر از این کمیسیون‌ها برای حضور در کمیسیون ویژه انتخاب شوند که این موضوع یک فرصت مناسب است.»  سیاهکلی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که طرح صیانت نواقص بسیاری دارد و باید این نواقص برطرف شود. او می‌گوید: «افرادی که می‌خواهند در این فضا کار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی کار سیاسی کنند، باید از امنیت خاطر برخوردار باشند.»

ضرورت ارائه لایحه

نماینده قزوین همچنین با اشاره به اینکه طرح‌های مجلس، به میزان کافی دارای آن قدرت، تخصص، دقت و ظرافت‌های قانونی که همه زوایا را درنظر بگیرد، نیستند، می‌گوید: «قانون حوزه فضای مجازی باید در قالب لایحه به مجلس عرضه شود، چراکه نماینده‌ها در حوزه‌های تخصصی فعالیت نکرده‌اند.»  سیاهکلی همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که نمایندگان ایده‌ای به ذهنشان رسیده و با کمک و تحقیق دیگران سعی می‌کنند این طرح به قانونی خوب تبدیل شود، اما وقتی قانون به‌صورت لایحه به مجلس ارسال شود، از پایه و اساس بادقت و به‌صورت تخصصی تدوین می‌شود. او در بخش دیگری از سخنان خود به گفت‌وگو با وزیر جدید ارتباطات در کمیسیون صنایع مجلس اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در کمیسیون به آقای زارع‌پور گفتیم که بهترین کار این است که او در حوزه فضای مجازی لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد. او هم در این زمینه موافق بود و همراهی کرد. البته قبول کنید تهیه لایحه برای فضای مجازی کار سختی است. این فضا جدید است و ما هم تازه با این فضا آشنا شدیم.»