۰ نفر

دردسرهای ویندوز ۱۱ برای کامپیوترهای قدیمی

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 557744
دردسرهای ویندوز ۱۱ برای کامپیوترهای قدیمی

مایکروسافت به‌طور رسمی اعلام کرده رایانه‌هایی که دارای پردازنده‌‎های قدیمی هستند، شانسی برای استفاده از سیستم‌عامل جدید این شرکت ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سیستم‌عامل ویندوز11 با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو بوده و از زمان اعلام مایکروسافت در این خصوص، نقدهای فراوانی درخصوص آن نوشته شده است. با این حال، شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که به هیچ عنوان با ویندوز11از نظر فنی، میلیون‌ها رایانه را پشت سر نمی‌گذارد.

به گزارش وب‌سایت ورج، در اصل آنها اعلام کرده‌اند که این شرکت شما را از نصب ویندوز11روی رایانه‌ای با تراشه قدیمی‌تر، مادامی که برنامه ISO را خودتان دانلود و به‌صورت دستی نصب کنید، منع نمی‌کند. اما به‌نظر می‌رسد که حتی این نکته فنی خودش دارای یک نکته فنی دیگر است. مایکروسافت هم‌اکنون تهدید می‌کند که اگر از این مسیر استفاده کنید، شما را از به‌روزرسانی‌های ویندوز در نسخه ویندوز11محروم می‌کند.

دقیقا نمی‌شود مطمئن بود که چرا شرکت در گزارش اصلی خود به آن اشاره نکرده، اما مایکروسافت از آن زمان به وب‌سایت ورج گفته است که رایانه‌های شخصی پشتیبانی‌نشده حق دریافت به‌روزرسانی‌های ویندوز را ندارند و حتی ممکن است از به‌روزرسانی‌های امنیتی و درایور نیز ممانعت شود. کاملا محتمل است که این فقط یک اقدام محافظتی از طرف مایکروسافت است.

موضوع پچ‌های امنیتی

سخت است تصور کنیم که مایکروسافت پچ‌های امنیتی مهمی را صادر نکند؛ درحالی‌که ما اغلب می‌بینیم که شرکت پشتیبانی خود را گسترش می‌دهد و گاهی اوقات پچ رایگان را حتی پس از قطع سیستم‌عامل برای همیشه ارائه می‌دهد. البته این احتمال نیز وجود دارد که مایکروسافت واقعاً از ارائه پچ‌ها در آینده به‌طور بالقوه خودداری کند. مایکروسافت هم‌اکنون از روشن شدن بیشتر موارد خودداری کرده است که این نشان می‌دهد، شرکت کاملاً خوشحال است که ما تصور کنیم این یک تهدید واقعی خواهد بود.

داستان پردازنده‌ها

نکته بسیار مهم درخصوص ویندوز11این است که فقط به‌روزرسانی‌های امنیتی در خطر نیست. اگر مایل نیستید یا نمی‌توانید تراشه (CPU) قدیمی‌تر از اینتل نسل هشتم

(Intel 8th Gen) خود را جایگزین کنید، ویندوز11از نظر تئوری می‌تواند یک سیستم‌عاملی باشد که در آن به روزهای گذشته بازمی‌گردید. به‌روزرسانی‌های درایور برای همه سخت‌افزارهای شما، چیزی که سال‌هاست نیازی به فکر کردن در مورد آن نداشتید، به یک معضل جدی تبدیل خواهد شد. به‌روزرسانی ویژگی‌ها احتمالاً اهمیت چندانی ندارد. اگر شما از افرادی هستید که در ابتدا ISO ویندوز11را روی رایانه خود نصب کرده‌اید، احتمالاً دفعه بعد که یک به‌روزرسانی عمده ویندوز مورد نظر شما وجود داشته باشد، می‌توانید ISO جدیدتری را دانلود کنید و در محل نصب کنید.

سودجویی

تصور می‌شود که مایکروسافت می‌تواند نظر خود را در مورد الزامات سیستم برای ISOهای آینده نیز تغییر بدهد. با این حال پرسش بسیاری از کاربران هم‌اکنون می‌تواند این باشد که چرا ما را در تاریکی رها می‌کنید؟ بهترین حدس می‌تواند این باشد که وضعیت ارتقای ویندوز11به‌تدریج گیج‌کننده‌تر شده است. این شرکت ظاهراً می‌خواهد کاربران ویندوز را مجبور به خرید رایانه جدید کند؛ خواه به آن نیاز داشته باشند یا اینکه واقعا احتیاجی به چنین کاری نباشد. به‌عنوان نمونه باید به این موضوع اشاره کنیم که برای پشتیبانی رسمی از ویندوز۱۱، سیستم‌ باید دارای چیپ امنیتی TPM 2.0باشد. در این میان، شرکت مایکروسافت دلایلی به ظاهر منطقی را برای چنین پیش‌نیازی ارائه کرده است.

با داشتن این تراشه، طبیعتا امنیت رایانه شما ارتقا پیدا کرده و حملات سایبری به شما نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت. حالا اگر یک نفر رایانه‌ای با سیستم‌عامل ویندوز11به‌عنوان پیش‌فرض را خریداری کند، مشکلی نخواهد داشت یا حتی اگر کسی رایانه‌ای تهیه کند که پردازنده آن در فهرست پردازنده‌های پشتیبانی‌شده باشد نیز مشکلی نخواهد داشت. درست زمانی که فهرست پردازنده‌هایی که می‌توانند به‌درستی از ویندوز11پشتیبانی کنند اعلام شد، به‌نظر رسید که مایکروسافت یک هدیه خاص را به اینتل و برخی دیگر از تولیدکنندگان رایانه و قطعات آن اهدا کرد.

در عین حال پرواضح است که مایکروسافت نیز سود بسیار خوبی را از این برنامه‌ای که در ویندوز11خود در پیش گرفته به‌دست خواهد آورد؛ چون فروش مجوز استفاده از ویندوز یا همان لیسانس آن، می‌تواند سود بسیار خوبی را به‌حساب شرکت واریز کند.