۰ نفر

خیز جدید تسلا با روبات انسان نما

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵
کد خبر: 555345
خیز جدید تسلا با روبات انسان نما

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، روز پنجشنبه از یک روبات انسان‌نما به نام «تسلا بات» (Tesla Bot) رونمایی کرد که براساس همان هوش مصنوعی مورد استفاده در ناوگان خودروهای خودران تسلا کار می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این روبات که در رویداد «روز هوش مصنوعی» (AI Day) معرفی شد، با اسم رمز «اپتیموس» (Optimus) در داخل شرکت شناخته می‌شود. «تسلا بات» با قدی حدود ۱۷۲سانتی‌متر و وزن حدود ۵۶کیلوگرم، صورتش از جنس نمایشگر خواهد بود. این روبات انسان‌نما قرار است کارهایی را انجام دهد که در زمره امور پرخطر محسوب می‌شود.

ماسک در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم این روبات در آینده برای انجام کارهای فیزیکی ایده مناسبی باشد و اگر بخواهیم چنین کارهایی را از آن بخواهیم، مشکلی برای انجام‌دادنش نخواهد داشت.» او همچنین به این موضوع اشاره کرد که تسلا با کمک فناوری‌های جدید خود و بهره‌بردن از باتری‌ها و حسگرهای قدرتمندی که در اختیار دارد، می‌تواند «تسلا بات» را با کیفیتی ایده‌آل توسعه داده و به بهره‌برداری نهایی برساند. پس از یک نمایش 90دقیقه‌ای از جزئیات، گفته شده که این روبات قرار است در خودروهای برقی خودران تسلا کاربری داشته باشد.

ارتقای هوش مصنوعی در رانندگی این وسایل، بخشی از برنامه‌های تسلا محسوب می‌شود. تسلا بات قرار است بدون کمک انسان در خیابان‌های شهر حرکت کند. ماسک در این‌باره گفت: «منطقی است که آن را انسان‌نما ساخته باشیم.» البته در این رویداد تنها ماکت روبات به نمایش درآمد و کسی چیز خاصی از رفتارهای آن را ندید. به‌نظر می‌رسد که تسلا بات هنوز نیاز به توسعه بیشتری برای به نمایش گذاشتن توانایی‌اش داشته باشد.

ایلان ماسک چند سالی می‌شود که به فکر طراحی، ساخت و توسعه روبات‌های مختلفی است که جایگزین کارگران انسانی در بخش‌های مختلف شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تسلا شرکتی است که با اتهام‌های گوناگونی درخصوص رفتارهای نامناسب با کارگران خود ازجمله اخراج صدها کارگر یک کارخانه و مشکلات اتحادیه‌ای روبه‌رو شده است.