۰ نفر

ساترا اعلام کرد؛

ابطال مجوز صوت و تصویر روبیکا

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳
کد خبر: 554373
ابطال مجوز صوت و تصویر روبیکا

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از باطل شدن مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به علت تخلفات گسترده خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از چند روز قبل کاربران فضای مجازی با اعلام این که اپلیکیشن روبیکا از اطلاعات هویتی آن‌ها برای ساخت صفحات مجازی در بخش «روبینو» این اپلیکیشن استفاده کرده است، نسبت به این مساله انتقاد کردند.  

روبیکا در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد چون صفحات اشخاص در اینستاگرام عمومی است و همه به آن دسترسی دارند،  هر فردی می‌تواند به ساختن صفحات اقدام کرده باشد. ضمن این که بنابر اعلام روبیکا،  اگر فردی درخواست دارد صفحه او بسته شود، باید در تماس با پشتیبانی این اپلیکیشن احراز هویت و پس از آن صفحه‌اش از دسترس خارج شود.

با اوج گرفتن انتقادات و انتشار تصویر صفحاتی که بدون اطلاع افراد ساخته شده بود، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) اقدام به بررسی بیشترکرد. در نهایت ساترا مجوز صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا را باطل کرد.

«علی سعد» معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دلیل این امر را تخلفات گسترده این پیام‌رسان اعلام کرد.

وی در توئیتر خود نوشت: از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را آغاز کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم.  تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و... ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

سعد افزود:ساترا با ابطال مجوز سرویس صورت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسوین اصل ۹۰ پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد.

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا تاکید کرد: علی‌رغم این‌که ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند؛ روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مساله نقض شده است. ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند ادامه خواهد داد.