۰ نفر

انتظارات اکوسیستم فناوری از دولت جدید

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷
کد خبر: 550769
انتظارات اکوسیستم فناوری از دولت جدید

سید ابراهیم رییسی وعده‌های انتخاباتی زیادی درباره جلوگیری از گسترش فیلترینگ و حمایت از فناوری داده است اما آیا او برای حمایت از کاربران درباره طرح جنجالی مجلس موضع‌گیری می‌کند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ مراسم تنفیذ ابراهیم رییسی به‌عنوان رییس‌جمهور جدید کشور روز گذشته برگزار شد. رییس جدید دولت در سخنرانی‌ها و مناظرات انتخاباتی در مورد فضای مجازی، اینترنت، کسب‌وکارهای مجازی و کل اکوسیستم فناوری حرف‌هایی زد و از جلوگیری جلوگیری از فیلترینگ و مسدودسازی گفت. اکنون تعدادی از فعالان این حوزه بنا بر همان سخنرانی‌های انتخاباتی، انتظارات خود از رییس جدید دولت را مطرح کرده‌اند. بخشی از این انتظارات مربوط به ایجاد فضای رقابتی برای کسب‌وکارها و همچنین توسعه زیرساخت‌های این حوزه است.

مساعدسازی فضای کسب‌وکار

پوریا آسترکی، تحلیلگر شبکه‌های اجتماعی با تأکید بر اینکه مردم در مورد مسائلی چون ایجاد اشتغال، رونق تولید، اتکا به توانمندی داخلی و توسعه فناوری بومی حساب ویژه‌ای روی دولت جدید باز کرده‌اند، معتقد است که رییس‌جمهور جدید در شعارهای خود صادق است.

آسترکی با اشاره به حوزه استارت‌آپی، شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان تأکید می‌کند: «تا جایی که امکان دارد، رییس‌جمهور جدید باید حمایت را به سمت مساعدسازی فضای کسب‌وکار هدایت کند. این بهترین حمایتی است که می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند». به‌گفته او «این مساعدسازی به‌معنای تقلیل مجوزها، آسان‌سازی شروع کسب‌وکار، رفع مشکلات کسب‌وکارها در ارتباط با تامین اجتماعی و دارایی و پیشگیری از ایجاد انحصار است».

آسترکی معتقد است که «اگر چنین اتفاقی بیفتد، لازم نخواهد بود که دولت وام یا بودجه در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد یا رقبای خارجی از طریق فیلترینگ یا موارد دیگر محدود شوند. درواقع این کسب‌وکارها با ایجاد فضای رقابتی رشد خواهند کرد».

این کارشناس با اشاره به اینکه اگر موضوع رگولیشن، به‌معنای ساده‌سازی عملیات کسب‌وکار کاهش یابد، اکوسیستم فناوری رشد می‌یابد، می‌گوید: «همچنین برای کسب‌وکارها باید امکانات و فرصت‌های برابر ایجاد شود».

آسترکی با آرزوی موفقیت برای دولت جدید در اجرای وعده‌های مطرح شده از سوی رییس جمهور، تأکید می‌کند که «اگر جامعه به یک محصول نیاز داشته باشد و به درستی به این نیاز پاسخ داده شود، از آن استقبال می‌کند و به همین سادگی فرایند رشد فناوری اتفاق می‌افتد».

تقویت ارتباطات ثابت

محمد کشوری، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بر بخش ارتباطات ثابت و شبکه ثابت مخابراتی کشور تأکید می‌کند و می‌گوید: «این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری و تقویت قابل‌توجهی دارد.»

او گفت: «در دوره قبل، ارتباطات سیار به دلایل مختلف ازجمله نیاز مردم و روند تحولات تکنولوژی دنیا توسعه بسیاری داشت. با این حال، با استفاده فزاینده‌ای که مردم از زیرساخت‌های موجود، مخصوصا دیتا و اینترنت می‌کنند، فشار زیادی به شبکه وارد می‌شود و به‌احتمال زیاد در 4سال آینده، این زیرساخت‌ها نمی‌توانند جوابگوی نیازها باشند».

کشوری، اگرچه تکنولوژی 5G را یک نیاز می‌داند، اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری زیادی برای این کار نیاز است، عاقلانه‌ترین کار را توسعه زیرساخت‌های ثابت فیبر نوری عنوان می‌کند.

این کارشناس با توجه به همزمانی ارائه طرح صیانت و آغاز دولت جدید عنوان می‌کند: «در دوره جدید ریاست‌جمهوری قطعا یک قانون برای حوزه فاوا خواهیم داشت. بنابراین انتظار می‌رود که این قانون با همکاری و همراهی وزارت ارتباطات به‌گونه‌ای باشد که مورد اجماع فعالان این حوزه باشد. وزیر ارتباطات هم وزیری باشد که همراه و همسو با این نگاه باشد و در مقابل این بخش قرار نگیرد». کشوری اکنون بزرگ‌ترین سؤال مردم و فعالان این حوزه را «وزیر ارتباطات کیست؟» می‌داند و می‌گوید: «مردم می‌خواهند بدانند که آیا وزیر جدید با این دغدغه‌ها همسو است یا نه؟ بنابراین انتخاب وزیر هم برای دست یافتن به چنین انتظاراتی مهم است.»

او همچنین بر توسعه پلتفرم‌های داخلی در کنار پلتفرم‌های خارجی تأکید می‌کند تا فضای رقابتی ایجاد شود.

ارائه لایحه به جای طرح جنجالی

همچنین رضا الفت‌نسب، عضو هیأت مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی با اشاره به مشکل تعدد نهادهای موازی در دولت پیشین در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین، انتظار دارد که دولت جدید تعدد این نهادهای موازی را کاهش دهد. الفت نسب همچنین انتظار دارد که دولت جدید موضع‌گیری مشخصی درمورد طرح صیانت که اکنون از صحن علنی خارج و به کمیسیون واگذار شده، داشته باشد.

او پیشنهاد می‌کند که مجلس با استفاده از روش‌های قانونی، این طرح را کان لم یکن تلقی کند و به‌عنوان مثال، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، 15نفر تقاضای متوقف‌شدن آن را مطرح کنند و مجلس به توقف این طرح رأی دهد.

او تأکید می‌کند: «پس از این اتفاق، نمایندگان اجازه دهند که دولت این طرح را در قالب لایحه و از باب حمایت از کسب‌وکارها ارائه دهد».

الفت‌نسب همچنین درخواست می‌کند که شرایط برای ورود کسب‌وکارهای آنلاین در حوزه بین‌الملل و حداقل کشورهایی که می‌توانیم با آنها کار کنیم تسهیل شود.