۰ نفر

معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی؛

مجلس به‌ دنبال ایجاد محدودیت در فضای مجازی نیست

۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
کد خبر: 545865
مجلس به‌ دنبال ایجاد محدودیت در فضای مجازی نیست

معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه مجلس به دنبال تصویب قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی است، گفت: مجلس در پی ایجاد محدودیت و مسدودسازی خدمات نبوده و هدف مجلس، قانون‌گذاری برای تنظیم‌گری است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، «امیرخوراکیان»  معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به جلساتی که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، ذی نفعان و فعالان حوزه فضای مجازی کشور داشته است، گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای سیاست‌های کلان شورای عالی فضای مجازی کشور به دنبال تصویب قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی است و هدف اصلی از این طرح، قانون‌گذاری برای تنظیم‌گری است و نه ایجاد محدودیت و مسدودسازی خدمات.

وی با اشاره به همکاری خوب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با شورای عالی فضای مجازی در جهت ارایه طرحی جامع و کامل برای تامین انواع نیازهای خدماتی در کشور با بهترین کیفیت در فضای مجازی تاکیدکرد: متاسفانه مراحل اصلاح و تکمیل این طرح به خوبی از رسانه‌ها اطلاع رسانی نشده و صرفا طرح اولیه منتشر شده است در حالی که این طرح طی جلسات متعدد با اصلاحات و تغییرات بسیاری همراه بوده است.

معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: جلسات و بررسی‌های کارشناسی در این رابطه همچنان ادامه دارد و تمام نقدها و نظرات کارشناسی به دقت مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

خوراکیان با بیان این که بسیاری از کشورها به دنبال قانون گذاری و تنظیم گری فضای مجازی هستند، افزود: اکثر کشورها با توجه به گستره وسیع فضای مجازی در شئون زندگی مردم و آثار آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال ایجاد قوانین در این فضا هستند و ما نیز برای رهایی از بلاتکلیفی و رفع این خلاء با مجلس شورای اسلامی به دنبال ایجاد قوانین و مقررات برای توسعه سرویس‌های داخلی و تسهیل فعالیت کاربران در این فضا هستیم.

معاون حقوقی وپارلمانی مرکزملی فضای مجازی تصریح کرد: براساس مسائل و موارد مطرح شده در جلسات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به هیچ عنوان محدودیت و مسدودسازی خدمات دراین طرح مطرح نبوده و به دنبال مقرره‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای تصمیم‌گیری لازم در این فضا بوده‌ایم. در همین راستا مجلس شورای اسلامی به تمامی اسناد بالادستی و سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی اشراف کامل داشته و تاکید دارد تا قوانین مورد نظر در مسیر این سیاست‌ها تدوین و تصویب شود.

وی گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال، خدمات داخلی و حمایت از سرویس‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای داخلی از مهمترین مباحث این طرح بوده و به طور جدی مورد توجه مجلس شورای اسلامی است تا این طرح در نهایت منجر به تشویق و حمایت از پلتفرم‌ها و سرویس های داخلی برای ارایه با کیفیت ترین خدمات روز جهانی به مردم شده و همچنین خدمات و سرویس های ارایه شده بر روی پلتفرم‌های خارجی ساماندهی شود.  

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در هفته‌های اخیر در دستور کار مجلس قرار گرفته است که بر اساس آن، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پیگیری می‌شود.