۰ نفر

رشد صعودی کاربران اینترنت 5G در جهان با همه گیری «کرونا»

۱۷ تیر ۱۴۰۰، ۶:۰۰
کد خبر: 543218
رشد صعودی کاربران اینترنت 5G در جهان با همه گیری «کرونا»

بیش از 18ماه است که جهان با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری معتقدند این بحران جز با پشتیبانی فناوری، هرگز قابل کنترل نبود. افزایش نیاز به اتصال در پاندمی کرونا، به رشد فناوری 5G دامن زد و زمینه ساز توسعه اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه در دنیا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طبق گزارش کمپانی اریکسون، این فناوری درحال تبدیل شدن به سریعترین پلتفرم پذیرفته شده در جهان است و روزانه یک میلیون نفر بر تعداد کاربران 5G افزوده می‌شود. همچنین انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۱ این رقم از مرز نیم میلیارد کاربر عبور کند و تا سال ۲۰۲۵ شبکه‌های 5Gبیش از یک سوم جمعیت جهان را زیر پوشش خود قرار دهند.

۴۰درصد اینترنت همراه در اختیار5G

تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از افزایش نفوذ فناوری به زندگی مردم دنیا به‌دنبال پاندمی کرونا اشاره داشته و از رشد ۴۹۰درصدی استفاده از تکنولوژی در مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، افزایش 75درصدی انجام بازی‌های آنلاین و همچنین رشد ۷۴درصدی معاملات آنلاین در این مدت خبر داده و یادآور شده این موضوع در رشد تکنولوژی 5G نقشی حیاتی داشته است.

گروه مطالعاتی کمپانی اریکسون نیز در این زمینه مطالعاتی داشته و در بیستمین گزارش سالانه خود پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۱ تعداد کاربران فناوری نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) در جهان از نیم میلیارد نفر پیشی خواهد گرفت.

طبق این پیش‌بینی، این رقم از مرز ۵۸۰میلیون نفر عبور می‌کند و البته چین همچنان در این زمینه پیشتاز خواهد بود. انتظار می‌رود تعداد کاربران 5G چین تا پایان سال ۲۰۲۱ از مرز ۱۷۳میلیون نفر عبور کند. این محققان همچنین معتقدند تعداد کاربران اینترنت نسل پنجم جهان تا پایان سال ۲۰۲۶ بسیار بالاتر رفته و به ۳.۵میلیارد نفر خواهد رسید که البته جالب است بدانید انتظار می‌رود ۱.۱۷میلیارد نفر از این جمعیت زیر پوشش 5G، در چین سکونت داشته باشند.

در این گزارش به افزایش روزانه یک میلیون کاربر جدید 5G اشاره و عنوان شده است که تاکنون بیش از 160اپراتور ارائه دهنده خدمات ارتباطی درجهان، خدمات 5G را راه‌اندازی کرده‌اند و تولید بیش از 300مدل تلفن هوشمند 5G نیز از دیگر دلایل توسعه و رشد تعداد کاربران اینترنت نسل پنجم به شمار می‌رود.

طبق این گزارش تا پایان سال 2026، حدود 40 درصد از همه اینترنت تلفن همراه جهان به‌صورت 5G خواهد بود و این تعداد اشتراک به 3.5 میلیارد عدد در سطح جهان می‌رسد اما همچنان غالب اینترنت تلفن همراه را فناوری 4G تشکیل خواهد داد. در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ تعداد اشتراک‌های 4G تقریباً 100 میلیون افزایش داشت و این رقم به4.6 میلیارد کاربر رسید که معادل 58 درصد از کل اشتراک‌های تلفن همراه است.

سرعت بالای جذب مخاطب

فناوری 5G بیش از اینکه یک نسل جدید تکنولوژی باشد عصر تازه‌ای در اتصال سریع با تأخیر کم ایجاد کرده است. محققان اریکسون در این گزارش پیش‌بینی می‌کنند که 5G، سریع‌ترین رشد پذیرش توسط مردم جهان را در تاریخ نسل‌های مختلف اینترنت تلفن همراه داشته است. همچنین انتظار می‌رود تعداد مخاطبان این فناوری دو سال زودتر از تکنولوژی G4 به جمعیت یک میلیارد نفر برسد. به بیان دیگر جذب مخاطب 5G سریع‌تر از G 4در زمان راه‌اندازی این فناوری در سال ۲۰۰۹ خواهد بود که بسیاری دلیل این موضوع را سرمایه گذاری‌های فراوان چین در این زمینه و ارائه دستگاه‌هایی مقرون به صرفه به جهان عنوان کرده‌اند.

برخی نیز معتقدند جنگ تجاری واشنگتن و پکن که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا کلید خورد مانعی اصلی در توسعه هماهنگ فناوری5G در جهان به شمار می‌رود و اگر این تحریم‌ها از سوی واشنگتن رقم نخورده بود امروز فناوری 5G در جهان حتی وضعیت بهتری داشت. امریکا استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات فناوری 5G را ممنوع اعلام کرد و بسیاری از متحدانش نیز با تبعیت از این قانون، از چین فاصله گرفتند و مجبور شدند تجهیزات مورد نیاز توسعه این فناوری را با قیمتی بسیار بالاتر تهیه کنند و درعمل این توسعه با تأخیر همراه شد.

چین در جایگاه نخست

 اما کدام بازارهای جهان بیشترین رشد را در زمینه فناوری5G داشته‌اند؟ طبق گزارش اریکسون بازارهای چین، امریکای شمالی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر تعداد کاربر5G پیشتاز هستند درحالی که اروپا شروع کندی دارد. بیستمین گزارش اریکسون شاخص ضریب نفوذ را نیز مورد بررسی قرار داده و نتیجه، نشان می‌دهد امریکای شمالی با 84درصد، بالاترین ضریب نفوذ 5G را دارد و پس از آن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ۷۳درصد جای گرفته‌اند.

همچنین به‌دلیل رشد بالای چین، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۶، تعداد کاربران 5G در شمال شرق آسیا به 1.4میلیارد نفر برسد و بیشترین تعداد پایگاه 5G را در خود جای دهد. اما وقتی نوبت به ترافیک داده برای هر تلفن هوشمند برسد، گزارش اریکسون نشان می‌دهد برگ برنده در این شاخص، در اختیار آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار دارد. جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه با 39گیگابایت در ماه، از نظر شاخص ترافیک داده برای هر تلفن هوشمند تا سال 2026، سرعت رشد 36 درصدی دارد.

جایگاه برتر آسیا

درحال حاضر ۱۵درصد جمعیت جهان در مناطق تحت پوشش 5G زندگی می‌کنند. کاربرانی در کره‌جنوبی، استرالیا، آلمان، ژاپن، عربستان سعودی، بریتانیا و امریکا دوبرابر4G از فناوری 5G بهره می‌گیرند. انتظار می‌رود کره جنوبی تا پایان ۲۰۲۱ کل کشور را زیر پوشش این نسل از اینترنت تلفن همراه ببرد درحالی که ۹۰درصد جمعیت سوئیس زیر پوشش 5G قرار خواهند گرفت و این رقم در بریتانیا به ۳۰درصد می‌رسد.

گفتنی است آسیا هم از نظر تعداد کاربران 5G وضعیت مناسبی دارد و در آینده نیز بهتر خواهد شد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ منطقه آسیا و اقیانوسیه، میزبان ۴۰۰میلیون کاربر 5G باشد. درحالی که طبق گزارش اریکسون، اکنون در کل این منطقه بیش از 1.1 میلیارد مشترک تلفن همراه وجود دارد، در این میان کمتر از 2 میلیون نفر کاربر 5G هستند و اندونزی در این میان وضعیت نسبتاً مناسبی دارد. در حال حاضر شمال شرق آسیا با هدایت چین بالاترین نرخ اشتراک 5G در جهان را دارد. از سوی دیگر، جنوب شرقی آسیا (SEA) انتظار می‌رود مشترکان 5G خود را تا سال 2026 به 400 میلیون نفر برساند. به همین دلیل هم آسیا تا سال ۲۰۲۶ با ۱.۸میلیارد کاربر، بالاترین تعداد اشتراک اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه را در خود جای خواهد داد.

 گام بلند نیجریه

در میان کشورهای آفریقایی هم باید گفت که نیجریه در زمینه توسعه 5G رشد مناسبی داشته و به کنیا و آفریقای جنوبی پیوسته است. این کشور در سال ۲۰۱۹ نیز به‌عنوان نخستین کشور غرب آفریقا شناخته شد که با کمک MTN Nigeria، ظهور فناوری 5G را کلید زد. علاه بر این سه کشور، ۱۸کشور آفریقایی دیگر ازجمله لسوتو، گابن و مصر نیز تست 5G را آغاز کرده‌اند هرچند ازآنجا که ضریب نفوذ نسل‌های پیشین اینترنت تلفن همراه ازجمله3G و 4G نیز چندان زیاد نیست، بسیاری آن را مانعی بر سر راه توسعه 5G در این قاره می‌دانند.

همچنین طبق این گزارش، تا سال ۲۰۲۶ اینترنت 5G حدود ۲۶درصد از اشتراک تلفن همراه را در هند تشکیل خواهد داد و تعداد کاربران اینترنت نسل پنجم در این کشور پهناور به ۳۳۰میلیون نفر می‌رسد.