۰ نفر

خداحافظی بزوس با مدیرعاملی آمازون

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۹:۰۵
کد خبر: 542551
خداحافظی بزوس با مدیرعاملی آمازون

جف بزوس، مؤسس شرکت آمازون، دیروز (دوشنبه) عنوان مدیرعاملی‌اش را به «اندی جاسی» واگذار کرد و به 2دهه هدایت این شرکت که از طریق فروش آنلاین به یک تریلیون و 750میلیارد دلار رسیده است، پایان داد.

به گزارش وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، این شرکت در‌ماه فوریه اعلام کرده بود که بزوس از مدیرعاملی به صندلی اجرایی تغییر مکان می‌دهد و می‌خواهد بدین‌ترتیب زمان بیشتری را در سایر مشاغل خود ازجمله واشنگتن‌پست، شرکت فضایی بلو اوریجین و امور خیرخواهانه سپری کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، حتی با وجود آنکه جف بزوس به یک نقش حاشیه‌ای‌تر در شرکت خواهد رفت، او همچنان نفوذ بسیار زیادی در آمازون خواهد داشت، زیرا بزرگ‌ترین سهامدار خصوصی، مدیرعامل دیرینه و البته رییس هیأت مدیره این شرکت خواهد بود. دانیل اِلمان، تحلیلگر فناوری جهانی در این خصوص می‌گوید: «او احتمالا همچنان درگیر آمازون خواهد بود، گرچه دیگر تمرکز روی امور روزمره ندارد، اما در عوض قادر به تمرکز بر ابتکارات شرکت، محصولات آن و خدمات جدید است.

مهارت‌های بزوس در زمینه فرصت‌شناسی قابل اغماض نیست. بنابراین کاملا منطقی بود که آمازون او را از امور عملیاتی آزاد کند.» با این حال، خروج جف بزوس به‌عنوان مدیرعامل در یک زمان حساس برای آمازون شکل می‌گیرد. همه‌گیری بیماری کووید-19تقاضای گسترده‌ای برای خدمات آمازون ایجاد کرده و منجر به جهش سود و استخدام بیشتر در این شرکت که کارش را با کتاب‌فروشی آنلاین آغاز کرده، شده است. با این حال رشد انفجاری این شرکت فقط باعث افزایش توجه نهادهای نظارتی شده و برخی از آنها معتقدند که این شرکت بسیار بزرگ شده است.

در اختیار نداشتن ثروتمندترین مرد روی زمین در راس این شرکت می‌تواند به آمازون کمک کند تا بتواند بخشی از این نظارت را بهتر تحمل کند. کنار گذاشته‌شدن می‌تواند جف بزوس را در برابر برخی انتقادهای مطرح‌شده از سوی قانونگذار محفوظ نگه دارد. جیمز بیلی، استاد توسعه راهبری در دانشگاه جورج واشنگتن نیز در این‌باره می‌گوید: «من کاملاً مطمئن هستم که کسی در این راه [توجه نظارتی] چیزی دیده و گفته است که این هم یک مزیت دیگر این زمانبندی برای ترک مدیرعاملی محسوب می‌شود.»