۰ نفر

چین به دنبال سهم بازار5G اروپا در کنگره جهانی موبایل

۱۰ تیر ۱۴۰۰، ۷:۰۲
کد خبر: 541166
چین به دنبال سهم بازار5G اروپا در کنگره جهانی موبایل

با شیوع کرونا بسیاری از رویدادهای جهان ازجمله نمایشگاه‌های فناورانه به تعویق افتاد یا بر بستر پلتفرم‌های آنلاین برگزار شد اما با برگزاری کنگره جهانی موبایل بارسلونا (MWC) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری جهان، سرانجام نشانه‌هایی از بازگشت رویدادهای حضوری در اروپا پس از 16 ماه به چشم می‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کنگره جهانی موبایل 2021 که سال گذشته در نتیجه شیوع کووید 19 برگزار نشد، امسال در شرایطی ویژه و به‌صورت هیبریدی برپا شد یعنی شرکت‌کنندگان با انتخاب خود به‌صورت حضوری یا مجازی در این نمایشگاه شرکت کردند. امسال جای غول‌های فناوری همچون گوگل و فیس‌بوک در این کنگره خالی بود و البته به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از کووید 19 هیچ گوشی پرچمداری به جهان معرفی نشد. یکی دیگر ازعجایب این رویداد نیز حضور قدرتمند چین در واکنش به فشارها و تحریم‌های امریکا و تلاش برای گرفتن سهم مناسبی از بازار اروپا بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

حضور پررنگ هوآوی

امسال بیش از هزار کمپانی محصولات خود را در رویداد 3 روزه کنگره جهانی موبایل 2021 که از 28 ژوئن (7تیرماه) آغاز به کار کرد و امروز اول ژوئیه (10تیرماه) به کار خود پایان می‌دهد، به نمایش گذاشتند که در این میان، 700 کمپانی به‌صورت حضوری و 300 کمپانی نیز به‌صورت دیجیتال در آن شرکت کردند. لنوو، وودافون، اریکسون، شیائومی، نوکیا، سونی و سامسونگ، کوالکوم و همچنین Deutsche Telekom کمپانی‌هایی با حضور مجازی در این کنگره بودند.

هرچند به‌طور معمول کمپانی‌ها از 196 تا 198 کشور و منطقه در این کنگره حضور می‌یابند اما امسال این رقم به حدود 100 کشور رسید و غرفه‌ها در مقایسه با 8 سالن همیشگی، تنها 3 سالن نمایشگاه را به خود اختصاص دادند و البته فضای زیادی هم بین غرفه‌ها وجود داشت؛ درحالی که این رویداد هرسال بیش از 100هزار بازدیدکننده داشت انتظار می‌رود امسال این رقم به یک سوم تقلیل یابد و به 25 هزار تا 35 هزار بازدیدکننده برسد.

حضور پرتعداد شرکت‌های چینی در کنگره جهانی موبایل 2021 توجه بسیاری را به خود جلب کرده است چراکه امسال از 550 غرفه، بیش از 100 مورد آن به کمپانی‌های چینی ازجمله هوآوی و ZTE مربوط می‌شود که به‌صورت حضوری و بسیار فعال در این کنگره شرکت کردند.

با وجود فشارهای فراوان امریکا به چین و تحریم دسترسی هوآوی به سیستم عامل اندروید، این کشور همچنان در کنگره جهانی موبایل حضوری فعال دارد و می خواهد سهمی بزرگ از بازار اروپا را در زمینه گوشی‌های هوشمند و تجهیزات فناوری 5G به خود اختصاص دهد. این کشور با شعار «آینده روشن‌تر» بیشترین تعداد غرفه را در بارسلونا به خود اختصاص داد و ساعت‌ها و تلفن‌های هوشمند و... را به نمایش گذاشت. با اینکه برای نخستین‌ بار در 6 سال گذشته نام هوآوی در میان 5 برند برتر گوشی هوشمند در جهان دیده نمی‌شود حالا این کمپانی می‌خواهد در بارسلونا جای خود را محکم کرده و افتخارات گذشته‌اش را دوباره کسب کند.

آی سی تی سبز برای دنیای سبز

حضور هوآوی در کنگره جهانی موبایل نشان از اهمیت اروپا برای این کمپانی دارد. با توجه به سنگ‌اندازی‌های امریکا، حالا دیگر اروپا به یک بازار کلیدی برای چین و هوآوی تبدیل شده است و بسیاری از گوشی‌های گرانقیمت این کمپانی راهی اروپا می‌شود. هرچند تحت فشارهای واشنگتن، دولت‌های غربی همچون بریتانیا و استرالیا هم استفاده از تجهیزات فناوری 5G این کمپانی را ممنوع کردند ولی حالا هوآوی با افزایش نوآوری‌ها در شبکه 5G و کاهش میزان مصرف انرژی، به‌دنبال یافتن شرکای تازه در کنگره جهانی موبایل است.

«دیوید لی» دبیرشاخه اروپایی هوآوی دراین‌باره گفت: هوآوی با شعار «آی سی تی سبز برای دنیای سبز» در این رویداد حضور یافت که این موضوع نشان از عزم جدی برای مقابله با گازهای گلخانه‌ای در جهان دارد.

این کمپانی در کنفرانس امسال خود براین موضوع تأکید داشت که چگونه صنعت آی سی تی و تکنولوژی‌های دیجیتال درسراسر اروپا می‌توانند با استراتژی‌های هوآوی به منظور صفر کردن میزان کربن تولیدی، به توسعه پایدار برسند.

وی یادآور شد: میزان انتشار کربن توسط صنعت آی سی تی در جهان تنها 2 درصد است اما با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، سیستم‌های محاسبات ابری و... برای دیجیتالی کردن صنعت انرژی، می‌توان انتشار کربن در جهان را تا 20 درصد کاهش داد. مدیرعامل ZTE نیز عنوان کرد: راهکارهای شبکه 5G می‌تواند به جهانیان کمک کند تا در هرسال بیش از 1.3 میلیارد کیلووات ساعت انرژی صرفه‌جویی کنند. وی یادآور شد: انتظار می‌رود بازار  جهانی 5G تا سال 2028 رشد سالانه 79.2 درصدی نشان دهد و ارزش آن به 10.6 میلیارد دلار برسد.

وریزون و روبات‌های هوشمند

کمپانی Verizon هم در بارسلونا از روبات‌هایی با اتصال 5G رونمایی کرد. فناوری 5G به روبات‌ها این امکان را می‌دهد که با روشی آسان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این کمپانی با نمایش دو روبات  روی صحنه عنوان کرد که این روبات‌ها از فناوری mobile edge computing و نیز اتصال 5G برای ارتباط گرفتن با همدیگر استفاده می‌کنند.

فناوری Edge computing از واقعیت افزوده و همچنین یادگیری ماشینی بهره می‌گیرد تا داده‌ها و دیتای حجیم را در کارخانه‌ها، شرکت‌های نفتی و... که نیاز به انتقال سریع اطلاعات از طریق سیگنال های 5G دارند، آنالیز کند. وریزون در تولید پهپادهای متصل به یکدیگر نیز فعالیت می‌کند که این پهپادها در حوادث غیرمترقبه و در محیط‌های خطرناک برای انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که از صدها مایل فاصله و توسط یک اپراتور کنترل می‌شوند و ویدیو و تصاویر با وضوح بالا بسرعت به مرکز ارسال می کنند.

از سامسونگ تا لنوو

سامسونگ هم که به صورت مجازی در کنگره جهانی موبایل شرکت کرده، خبر داد که از سیستم عامل Wear OS گوگل برای ساعت‌های هوشمند گلکسی آینده خود به جای پلتفرم ویژه‌اش یعنی تایزن (Tizen) استفاده می‌کند. به این ترتیب ارتباط بین گوشی‌های هوشمند و ساعت بسیار قوی تر می‌شود به عنوان مثال اگر یک اپ را  روی گوشی هوشمند خود که با ساعت هوشمند گلکسی سازگار است نصب کنید این اپلیکیشن به طور اتومات روی ساعت هوشمند سامسونگ شما نیز دانلود خواهد شد.

TCL نیز از عینک‌های هوشمند NXTWEAR G رونمایی کرد که می‌توانند با صفحه نمایش ثانویه کار کنند. این عینک‌های هوشمند حتی می‌توانند از طریق پورت یواس بی-سی به گوشی، تبلت یا کامپیوترهای خانگی متصل شوند.

لنوو نیز در این رویداد از 5 تبلت اندرویدی خود در رده‌های اقتصادی و بسیار حرفه‌ای رونمایی کرد. Yoga Tab 13  با رم 8 گیگابایتی، صفحه نمایش 13 اینچی و طول عمر باتری 12 ساعت، 4 اسپیکر JBL و همچنین یک پردازشگر اسنپدراگون 870 کوالکوم دارد. همچنین یک قلم Precision Pen 2 نیز همراه با آن ارائه می‌شود.تبلت Yoga Tabs 11 و YogaP11 Plus آپدیتی برای تبلت‌های پیشین به‌شمار می‌روند. هردو تبلت صفحه نمایش 11 اینچی و پردازشگر MediaTek دارند و شارژ باتری را تا 15 ساعت نگاه می‌دارند. همچنین لنوو از تبلت‌های جدید M7  و M8 ویژه کودکان هم رونمایی کرد. این برند کروم بوک‌های میان‌رده  5i و Flex 5i  را هم به نمایش گذاشت و از نسل دوم ساعت رومیزی هوشمند خود با نام Smart Clock 2 رونمایی کرد. این ساعت رومیزی با دستیار صوتی گوگل کار می‌کند و دارای صفحه نمایش 4 اینچی  با قابلیت شارژ شدن است.

کوالکوم نیز از نقاط عطفی در فناوری 5G در این نمایشگاه رونمایی کرد که برخی از آنها به پردازشگرهای اسنپدراگون پلتفرم موبایل این کمپانی مربوط می‌شود و از آنها می‌توان به

 5G mmWave و همچنین 5GRAN اشاره کرد. با کمک این تراشه‌ها، فرصت‌های استفاده از 5G در استادیوم‌ها، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، خانه‌ها، دفاتر کار و... بیشتر می‌شود.  

کوالکوم از پردازشگر اسنپدراگون 888 که می‌تواند بسیاری از گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی S21 سامسونگ را قدرتمند کند رونمایی کرد. این پردازشگر جدید کوالکوم سرعت CPU را بسار بالاتر می‌برد و می‌تواند تحولی در دنیای گوشی‌های هوشمند ایجاد کند.

هرچند بسیاری معتقدند کنگره جهانی موبایل انتظارات را برآورده نکرده اما دست اندرکاران صنعت تلفن همراه امیدوارند این رویداد که اکنون بخشی از آن فیزیکی و بخشی مجازی است، طرحی برای گردهمایی‌های تجاری را در آینده فراهم کند.