۰ نفر

وب سرور IIS چیست؛

نحوه کار و تفاوت‌های آن با آپاچی

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۵
کد خبر: 537146
نحوه کار و تفاوت‌های آن با آپاچی

در این مقاله شرح خواهیم داد که IIS چیست. به طور ساده می‌توان گفت IIS یک وب سرور انعطاف‌پذیر و عمومی ‌مختص مایکروسافت است که روی سیستم‌های ویندوز کار می‌کند تا صفحات یا فایل‌های HTML درخواستی را ارائه دهد.

برای این که بدانید IIS چیست می‌توان گفت یک وب سرور IIS درخواست‌های رایانه مشتری را می‌پذیرد و پاسخ مناسب را برمی‌گرداند. این قابلیت اساسی به سرورهای وب اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در شبکه‌های محلی (LAN)  مانند شبکه‌های داخلی شرکت‌ها و شبکه‌های گسترده (WAN) مانند اینترنت به اشتراک بگذارند. در این مقاله به شما خواهیم گفت آی‌آی‌اس چیست و با نحوه کار و تفاوت آن با آپاچی آشنا خواهیم شد. 

 وب‌سرور آی‌آی‌اس چیست؟

IIS (آی‌آی‌اس) مخفف Internet Information Services یا Internet Information Server است و به عنوان وب سرور ویندوز نیز شناخته می‌شود و در اکثر نسخه‌های سیستم عامل مایکروسافت در دسترس است و پس از Apache HTTP Server در اینترنت مقام دوم را در میان وب سرورها دارد.

لذا در صورتی که وب‌سایت شما با زبان برنامه نویسی ASP.NET نوشته شده است، شما می‌بایست در هنگام خرید هاست و دامین، حتما به این نکته توجه داشته باشید که باید سرور و یا ‌هاست ویندوز سفارش دهید تا برنامه شما به خوبی روی سرور ویندوزی اجرا گردد. 

آی‌آی‌اس میزبان وب سایت‌ها، برنامه‌های وب و خدمات مورد نیاز کاربران یا توسعه‌دهندگان می‌باشد. تاکنون نسخه‌های زیادی از آی‌آی‌اس ارائه شده است. این نسخه‌ها از آی‌آی‌اس ۱ در ویندوز ۳ شروع شده و تقریباً با هر سیستم عامل جدید ویندوز نسخه جدید آی‌آی‌اس ایجاد می‌شود.

یک وب سرور می‌تواند اطلاعات را به چندین فرمت مختلف مانند صفحات وب استاتیک HTML و یا از طریق تبادل فایل از طریق دانلود و آپلود و یا اسناد متنی، فایل‌های تصویری و موارد دیگر به کاربران ارائه دهد.

سرور اطلاعات اینترنت (IIS) شامل مجموعه ای از برنامه‌ها برای ساخت و مدیریت برنامه‌های تحت وب، موتورهای جستجو و پشتیبانی از برنامه‌های مبتنی بر وب است که به پایگاه‌های داده مانند SQL Server دسترسی دارند. با استفاده از آی‌آی‌اس می‌توانید کامپیوتر خود را به عنوان یک وب سرور راه اندازی کنید و قابلیت توسعه و استقرار برنامه‌های وب ای‌اس‌پی‌ دات‌نت را بر روی سرور فراهم نمایید.

همچنین می‌توانید موارد امنیتی را روی وب‌سایت برای تنظیم سطح دسترسی کاربران ارائه دهید تا وب‌سایت شما از دسترسی‌های غیرمجاز محافظت شود.

آی‌آی‌اس علاوه بر این دارای موتور پردازش ای‌اس‌پی‌ دات‌نت مخصوص خود برای رسیدگی به درخواست‌های ای‌اس‌پی‌ دات‌نت است. نحوه پیکربندی برنامه ای‌اس‌پی‌ دات‌نت به این بستگی دارد که برنامه از چه نسخه ای از آی‌آی‌اس استفاده کند. 

IIS چگونه کار می‌کند؟

فناوری

 آی‌آی‌اس از انواع زبان‌های برنامهنویسی و پروتکل‌های استاندارد پشتیبانی می‌کند. از HTML  (زبان توصیف ساختار صفحه‌های وب) برای ایجاد عناصری مانند متن، دکمه‌ها، قرار دادن تصاویر، تعاملات / رفتارهای مستقیم و پیوندهای hyperlinks استفاده می‌شود. همچنین آی‌آی‌اس از زبان برنامه‌نویسی ای‌اس‌پی‌ دات‌نت نیز پشتیبانی می‌کند.

فریمورک ASP.NET Core (ای‌اس‌پی‌ دات‌نت کور) آخرین نسل صفحه سرور فعال یا همان Active Server Page  (ASP) می‌باشد که یک موتور اسکریپت سمت سروری است که صفحات وب تعاملی را تولید می‌کند. بدین صورت که درخواستی از طریق پروتکل‌های وب نظیر http  یا Https وب به آی‌آی‌اس وارد می‌شود.

 همانطور که می‌دانید پروتکل انتقال Hypertext (HTTP) پروتکل ارتباطی است که برای تبادل اطلاعات بین وب سرورها و رایانه کاربران استفاده می‌شود. همچنین پروتکل HTTPS یا HTTP over Secure Sockets Layer از Transport Layer Security یا SSL برای رمزگذاری ارتباطات بین وب سرور و مرورگر کاربر برای امنیت بیشتر داده‌ها استفاده می‌کند. پروتکل انتقال پرونده (FTP) یا نوع امن‌تر آن یعنی FTPS، می‌تواند فایل‌ها را به سرور انتقال دهد و یا از سرور روی کامپیوتر لوکال شما ذخیره کند.

 سپس این درخواست را به برنامه ای‌اس‌پی‌ دات‌نت کور می‌فرستد، در آنجا سرور درخواست را پردازش می‌کند و پاسخ آن را به سرور آی‌آی‌اس و کلاینت درخواست کننده ارسال می‌کند. نمونه‌هایی از برنامه‌های نوشته شده در ای‌اس‌پی‌ دات‌نت کور شامل سیستم عامل‌های وبلاگ و سیستم‌های مدیریت محتوا است.

 تفاوت وب‌سرور آپاچی و آی‌آی‌اس

فناوری

 نرم افزارهای وب‌سرور کاربرد زیادی در زمینه راه اندازی وب سایت‌های شخصی  شرکتی دارند. در حال حاضر تعدادی از برنامه وب سرور در بازار وجود دارد، اما وب سرور آی‌آی‌اس و  سرور آپاچی در راس این بسته هستند. طبق گفته Netcraft، آی‌آی‌اس از نظر market share در راس همه سایت‌ها می‌باشد. آی‌آی‌اس حدود ۴۰.۶۵% از سهم بازار را در اختیار دارد، در حالی که آپاچی دارای ۲۰.۲۸٪ است.

 اما از طرفی دیگر از نظر سهم بازار دامنه‌ها، آپاچی با ۳۳.۹۹٪ در بازار پیشتاز است در حالی که آی‌آی‌اس دارای ۲۶.۳۳٪ سهم است. بنابراین، هر دو گزینه بسیار گسترده در اینترنت اجرا می‌شوند. برای مقایسه، نرم‌افزار سرور وب گوگل فقط روی حدود ۱.۳۹٪ از کل سایت‌ها نصب شده است.

 در ادامه به طور خلاصه دو وب سرور آپاچی و IIS را باهم مقایسه نموده ایم. 

۱. رایگان بودن

آپاچی یک نرم افزار سمت سرور است که در ابتدا، در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. این یک نرم افزار منبع باز می‌باشد. از طرفی دیگر آی‌آی‌اس با Windows NT  ورژن ۳.۵۱ منتشر شد و هدف اصلی آن تهیه سیستم عامل آنها برای کنترل خدمات اینترنتی بود. یکی از مزایای وب سرور آپاچی رایگان بودن آن است، در حالی که آی‌آی‌اس با ویندوز همراه است و معمولا غیر رایگان می‌باشد.

۲. سیستم عامل مورد نظر

 آی‌آی‌اس تنها روی سرور و ‌هاست اشتراکی ویندوزی اجرا می‌شود در حالی که آپاچی می‌تواند تقریباً روی هر سیستم عامل از جمله کراس‌پلت فرم‌ها نظیر ویندوز، مک‌او‌اس ایکس، لینوکس، یونیکس، اپل و نیز روی بیشتر توزیع‌های لینوکس اجرا شود.

۳. نرم‌افزار‌ها

ای‌اس‌پی‌ایکس فقط در آی‌آی‌اس اجرا می‌شود. در واقع از نظر فریم ورک آی‌آی‌اس برای دات‌نت طراحی شده است. از طرفی دیگر آپاچی برای زبان‌های برنامه نویسی پی‌اچ‌پی و لاراول و پایتون، پرل و ... مناسب می‌باشد.

همچنین آپاچی محدود به یک سیستم عامل خاص نیست. با این حال، برای محیط لینوکس مناسب تر است. از طرفی آپاچی به بخشی از راه حل عالی خدمات وب تبدیل شده است که به LAMP معروف هستند. لمپ مخفف لینوکس برای سیستم عامل ، آپاچی برای وب سرور ، MySQL برای سیستم مدیریت پایگاه داده و پی‌اچ‌پی برای اسکریپت نویسی است. آی‌آی‌اس اخیراً از آپاچی به عنوان پیشروترین سیستم وب سرور کمی پیشی گرفته است.

۴. سایت‌های پشتیبانی

آی‌آی‌اس دارای کارمند اختصاصی برای پاسخگویی به بیشتر مشکلات و سوالات کاربران می‌باشد در حالی که پشتیبانی از آپاچی از طرف خود کاربران انجام می‌شود. بدین معنا که در آپاچی، به دلیل منبع‌باز بودن آپاچی، امکان تغییرات توسط برنامه‌نویسان فراهم می‌باشد و می‌توانند بر اساس نیاز خود کدهای منبع را تغییر دهند. همچنین انجمن‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها تقریبا تمامی‌ سوالات و مشکلات خود را رفع نمایید.

۵. امنیت

سیستم عامل ویندوز مستعد خطرات امنیتی است. همانطور که میدانید سیستم عامل ویندوز دائما توسط بدافزارها، ویروس‌ها و تروجان‌ها تهدید می‌شود. حتی امروز نیز ممکن است ویروس‌های بسیار زیادی در حال ایجاد باشند که تهدیدی برای آینده آن محسوب می‌شود. اما روی سرور لینوکس و وب‌سرور آپاچی هیچ گونه مشکل امنیتی وجود نداشته و به راحتی و بدون دغدغه امنیتی می‌توانید سرور خود را مدیریت نمایید.

 کلام آخر

پس از خواندن این مقاله، اکنون در مورد اهمیت کارایی وب‌سرور، هم برای شرکت و هم برای کاربران، اطلاعات کافی دارید. همچنین دو مورد از مشهورترین وب سرورها یعنی آپاچی و IIS با هم مقایسه شدند و همانطور که ملاحظه نمودید هردو وب سرور به طور بسیار گسترده در اینترنت اجرا و استفاده می‌شوند. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشورت می‌توانید مراتب را با متخصصین و کارشناسان مجرب وب‌رمز در میان بگذارید.