۰ نفر

سایه «کرونا» بر بزرگترین رویداد گیم جهان

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 536475
سایه «کرونا» بر بزرگترین رویداد گیم جهان

به‌دنبال شیوع کرونا و لغو برگزاری نمایشگاه‌های مختلف گیمینگ در جهان، کووید19 دامان نمایشگاه (The Electronic Entertainment Expo E3)، بزرگترین رویداد گیم جهان را نیز گرفت و پس از لغو آن در سال 2020، امسال نیز برگزارکنندگان مجبور شدند به برپایی نسخه مجازی رضایت دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  رویداد E3 2021 از ۱۲ ژوئن (22 خرداد) آغاز به‌کار کرد و امروز 15ژوئن(۲۵ خرداد) به کار خود پایان می‌دهد. مراسم E3 امسال به‌صورت دیجیتالی و با حضور استودیوها و ناشرانی همچون مایکروسافت، نینتندو، برادران وارنر، Take-Two Interactive، کپکام و یوبی سافت برگزار شد.

همچنین در این رویداد‌ ناشران مطرح ژاپنی همچون اسکوئر انیکس، بندای نامکو و سگا کنفرانس مستقل خود را ارائه دادند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این رویداد بزرگ صنعت گیم در تاریخ 26 ساله خود با اولین‌ها مواجه شده است.به‌عنوان مثال در سال 2020 برای نخستین بار این رویداد لغو شد و امسال هم برای اولین بار به‌صورت کاملاً آنلاین برگزار شده است.

این رویداد که هرسال در لس آنجلس برگزار می‌شود، محلی برای معرفی جدیدترین گیم‌های جهان توسط غول‌های این عرصه و همچنین حضور کمپانی‌های تولیدکننده سخت افزار برای کمک به گیمرهای حرفه‌ای است. در این نمایشگاه هرسال کنفرانس‌ها، نشست‌ها و جلسات متعددی برگزار می‌شود و درواقع پلی بین گیمرها و ناشران بازی‌های کامپیوتری است و البته در این میان فرصت‌های شغلی بسیاری شکل می‌گیرد و همکاری‌های جدید هم آغاز می‌شود. به‌عنوان مثال بازی سازها می‌توانند در این نمایشگاه براحتی توان خود را به ناشران بزرگ بازی‌های دیجیتالی نشان دهند و جذب کمپانی‌های برتر شوند و سازندگان سخت افزارهای ویژه گیمینگ هم با اطلاع از نیازهای تازه گیمرها راه‌های جدیدی را انتخاب می‌کنند.

پیش از شکل‌گیری رویداد E3، ناشران بازی‌های دیجیتالی برای ارائه محصولات خود راهی نمایشگاه CES و نمایشگاه تجاری کامپیوتر اروپا می‌شدند ولی با توجه به رشد بیش از اندازه این صنعت از اوایل دهه 90، فعالان این عرصه احساس کردند که نیاز به یک نمایشگاه جداگانه دارند. در سال 1994 صنعت بازی‌های ویدئویی، مجمع نرم افزار دیجیتال اینتراکتیو(IDSA) را راه‌اندازی کرد که بعدها در سال 2003 به انجمن نرم افزار سرگرمی(ESA) تغییر نام داد. با کمک این مجمع، نخستین رویداد سالانه E3 سال 1995 در لس آنجلس با حضور 40هزار نفر برگزار شد و این تعداد در سال 1999 به 60 تا 70هزار نفر رسید.

با توجه به برگزاری آنلاین این رویداد، انتظار می‌رود تعداد حاضران نمایشگاه گیمE3 امسال بسیار افزایش یابد. گفته می‌شود امسال به‌دلیل مجازی بودن رویداد، تعداد گیمرهای بیشتری موفق شدند در این رویداد حضور یابند، چراکه پلتفرم‌های متعددی ازجمله توئیتر، توئیچ(Twitch)، یوتیوب و فیس بوک و همچنین تعداد زیادی از پلتفرم‌های محلی در مناطق مختلف جهان این رویداد را به‌صورت زنده پوشش دادند.

علاقه مندان می‌توانند ازاین طریق با محصولات جدید کمپانی‌های فعال در صنعت گیم و... آشنا شوند و در نشست‌ها و کنفرانس به‌صورت مجازی حضور پیدا کنند. جالب است بدانید با امکان برگزاری نمایشگاه به‌صورت دیجیتال، تریلر Battlefield 2042 تنها در 48ساعت ابتدایی رونمایی، بیش از 11میلیون بار بر یوتیوب دیده شد که رقم بسیار جالب توجهی است و از افزایش چشمگیر حضور گیمرها در این نمایشگاه نشان دارد.گفتنی است ESA برگزارکننده این نمایشگاه یادآور شده است که این رویداد در سال 2022 به‌صورت حضوری برپا خواهد شد.

این کنفرانس‌های مجازی

نمایشگاه E3 تنها به معرفی تریلر بازی‌ها محدود نمی‌شود و بخشی از آن هم به کنفرانس‌ها و... اختصاص دارد .در رویداد امسال شرکت اسکوئر انیکس در یک کنفرانس مجازی کوتاه اطلاعاتی درباره گیم‌های مجموعه‌ متعلق به خود ارائه داد و درنهایت هم به پخش تریلر گیم Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin پرداخت تا این بازی را به علاقه مندان معرفی کند. همچنین در این کنفرانس از یک بازی ویژه تلفن‌های همراه با نام Hitman Sniper: The Shadows رونمایی شد.کنفرانس ایکس باکس هم یکی دیگر از رویدادهای پربار این نمایشگاه محسوب می‌شود.

در کنفرانس مشترک مایکروسافت و بتسدا در رویداد E3 2021 تریلر گیم Battlefield 2042 منتشر شد. گفته می‌شود که این گیم، آنلاین و چند نفره است و نسخه‌های نسل نهم بازی و رایانه‌‎های شخصی از حضور همزمان ۱۲۸ بازیکن پشتیبانی می‌کنند. اما اگر گیمرها بخواهند از طریق نسخه‌های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان این بازی را انجام دهند، تنها ۶۴ بازیکن می‌توانند به‌صورت همزمان در یک جدال دیجیتالی شرکت کنند که البته برای آن بهای کمتری نیز می‌پردازند چراکه قیمت نسخه‌های نسل هشتم بازی در مقایسه با نسخه‌های نسل نهم ۱۰ دلار ارزان‌تر است. قرار است بازی بتلفیلد ۲۰۴۲، در 22 اکتبر برای پلتفرم‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس اس، پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی منتشر ‌شود.

همچنین امسال برخی کمپانی‌ها ازجمله Razer با پیوستن به مایکروسافت، Bethesda و Ubisoft در این رویداد، از سخت افزارهای جدیدی رونمایی کرد. این سخت افزارهای مبتکرانه که در لپ تاپ‌های این کمپانی به کار می‌رود از بهترین بازی‌های کامپیوتری پشتیبانی خواهد کرد.

بازی‌های انحصاری برای ایکس باکس

ایکس باکس مایکروسافت اغلب به‌دلیل نداشتن بازی‌های انحصاری مورد انتقاد قرار گرفته است، اما به‌نظر می‌رسد این مسأله در حال تغییر است. از بازی‌هایی که تریلر آنها امسال منتشر شد می‌توان به گیم نگهبانان کهکشان(Guardians of the Galaxy ) اشاره کرد که یک بازی تک‌نفره‌ داستانی با دوربین سوم‌شخص است و ۲۶ اکتبر (۴ آبان) برای ایکس باکس وان، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس، پلی استیشن 5، پلی استیشن 4 و کامپیوترهای شخصی عرضه می‌شود.

گیم Redfall هم تابستان سال آینده برای کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت و رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود. داستان این گیم به خون آشام‌هایی مربوط می‌شود که با استفاده از نوعی جادو و طلسم، مانع طلوع خورشید می‌شوند و ارتباط ساکنان شهر Redfall با دنیای بیرون قطع است و گیمرها باید در قامت قهرمانان، شهر را نجات بدهند.

 Halo Infinite نیز از دیگر بازی‌های پرطرفدار و چندنفره‌ای است که تریلر آن در نمایشگاه E3 منتشر شد. البته باید گفت که هوش مصنوعی قدیمی این بازی را دیگر نمی‌توان در گیم جدید دید و یک هوش مصنوعی جدید جایگزین Cortana شده تا به مستر چیف کمک کند مأموریت‌هایش را با موفقیت به پایان برساند. احتمالاً تا پایان سال‌جاری میلادی این بازی در اختیار گیمرهای علاقه‌مند قرارمی گیرد و می‌توانند آن را با ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس اس و رایانه‌های شخصی بازی کنند.

یک رویداد جنبی

رویداد E3 2021 بجز کرونا با مشکلات دیگری هم دست به گریبان است و درسال‌های اخیر کمپانی‌هایی همچون (Electronic Arts (EA، سونی و Activision علاقه چندانی به حضور در این رویداد گیم نداشته و حتی ترجیح دادند که آن را رها کنند و رویدادهایی ویژه برای خود اجرا کنند و امسال هم سونی در این نمایشگاه حضور ندارد.

 Geoff Keighley یکی از همراهان و همکاران همیشگی نمایشگاه E3 نیز از همکاری صرفنظر کرده و از سال 2020 به‌دنبال برگزاری رویدادی با نام Summer Game Fest بوده است. به‌دنبال شیوع کرونا و تعلیق نمایشگاه E3 2020، این رویداد بنیان نهاده شد و قرار است از 15 تا 21 ژوئن با نمایش بیش از 40 پیش نمایش بازی‌های رایانه‌ای برای ایکس باکس و ایکس باکس وان برگزار شود. البته برخی از این بازی‌ها تقریباً به مرحله تولید رسیده‌اند و برخی دیگر هنوز در ابتدای راه قرار دارند.به‌عنوان مثال گیم Sable یکی از پرطرفدارترین بازی‌های این رویداد محسوب می‌شود که قرار است 23 سپتامبر 2021 راهی بازار شود و به دست گیمرها برسد.

این گیم روی PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X، Nintendo Switch و همچنین کامپیوترهای خانگی قابل اجرا خواهد بود. گیمر در این بازی از بیابان های وسیع و مناظر مسحورکننده عبور می‌کند و با بقایای سفینه‌های فضایی و عجایب باستانی مواجه می‌شود. گیمرها در بازی Lake هم سفر دوهفته‌ای به سال 1986 خواهند داشت و در گیم Riftbreaker هم لحظاتی اکشن را تجربه می‌کنند. Echo Generation هم بازی دیگری است که تریلر آن در این رویداد به نمایش درمی آید.