۰ نفر

تاثیر طرح رجیستری تلفن‌ همراه بر بازار قاچاق کالا

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۵
کد خبر: 536465
تاثیر طرح رجیستری تلفن‌ همراه بر بازار قاچاق کالا

اجرای طرح رجیستری تلفن‌همراه در سه سال گذشته موجب کاهش بیش از ۶ میلیارد دلاری قاچاق کالا به کشور شده که در ادامه این طرح قرار است با توسعه طرح رجیستری به سایر تجهیزات سیم‌کارت‌خور از قاچاق سالانه ۳۰۰ میلیون دلار کالای دیگر به کشور نیز جلوگیری شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اجرای طرح رجیستری تلفن‌همراه طی ۳ سال گذشته موجب کاهش بیش از ۶ میلیارد دلاری قاچاق کالا به کشور شده است؛ بنابر اعلام گمرک جمهوری اسلامی، ارزش واردات رسمی تلفن‌همراه در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به سال ۹۵ (قبل از اجرای طرح رجیستری موبایل)، تقریبا ۸ برابر شده است. فعالان بازار تلفن همراه معتقدند اجرای طرح رجیستری و ایجاد محدودیت در دریافت خدمات اپراتوری برای گوشی‌های قاچاق که از طریق شناسه کالا یا همان IMEI گوشی تلفن همراه امکان‌پذیر شد، عامل اصلی کاهش قاچاق این کالا است.  

دولت دوازدهم همچنین در روزهای پایانی خود در تلاش است با توسعه طرح رجیستری به سایر تجهیزات سیم‌کارت‌خور از قاچاق سالانه ۳۰۰ میلیون دلار  دیگر به کشور نیز جلوگیری کند. بنابر اظهارات حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستگاه‌های ذی‌صلاح در  ۱۱ خردادماه جلسه‌ای برای پیگیری رجیستری موبایل‌واره‌ها برگزار کردند؛ با توجه به نتایج آن جلسه، قرار شد که فاز دوم طرح رجیستری که شامل تمامی دستگاه‌های دارای سیمکارت است، هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تبلت‌ها و دیگر تجهیزاتی که پیش از اجرای فاز دوم طرح رجیستری خریداری شدند، دچار مشکلات مربوط به عدم رجیستری نمی‌شوند، اما لازم است که این دستگاه‌ها، یکبار به همراه سیمکارت، روشن شده و استفاده شوند.

موبایل‌واره‌ها شامل کلیه تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند، بارکدخوان‌ها و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل هستند که می‌بایست پس از اعلام زمان‌بندی وزارت ارتباطات در سامانه همتا ثبت شوند. با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، این طرح می‌بایست در اسرع وقت اجرایی شده و زمان‌بندی اجرای آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شود.

بنابر آمار ارائه شده سامانه همتا، می‌توان گفت که با اجرای طرح رجیستری تجهیزات دارای سیمکارت، قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری موبایل‌واره‌ها پاکسازی می‌شود و عایدی دولت از محل دریافت عوارض گمرکی ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

دولت مطابق قانون موظف به تکمیل طرح رجیستری و مشمولیت تمامی دستگاه‌های دارای سیم کارت در سال ۱۴۰۰ است. بر همین اساس، طبق بند ح تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و همچنین بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است کلیه تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای(همتا) ثبت کند.

168882144.jpg