۰ نفر

دانستنی هایی درباره اینستاگرام

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۳۰
کد خبر: 534288
دانستنی هایی درباره اینستاگرام

یک مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای، درباره‌ی بایدها و نبایدهایی که دارندگان کسب و کار مجازی در اینستاگرام باید آن را مورد توجه قرار بدهند، توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا امینی، در وبینار آموزشی «بایدها و نبایدهای اینستاگرام» که روز دوشنبه_۱۷ خردادماه به همت فرهنگسرای تخصصی رسانۀ اصفهان برگزار شد، هویت و اصالت را فصل مشترک فعالیت‌های اقتصادی حال و گذشته دانست و اظهار کرد: در گذشته، شغل و کسب و کار مثل شجرۀ خانوادگی از پدران به فرزندان منتقل می‌شد و نه تنها هویت و اصالت داشت، بلکه اعتماد را نیز در سال های مختلف از طریق تجربه، شناخت و نقل سینه به سینه منتقل می‌کرد، اما اکنون با حضور پلتفرهای مختلف در فضای مجازی، خروجی‌های مختلفی برای تولید محتوا و اعتماد سازی شکل گرفته‌است.

وی  افزود: لذت بردن و راضی بودن در کسب و کارهای مجازی از اصول مهم بهره‌وری است و اگر ارتباط مناسب میان ادمین پیج‌ها و استفاده از لپ‌تاپ یا گوشی تلفن همراه ایجاد نشود، در نهایت منجر به دلزدگی و سردی در ادامه کار می‌شود، حتی اگر در ابتدا آن کسب و کار خیلی قوی و پرقدرت کار را آغاز کرده باشد.

این مدرس، با تأکید بر لزوم تأمین امنیت برای مشاغل یادآور شد: در کسب و کارهای دنیای واقعی، نصب درهای ضد سرقت، دوربین و ... یکی از ابزار تامین امنیت فیزیکی و روانی است، اما در دنیای مجازی که ممکن است خدمات فرهنگی نیز یکی از گزینه‌های ارائه به مخاطبان یا همان مشتری‌ها باشد، خسارت ناشی از نبود امنیت مناسب می‌تواند غیر قابل جبران باشد به از بین رفتن تمام زحمات و فعالیت‌ها منجر شود.

وی از بین رفتن امنیت کسب و کارهای غیرواقعی را به دو نوع خصمانه و ناآگاهانه تقسیم‌بندی کرد و ادامه‌ داد: گاهی افراد و ادمین‌ها از روی نا آگاهی نسبت به استفاده بد افزارها و نرم افزارهای نادرست امنیت پیج‌های کاری خود را به خطر می‌اندازند و گاهی نیز به دلیل برخی مسائل نظیر؛ هک کردن، دشمنی‌ها و...  امنیت صفحات مجازی به مخاطره می‌افتد.

امینی، صاحب هر صفحه را مسئول تامین امنیت آن دانست و خاطر نشان کرد: کاربران پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام، بسته به نوع استفادۀ خود اعم از؛ شخصی و تجاری، باید امنیت خود را تامین کنند مثلا پیج‌های شخصی باید به صورت خصوصی تنها برای دوستان و آشنایان در دسترس قرار بگیرد و پیج‌های تجاری که عمومی هستند، با انتخاب کلمه عبور قوی متشکل از؛ حروف بزرگ، کوچک، اعداد و نشانه‌ها حراست شوند؛ همچنین برای تأمین امنیت بیشتر در اینستاگرام، قابلیت کدقفل‌های دو مرحله‌ای موقت از طریق ارسال پیامک یا ارسال به ایمیل میسر است‌ و استفاده از فیلتر شکن در زمان استفاده از اینستاگرام نیز می‌تواند امنیت این پلتفرم را به مخاطره بیندازد.

وی یادآور شد: با استفاده از قابلیت log in activity مشخص می‌شود که چه کسی با چه لوکیشن و آدرسی به اینستاگرام فرد دسترسی داشته است و با استفاده از گزینه active no می‌توان این دسترسی‌ها را محدود کرد.

این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای، با بیان اینکه برای بالا بردن امنیت یک صفحۀ اینستاگرامی می‌توان با بررسی آی‌دی‌ها و جداسازی آی‌دی‌های مشکوک، عملکرد بهتری داشت، ادامه داد: آی‌دی‌های مشکوک فاقد عکس و پست بوده و به صورت ناشناس در پیج حضور دارند.  پس از برقراری ارتباط می‌توان با حذف و بلاک آنان، امنیت را به پیج برگرداند و در به روزرسانی جدید، اینستاگرام این قابلیت را دارد که همه آی‌دی‌هایی که توسط آن شخص ایجاد شده را برای شما محدود کند.

وی با اشاره به برنامه‌های مجانی جذب فالوور و لایک که بر پایۀ لایک متقابل است، افزود: استفاده از این برنامه‌ها به دلیل در اختیار گرفتن نام کاربری، رمز عبور و نوسان در میزان لایک مورد تایید نیستند؛ در نوع اول امنیت پیج‌ از دست می‌رود و در نوع دوم پلتفرم اینستاگرام به دلیل نوسان بالا در دریافت لایک پیج را اسپم می‌کند.

امینی تاکید کرد: اگر در فرایند کسب و کار ایده‌پردازی فقدان خلاقیت در ایده را احساس کنیم، در اصل هدف‌گذاری اشتباه داشته و نتوانسته‌ایم با ماهیت و روح پیج سازگار شویم و در نهایت اگر تعامل بین سفارش دهنده و طراح شکل نگیرد خروجی پیج اثربخش نخواهد بود.

این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای، تولید جذابیت را مهمترین هدف در تولید محتوا و هنر خدمات در کسب و کار دانست و تصریح کرد: در میان انبوه پست‌های اینستاگرامی قاعدۀ پنج ثانیه حاکم است و اگر یک پست ظرف ۵ ثانیه بتواند مخاطب را جذب و وادار به دیدن پست تا انتها کند، می‌توان آن را مفید و کارا دانست.

وی با بیان اینکه شخصیت، دیدگاه، ایدئولوژی و هدف ادمین پیج مهمترین شاخص‌ها برای موفقیت است، افزود: گاه در فضای واقعی شاهد رونق و رشد بنگاه‌های اقتصادی کوچک فاقد فضای لوکس و شیک در مقابل بنگاه‌های عظیم با فضایی بزرگ و بسیار شیک هستیم و این مساله‌ ناشی از سیاستگذاری و شناخت دقیق سلیقه مخاطبان است. در فضای مجازی نیز رونق توسعه کسب و کار مستلزم شناخت روحیه و سلیقه مخاطبان و تولید محتوای مناسب بوده که در نهایت منجر به جذب مخاطب و ماندگاری در پیج یا همان فالو کردن است.

امینی اهداف یک پیج را به کوتاه مدت (بازدید مخاطبان از پیج) و بلند مدت (ارتباط متناسب پیج با مخاطبان) تقسیم کرد و گفت: اگر کاربری یکی از پست‌های پیج را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و پیج را معرفی کند و هرم بازدید از پیج شکل بگیرد، هدف بلند مدت تحقق خواهد یافت.

وی تقویم کاری و برنامۀ منسجم در ایجاد و انتشار پست را عامل ارزشمندی در بهره‌وری پیج دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت پیج‌ها بهره‌مندی از نام پروفایل شیک و زیباست، پیجی با نامی ماندگار، در ذهن‌ها برنده است.

مدرس وبینار «بایدها و نبایدهای اینستاگرام» امکان درج بیوگرافی در پیج را فرصتی برای معرفی سوابق ادمین و نوع عملکرد تخصصی وی دانست و یادآور شد: به دلیل محدودیت اینستاگرام در بارگذاری یک لینک از سوابق کاری نظیر؛ وبسایت، وبلاگ و ... می‌توان با بهره‌مندی از سایت zilink لینک‌های متنوعی از انواع فعالیت‌های خود را طراحی کرد و در دسترس مخاطبان قرار داد.

امینی، فضای مجازی را محیطی ملموس دانست که دور از واقعیت نیست و ادامه داد: بر طبق آمارهای ارائه شده دو درصد از مخاطبان پیج‌ها از محتوا راضی نبوده و خوششان نمی‌آید، اما پیج را فالو می‌کنند، اما یک ادمین باید با احترام با تمام مخاطبان برخورد کرده و با تولید هدفمند محتوا برای آنان از درگیری پیشگیری کند. وجود غلط املایی در کپشن، پست، استوری و بیوگرافی نوعی توهین به شعور مخاطبان بوده و باید از آن پرهیز کرد.

وی اینستاگرام را به نمایشگاهی تشبیه کرد و هشتگ‌ها را راهروها و غرفه‌هایی برای ارائه خدمات خاص در این نمایشگاه و گفت: هشتگ‌ها ابزاری برای افزایش بازدید در پیج بوده و خلاقیت، نوآوری، ایده‌پردازی در پست‌ها و بهره‌مندی از فونت، سایز و طراحی مناسب دایرۀ بازدید و موفقیت بیشتری را در جستجوها میسر می‌کند.

این مشاور فعالیت‌های چند رسانه‌ای امکان استفاده از هشتگ در پلتفرم اینستاگرام را ۳۰ مورد در یک پست برشمرد و افزود: برای یک پست،  استفاده از ۱۵ هشتگ با بهره‌مندی از؛ ۵ هشتگ قوی، ۵ هشتگ خوب رو به بالا و ۵ هشتگ متوسط می‌تواند در بازخوردگیری بهتر و افزایش بازدید پست‌ها موثر و کارآمد باشد.

وی خاطر نشان کرد: هشتگ اشتباه دقیقا ارائه کننده یک خدمت و محصول در بازاری بی ربط و بی تفاوت است که بازخورد منفی برای پیج به همراه دارد.

امینی گفت: استوری اینستاگرام راهی برای ارتباط و تعامل عاطفی و تلطیف روحیه با مخاطبان در مدت کوتاه است. استوری دیدگاه دوستانه‌تری دارد و افرادی که یک پیج را دنبال کنند قابلیت بازدید و بهره‌مندی از آن‌ را دارند.

این مدرس، کپی پیست در تولید محتوا را نادرست دانست و ادامه داد: در اقبال عمومی یک پیج تولید پست خوب و جذاب و استفاده از استوری  و هشتگ، در فرایندی آرام و مرحله‌ای  نهایتا موفقیت را رقم می‌زند.

امینی ساعات پر بازده اینستاگرام را از ۲۰ تا ۲۲ دانست و تأکید کرد: اولویت‌های پلتفرم اینستاگرام سابقا بر لایک و بازدید بود، اما در به روزرسانی جدید آن ترتیب اولویت و رتبه‌بندی پیج‌ها به ترتیب اهمیت بر پایه؛ ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری، کامنت و لایک است.

وی به مخاطبان یادآور شد که از فیلترشکن برای اینستاگرام استفاده نکنند، چرا که تغییر لوکیشن توسط فیلترشکن به ضرر صفحه تمام می‌شود.

مدرس این وبینار با اشاره به نادرست بودن ارائۀ گزارش کار در اینستاگرام گفت: وقت بیننده با ارزش است. همیشه حوصله بیننده را در نظر بگیرید و بعد انتظار بازخورد داشته باشید.

امینی تصریح کرد: داشتن تِم جذاب اهمیت دارد. صفحۀ اینستاگرام نشان دهنده آن است که شما چه کسی هستید و از چه چیزی لذت می‌برید. قالب اینستاگرامِ شما هرچه  ظاهر بهتری داشته باشد تعاملات بیشتری در صفحه خواهید داشت، اما مراقب باشید که پیج شما تکراری نشود تا مخاطب خسته نشود.

وی دربارۀ کپشن نویسی توضیح داد: کپشن، توضیح مختصری دربارۀ پست و فرصتی طلایی است که آن را نباید از دست داد. نوع چیدمان کلمات در کپشن نویسی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و استفاده از کلمات کلیدی و لحن خودمانی در آن بهتر جواب می‌دهد.