۰ نفر

تازه های مایکروسافت از کنفرانس بیلد ۲۰۲۱

۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۳
کد خبر: 531837
تازه های مایکروسافت از کنفرانس بیلد ۲۰۲۱

شرکت مایکروسافت از تازه‌ترین محصولات و سرویس‌هایش در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود (بیلد ۲۰۲۱) رونمایی کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، ساتیا نادلا، مرد شماره یک مایکروسافت در ابتدای این مراسم از برخی چالش‌ها‌یی که این شرکت در یک‌سال اخیر با آن دست‌وپنجه نرم کرده، سخن گفت و به تاثیرات پدیده‌ها‌یی مانند همه‌گیری کرونا، بحران اقتصادی، تغییرات اقلیمی ‌و نابرابری‌ها‌ی نژادی بر زندگی مردم جهان اشاره کرد.
 
اما جدا از گزارش‌ها‌ی اولیه و تشریح وضعیت مایکروسافت، ساتیا نادلا از اعمال تغییراتی جدید در ویندوز ۱۰ خبر داد. مطابق با انتظارات و طبق روال سال‌ها‌ی قبل، بیلد ۲۰۲۱ با پلت‌فرم ویندوز که همان کسب‌وکار اصلی اهالی ردموند به شمار می‌رود، آغاز شد. نادلا در این مراسم عنوان کرد که به‌زودی شاهد عرضه یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها‌ی ویندوز طی یک دهه اخیر خواهیم بود که می‌تواند فرصت‌ها‌ی اقتصادی بزرگی را برای توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسان و تولیدکنندگان محتوا خلق کند.

مدیرعامل مایکروسافت گفت که در به‌روزرسانی جدید ویندوز، فرصت‌ها‌ی بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان خواهد بود و برنامه‌سازان می‌توانند از ظرفیت‌ها‌ی پلت‌فرمی‌ باز، جدید و نوآورانه نهایت استفاده را برای تولید اپلیکیشن‌ها‌ و کسب درآمد از آنها ببرند.

  ویندوز ۱۰ مبتنی بر ARM

در این رویداد مایکروسافت اطلاعاتی درخصوص توسعه پشتیبانی از ویندوز ۱۰ مبتنی بر تراشه‌های ARM ارائه شد. ساتیا نادلا در این مراسم عنوان کرد که در میان دستاوردهای این شرکت، ویندوز مانند ندارد و درحال‌حاضر، بیش از ۳/ ۱ میلیارد نفر در آن از طریق سیستم‌ها‌ی ویندوزی تحصیل می‌کنند، کار می‌کنند، یاد می‌گیرند، به اینترنت متصل می‌شوند و بازی می‌کنند. همچنین از آن به‌عنوان یک باکس توسعه‌دهنده (Dev Box) نیز استفاده می‌کنند. مایکروسافت اعلام کرد که امسال برنامه‌ها‌ی ویژه‌ای برای دستگاه‌ها‌ی ویندوزی مبتنی بر تراشه‌های ARM خود موسوم به Windows on ARM دارد که قرار است با کمک شرکت کوالکام این امر محقق شود. این شرکت همچنین از کیت توسعه‌دهنده اسنپ‌دراگون نیز رونمایی کرد که شبیه به کیت توسعه‌دهنده مک مینی شرکت اپل است. هنوز اطلاعاتی درخصوص قیمت و زمان عرضه این کیت توسعه‌دهنده اعلام نشده است. این اقدامات نشان می‌دهد که تصمیم مایکروسافت برای پشتیبانی از پی‌سی‌ها‌ی مبتنی بر تراشه‌ها‌ی ARM جدی است.

  به‌روزرسانی‌ها‌یی برای تیمز و اوت‌لوک

با آغاز همه‌گیری کرونا و تمایل شرکت‌ها‌ به دورکاری، مایکروسافت اپلیکیشن تیمز (Teams) را عرضه کرد و اکنون از اعمال تغییراتی جدید در این برنامه خبر می‌دهد. البته اوت‌لوک نیز از این آپدیت‌ها‌ بی‌نصیب نخواهد بود و امکانات جدیدی را به خود خواهد دید تا کاربران بتوانند در روزهای دورکاری، از قابلیت‌ها‌ی این دو اپلیکیشن استفاده کنند. ساتیا نادلا در این بخش از کنفرانس بیلت ۲۰۲۱ عنوان کرد که تیمز با هدف فراهم کردن بستری برای سازمان‌ها‌ به‌منظور کار کردن، یادگیری و همکاری با یکدیگر طراحی شد.

طبق گفته مدیرعامل مایکروسافت، درحال‌حاضر بیش از ۱۴۵ میلیون نفر در جهان روزانه از اپلیکیشن تیمز استفاده می‌کنند که در مقایسه با سال گذشته، رشدی دو برابری داشته است. نادلا ادامه داد: تیمز ابزاری است که همه امکانات از قبیل برقراری جلسات، تماس‌ها‌، چت‌ها‌، ارسال اسناد و ... را در خود دارد. این اپلیکیشن طی یک‌سال اخیر به‌سرعت جای خود را در میان کاربران پیدا کرده و توانسته است امکان برقراری ارتباط میان انسان‌ها‌ از طریق دستگاه‌ها‌ی مختلف را فراهم کند. جف تپر، مدیر تیم مایکروسافت ۳۶۵ در این مراسم گفت که اگر قادر به طراحی اپلیکیشن‌ها‌ی وب باشید، حتما می‌توانید افزونه‌ها‌یی برای چت‌ها‌، کانال‌ها‌ و اتاق جلسات تیمز طراحی کنید. اپلیکیشن‌ها‌ی شخص ثالث برای تیمز در ویندوز، مک، وب، لینوکس و پلت‌فرم‌ها‌ی موبایلی اجرا می‌شوند.

به گفته مایکروسافت، امکاناتی که ServiceNow طراحی کرده، فعلا در پیش‌نمایش خصوصی قابل دسترسی است و قرار است طی ماه‌ها‌ی پیش رو، در اختیار کاربران بیشتری قرار گیرد. همچنین این امکانات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در لحظه قابل ویرایش هستند و در اپلیکیشن‌ها‌ی تیمز و آفیس اجرا می‌شوند. درخصوص اوت‌لوک نیز باید گفت که مایکروسافت پشتیبانی از افزوده‌ها‌ی پیام در اوت‌لوک وب را فراهم کرده است. با این ویژگی، تجربه به‌اصطلاح روان‌تری از کار با تیمز و اوت‌لوک برای کاربران رقم خواهد خورد.

  جهان دیجیتال و وضعیت فناوری

ساتیا نادلا در این مراسم توضیحاتی را درخصوص این مساله که چگونه روزبه‌روز بر اهمیت فناوری در جهان اضافه می‌شود، ارائه داد و از آن به‌عنوان راهکاری برای حل بسیاری از معضلات بشری و بخشی از تولید ناخالص داخلی یاد کرد. وی گفت: تصویر کنید که در سال ۲۰۳۰ هستید، فناوری به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی کل از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. تغییر و تحول به سمت دیجیتالی شدن طی ۱۰ سال اخیر به طور گسترده‌ای رخ خواهد داد. مدیرعامل مایکروسافت عنوان کرد به‌زودی، میزان استخدام در شرکت‌ها‌ی به فناوری برخوردار از مراتب بیشتر از میزان استخدام در شرکت‌ها‌یی که مبتنی بر فناوری نیستند، خواهد شد چراکه شرکت‌ها‌ی دیگر به استفاده از فناوری روی خواهند آورد تا بتوانند بازدهی بیشتری داشته باشند.

  به‌روزرسانی مایکروسافت اج

مایکروسافت در این مراسم از عرضه به‌روزرسانی جدید برای مرورگر مایکروسافت اج خبر داد که می‌تواند علاوه‌بر ارتقای عملکرد، انرژی کمتری را نیز از باتری دستگاه در حین کار کردن دریافت کند. دو ویژگی جدید این مرورگر، Sleeping Tabs و Startup Boost نام دارند. به گفته این شرکت، قابلیت Sleeping Tabs می‌تواند در میزان استفاده از مموری نیز ۸۲ درصد صرفه‌جویی کند. هر دو قابلیت طی چد روز آینده و در قالب نسخه ۹۱ به این مرورگر اضافه خواهند شد.